Inlägg från: läkarstudent |Visa alla inlägg
  • läkarstudent

Varför i helvete går ja inte ner i vikt

Ja, det blir så när man hårdbantar. Man är jättemotiverad, gör alla rätt, men så går det inte som man förväntar sig och så ger man upp efter bara några dagar. Ofta slutar det dessutom med att man hamnar på en högre vikt än vad man hade från början, eftersom kroppen ställer in sig på svält och försöker lagra så mycket fett den bara kan när man väl börjar äta.

Ett sätt som kan minska risken att misslyckas lite, är att ändra en vana i taget. Har du börjat med motionen och övningarna nyligen så kan det vara smart att bara fokusera på detta i 6-8 veckor och leva som vanligt i övrigt. Sedan när motionen blivit en del av din vardag så gör du en liten förändring i kosten (halverar mängden godis, kakor och bullar du äter, exempelvis), efter 6 veckor gör du en ändring till o.s.v.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • läkarstudent
    SoStylish skrev 2014-01-09 00:39:56 följande:

Nej, nej och åter nej.

Enligt forskningen är det så, sen kan ju du tycka vad du vill om det. Det sker stora hormonförändringar i kroppen då man hårdbantar, och detta påverkar metabolismen och minskar BMR.
    This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • läkarstudent
    Cat71 skrev 2014-01-09 14:56:22 följande:
    Fast studier visar att metabolismen endast går ned marginellt. S.k. "svältläge" eller "sparläge" är kraftigt överdrivet. Ohyggligt mycket vanligare att man underskattar sitt energiintag vilket studier också visar.
    Har man ett lägre energiintag än vad man gör av med GÅR man ned i vikt. Så är det bara!

Visst kan man binda mer vätska beroende på olika faktorer och det kan då se ut som att man står stilla eller går upp i vikt till och med. Men så fort vätskeöverskottet släpps rasar man i vikt igen.

TS - om du verkligen legat på ett stort underskott i 8 dagar så HAR du gått ned i kroppsfett. Ett underskott på ca 1000 kcal per dag borde resultera i ca 1 kg tappat kroppsfett. Dra ned på saltintaget och drick ett para koppar kaffe ska du se att vågen visar nedåt inom något dygn!
    Du har inte läst mitt inlägg, eller så har du läst det alldeles för slarvigt. Det jag syftade på är att man går upp i vikt när man går tillbaka till sitt ursprungliga kaloriintag, inte att man går upp i vikt medan man bantar. 
  • läkarstudent
    Balahir skrev 2014-01-09 20:13:59 följande:
    läkarstudent:
    om kroppen ställer sig på svältläge så skulle vi inte ha några anorektiker, right?

Är det en seriös fråga eller driver du med mig? Skillnaden mellan en anorektiker och en "vanlig hårdbantare" är att anorektikern forsätter svälta sig medan bantaren ger upp efter ett par veckor...
  • läkarstudent
    Balahir skrev 2014-01-09 21:34:53 följande:
    hårdbanta och sen äta mindre än vanligt (det man åt innan man hårdbantade) och röra sig mer ger viknedgång, inte tvärt om.

Och det tror jag nog att du fattar att jag fattar också 

Jag pratar fortfarande om de som återgår till sina ursprungsvanor.
Svar på tråden Varför i helvete går ja inte ner i vikt