• snippgympa

Säger du "negerboll" när du äter på café?

Säger du "negerboll" när du beställer på café?  Typ "Hej, jag skulle vilja ha en negerboll." Eller säger du något annat?

Själv säger jag oftast negerboll när jag är med kompisar, men när jag är på café pekar jag bara på negerbollarna eftersom jag tycker det är jobbigt att behöva säga negerboll, tycker det är genant att behöva säga det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?
  • sextiotalist

Jag säger det ibland av födsel och ohejd vana. Jag är uppvuxen med att det hette negerboll

• enthymeme
    Antje skrev 2014-01-09 19:47:55 följande:
    Jo det hade du. Det står negerboll i din gamla kokbok eftersom det heter så. Man ska faktiskt inte ljuga.

ICA är svenskfientliga och har givetvis inte korrekta epitet på sina bakverk, dom har ju till och med halal-kött i sina frysdiskar och presenterar muslimska högtider i sin almenacka. Självfallet kan dom då inte vara trendsättare och få tolkningsföreträde att byta ord på vår smaskiga negerboll.

Det kan givetvis inga politiskt korrekta eller svenskhatiska göra, det krävs att vi konservativa och normala agerar som motvikt till alla tokigheter som sker i samhället nu.

Det börjar med namnbyte på negerbollen och slutar i rent kaos......

Intressant att du har bättre koll på vad det står i boken framför mig än vad jag har. Chokladbollarna blev bra i alla fall. Det blev lite kaos i köket, men inte så jättefarligt. 
  • Antje
    enthymeme skrev 2014-01-09 20:23:55 följande:
    Intressant att du har bättre koll på vad det står i boken framför mig än vad jag har. Chokladbollarna blev bra i alla fall. Det blev lite kaos i köket, men inte så jättefarligt. 
    Vad är chokladbollar? Är det något nytt?

Negerbollar däremot som är ett känt gammalt svenskt bakverk innehåller kakao, är det där "chokladbollar" som en del pratar om egentligen negerbollar där man bytt ut kakaon mot choklad?

Smakar det bättre än traditionella negerbollar?
  • La Lola
    Antje skrev 2014-01-09 20:26:46 följande:

Negerbollar däremot som är ett känt gammalt svenskt bakverk innehåller kakao, är det där "chokladbollar" som en del pratar om egentligen negerbollar där man bytt ut kakaon mot choklad?

Men hur orkar du?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tonka

VARFÖR säger man "negerboll"??? Det är väll förfasiken inga negrer i dom... :/ Varför ska det då va så jäkla svårt att säga chokladboll? Det ÄR ju kakao i!!

• Voluptuous Shalimar
    Antje skrev 2014-01-09 20:19:29 följande:
    Vadå när det kommer till chokladboll? Det ordet finns inte och har aldrig funnits. Det heter negerboll och det är just precis därför att just det ordet ploppar ur munnen då bakverket ska benämnas.

Och ja, jag säger även skruvmejsel eftersom det heter så.

Varför använder du ord som inte finns istället för att använda den korrekta benämningen? Jag fattar ingenting ....
    http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

Första spalten, trettonde ordet nerifrån.
  • enthymeme
    Antje skrev 2014-01-09 20:26:46 följande:

Kakao ger ju chokladsmak, så jag tycker inte att det är så märkligt att de kallas det. Men jag borde inte skriva mer till dig. Risken finns ju att jag läser fel igen och missförstår dig.
  • La Lola
    Rocket Mania skrev 2014-01-09 20:30:11 följande:
    Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Anof. Kom tillbaka.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Antje
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-01-09 20:29:07 följande:
    www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svens...

Första spalten, trettonde ordet nerifrån.
    www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

Tredje spalten, femte ordet nedifrån. Jag har förstått nu att det kan finnas någon annan form av negerboll som man använder choklad i istället för kakao - den kallas visst för chokladboll

I den här tråden tror jag dock TS menade att den traditionella negerbollen skulle diskuteras, varför vet jag inte, att negerboll heter negerboll är ju något självklart och bör inte frammana till diskussion.
Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?