• miljömamma

letar hus

Jag har tillsammans med min sambo letat hus i en speciell stad i 2 år utan att hitta rätt boende och för ett halvår sen flyttade vi från vår villa i en annan stad, till en lägenhet med våra 2 barn i den staden vi letar hus i för att komma närmare och för att vår äldsta skulle börja skolan. Vi har gått på många visningar och lagt mycket tid och så i förrgår hittade jag det perfekta boendet som var till salu i exakt rätt läge i närheten av barnets skola. Vi fick komma och titta på huset igår och idag skall vi lämna bud. Jag håller på att stressa ihjäl, hjärtat går i spinn och jag vet inte vad jag skall ta mig till. Har haft svårt att sova de senaste nätterna. Min erfarenhet av att leta hus är att jag kan bli snabbt förälskad i ett hus och sen att det kan avta. Jag skulle behöva råd/argument om hur jag skall lugna ner mig. Varför jag inte skall ta detta på så blodigt allvar, så jag kan vara kall och lugn när jag skall lämna bud.

• Svar på tråden letar hus
  • Butterscotch

Jag är lite som du, så i vårt fall fick maken ta en större roll vid budgivningen. Det visade sig vara riktigt bra, han sparade oss en massa pengar... annars har jag inga bra tips förutom det uppenbara att "det finns fler hus att buda på", men så känns det ju inte när man är mitt uppe i en budgivning av det man uppfattar som ens drömhus

• Lena

Bestäm Maxbudet från början och gå inte över det.

• strojes

Grattis till fyndet!
    Känner igen känslan inför budgivningen! Likadant här! Nu är det nästan 8 år sedan vi flyttade in i vårt hus. Men jag kommer ihåg känslan. Jag var helt hispig de 2-3 dagarna som budgivningen höll på. Gick hela tiden och väntade på att telefonen skulle pipa....
    Vi hade då letat ett tag i just det området och när ett hus med i våra ögon bästa läget dyker upp blir man ju lätt helt upp i varv!

Se till att ha en bra plan för vad ni har möjlighet att betala för huset och håll er till den! Det finns andra hus ifall ni missar detta. Se det då istället som en möjlighet att spara mer pengar inför husköpet och att ni kanske hittar något som är ännu bättre!

Lycka till!

• miljömamma

vi har gett förhandsbud och skrivit på för det accepterades, men vi har fått kalla fötter. tänk om vi gav för mycket. förlorade på förra huset ca 200 000 kr och vill verkligen inte göra samma miss igen. Lånet kommer bli stort och resultera i liten frihet. Vad gör man? vi har en liten paragraf i kontraktet som säger att vi kan dra oss ur. Men jag är så oerhört rädd att den vi köpt av blir sur. Kan man pruta efter man skrivit på och hur gör man det på bästa sätt. Det visade sig att driftskostnaden tillsammans med lånet blir så hög kostnad att vi kommer ha svårt att klara ut situationen och sen när vi går i pension blir det ännu värre med ett lån som kanske inte är avbetalad.

Svar på tråden letar hus