• Aili

Stjärtfluss! Hjälp!

Hej! Misstänker starkt att mon 4,5-åriga dotter har Stjärtfluss. Symptomen (sedan 1 månad tillbaka) är kraftigt röd i rumpan, ont i magen, kliar i rumpan och snippan och ont när hon försöker bajsa. Hennes pappa är inne på sin andra penicillinkur för halsfluss och hennes bästa kompis är inne på sin andra penicillinkur för stjärtfluss. Har varit hos läkaren två gångerem den första skrev bara ut kortisonsalva och gjorde inget test för streptokocker, igår var vi till läkaren igen men han vägrade testa trots att jag bad att få göra test. Han sa att det var tvunget att vara ett vätskande sår för att kunna göra ett strep A-test. Jag blir tokig snart och dottern lider! Ni med barn som har haft stjärtfluss, har det varit vätskande sår i rumpan? Skriver från mobilen, ber om ursäkt för avsaknad av styckeindelning!

Från mobilen
  • Svar på tråden Stjärtfluss! Hjälp!
  • Duefigli

Nej, det var inga vätskande sår. Det var kraftigt rött i en cirkelform och huden var lite "upphöjd" i det drabbade området.

Den ssk jag mötte på vårdcentralen hade aldrig hört talas om det och tyckte det såg ut som svamp. Jag hade dock bildgooglat och var rätt säker på min sak och läkaren som vi sedan fick träffa gick på samma linje som jag. De tog dock inget test.

Vi hade haft svinkoppor innan, så det var en följd av det. Tyvärr fick vi börja med salva vilket inte hjälpte fullt ut, utan det blev en penicillinkur på det också.

• pigglet

Nej, det har inte funnits vätskande sår. Däremot hade hon flytningar, det tror jag är som ett "säkert" tecken på stjärtfluss hos flickor? Inte jättemycket, men så att det fanns färg i trosorna.
    Vi var hos läkare under några veckor pga långvarig hög feber och av någon anledning tittade läkaren i snippan (kanske eftersom jag frågade om flytningarna? Kommer inte ihåg) och såg att hon var lite röd. Han tog ett tops och petade lite, provet var klart på några minuter.
    Senare har även hennes syster provats för stjärtfluss. Förstår inte varför läkaren inte vill kolla din dotter?

• Aili

Tack snälla för era svar! Det var som jag misstänkte då... Blir vansinnig snart! Ska ringa vårdcentralen imorgon igen och be att få komma till en annan läkare, antingen den som min man gick till eller den som bästa kompisen gick till. 

Hade googlat en hel del innan senaste läkarbesöket och jag fick nästan känslan av att läkaren blev irriterad för att jag propsade på att få ta test. Men jag känner att risken för att det är streptokocker är rätt stor... Kortisonsalvan vi fick utskriven av tidigare läkare har inte direkt hjälpt heller. Att man ska behöva tjata så!

• jessiik

Min son fick sår över HELA kroppen av det typ som vattkoppor fast större och man nästan såg då dom utvecklades, super otäckt :(

• lennartsdotter

Nej, inga vätskande sår. Ilsket röd runt anus och prickar på hela rumpan. Både jag och pappan hade halsfluss samtidigt. Testet (på sonen) visade negativt men läkaren såg att det var stjärtfluss och hon var helt säker på sin sak. Han blev bra av penicillin.

• Aili
    lennartsdotter skrev 2014-01-09 21:57:58 följande:
    Nej, inga vätskande sår. Ilsket röd runt anus och prickar på hela rumpan. Både jag och pappan hade halsfluss samtidigt. Testet (på sonen) visade negativt men läkaren såg att det var stjärtfluss och hon var helt säker på sin sak. Han blev bra av penicillin.

Önskar vi fick träffa den läkaren...
  • Aili
    jessiik skrev 2014-01-09 21:35:09 följande:
    Min son fick sår över HELA kroppen av det typ som vattkoppor fast större och man nästan såg då dom utvecklades, super otäckt :(

Åh fy sjutton!! Stackars liten
  • Aili

Fick en ny läkartid idag! Provsvaren visade.... Streptokocker! Surprise surprise! Not! Penicillinkur nästa! Så fruktansvärt irriterande att.inte få ta testet tidigare! Tack för era svar!

• Duefigli
    Aili skrev 2014-01-10 13:31:52 följande:
    Fick en ny läkartid idag! Provsvaren visade.... Streptokocker! Surprise surprise! Not! Penicillinkur nästa! Så fruktansvärt irriterande att.inte få ta testet tidigare! Tack för era svar!
    Så skönt att ni fick rätt hjälp nu! Synd att ni inte fick testa förrän nu dock. Det är en svår balansgång mellan att vara påläst men ändå låta läkarna ställa diagnosen.  

Den första ssk jag mötte verkade heller inte bli alls glad över min rätt ivriga "hjälpsamhet" i att diagnosticera Flört
  • moderlig
    Duefigli skrev 2014-01-09 11:00:14 följande:

Nej, det var inga vätskande sår. Det var kraftigt rött i en cirkelform och huden var lite "upphöjd" i det drabbade området.

Den ssk jag mötte på vårdcentralen hade aldrig hört talas om det och tyckte det såg ut som svamp. Jag hade dock bildgooglat och var rätt säker på min sak och läkaren som vi sedan fick träffa gick på samma linje som jag. De tog dock inget test.

Vi hade haft svinkoppor innan, så det var en följd av det. Tyvärr fick vi börja med salva vilket inte hjälpte fullt ut, utan det blev en penicillinkur på det också.

Du skrev att du bildgooglat. Vad skrev du in? Min dotter har samma som ni beskriver röd ring runt anus och bakåt skåran men hittar inga bilder att jämföra med.
  • moderlig

Går inte klicka på länken men antar att det är från 2004 och har isåfall redan sett den. I vart fall så var det springmask och inte stjärtfluss vi hade här!!!

Svar på tråden Stjärtfluss! Hjälp!