Inlägg från: FireLady |Visa alla inlägg
  • FireLady

Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?

8månader, snart dagisgammal då kommer du få se på sjuk barn ofta.

Klart mannens egna barn ska få komma! Sonen är inte ens sjuk längre.

• FireLady
    TeresB skrev 2014-01-09 16:42:24 följande:
    Jag tror inte man förstår om man inte har ett prematurtbarn.

Min dotter föddes tre månader för tidigt, vägde ett kg och jag förstår inte. När barnet skrivs ur neo så räknas den som fullgånget. Under första veckorna ska man vänja in barnet in i familjen sen är barnet vilket barn som helst. Min dotter blev förkyld som bebis hon har inte tagit mer skada av det jämfört med andra bebisar. Däremot skadas många prematur föräldrar (gärna mammor) vilka blir överbeskyddande. Även jag blev och är det lite smått MEN gränser finns det!
  • FireLady
    TeresB skrev 2014-01-10 09:12:12 följande:
    Oss rådde neo att ta det väldigt försiktigt med förkylningar osv. Vår pojk har BPD och en förkylning kan leda till men för resten av hans liv. Så första året blir det till att vara mest hemma alt utomhus.

Har man syskon blir det svårt men har man en bra relation så borde man kunna lösa sådana saker.

Jag vet ju inte om ts barn har fått några komplikationer av sin tidiga födsel men jag förstår oron för andra sjuka barn och jag kan förstå hennes önskan om att de är kvar hos sin mamma till de är friska. Alt så tar hon deras lilla och är hos ex sina föräldrar ett par dagar så får pappan ta sina somplanerat.

Ja men det går inte att utesluta barn ur familjen för det. Pappan kan umgås med sina barn, bo hos sina föräldrar med sina barn de dagar de än smittas. Men tydligen vill inte ts ens det. Så det känns inte riktigt riktigt som om det handlar om det hon skriver. Sen ja, det kan vara smått irriterande att få hem sjuka barn men nog känns det oxå illa att skicka. Men har man bokade aktiviteter precis sin barnfria helg så sänder man ju barnen även om de är sjuk (så länge det inte blir barnplågeri).
  • FireLady
    Litet My skrev 2014-01-10 12:57:15 följande:
    Nej, dock har jag själv högre mål än att mina ungar enbart skall överleva dock. Men man kan inte begära att barnets andra förälder skall vara den som ställer in både jobb och fritid för att pappans nya fått en prematurbebis. Det är pappans sak att lösa, både barnpassning och att barnet faktiskt får träffa honom under den tiden. Inte mammans.

Jag skulle kunna ställa upp en hel del men då ska jag oxå få något i utbyte, ta och ge. Så gör vi redan nu även om inte prematurbarn finns med i bilden. Jag stöttar och hjälper pappan vid behov och pappan stöttar och hjälper mig vid behov. Vi har varannan vecka men barnen är lite mer hos mig eftersom pappan har hittat en intresse som han brinner för och det ska han kunna syssla med varje vecka. Sen så stöttar han mig på andra sätt MEN vi tar inte varandra för givet och vi kommunicerar. Barnens pappa är inte fienden, han är viktig person i mina barns liv och det som är viktigt för mina barn värnar jag om. Ibland får jag ställa in något för pappans skull, ibland får pappan ställa upp och ställa in något för min skull. Men för det mesta behövs det inte för vi kommunicerar och hittar lösningar tillsammans.
Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?