Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?
Börjar med att berätta att jag inte är "skilsmässomamma" utan bonusmamma..
Har inget prematurbarn men har haft upprepade sena missfall vilket inland kan leda till att jag är lite extra nojjig vad gäller de barn som faktiskt blev fullgångna.
Nej, jag hade inte begärt att bonus skulle stanna hemma för en förkylning om mitt barn var sex månader (vilket ju TS barn i praktiken är) - om det inte var så att barnet samtidigt hade ngn sjukdom som gjorde att infektioner var farliga. (Tex cancer eller svår astma) Inte för att barnet var infektionskänsligt enbart - det är inte farligt med förkylning även om det kan vara jobbigt.
Hade det varit magsjuka hade jag däremot varit väldigt negativ till att barnet kom, men där håller som tur är mamman med mig :) ingen av oss vill ha magsjuka i huset om det går att undvika så får bonus magsjuka hos ngn av föräldrarna stannar hon naturligtvis kvar. Likadant gäller om vi har magsjuka när hon ska komma, då stannar hon hemma hos mamma. Är ngn hos mamma magsjuk när hon ska åka hem stannar hon några dagar till.
Det här med att ta barnen "extra" på sin barnfria tid.... Jag förstår inte varför man inte kan fråga? Varför är det så heligt o ngt att gå i taket för OM MAN FRÅGAR? En helt annan sak är det ju om man tar för givet - så hade vi nog sagt nej enbart för att visa att det inte är ok.
Men frågar mamman o vi inte har ngt för oss så tar vi gärna bonus extra - o om det ngn gång kört ihop sig för oss har mamman ställt upp om hon kunnat.
Men som sagt - man tar inte för givet att den andra föräldern skall lägga sina planer på is o bara ta barnet, lika lite som man planerar in saker MED barnet på den andra förälderns tid (det har vi däremot problem med).