• sigill

Vi lever under existensminimum

Anonym (förtvivlad) skrev 2014-01-09 11:45:30 följande:
     Jo, dom har ju naturligtvis sina riktlinjer. Vi har bara rätt till en 3:a, 2 barn kan dela rum, men dom bryr sig egentligen inte om storleken, utan det är priset som är avgörande. Vi får ju gärna bo kvar här, men det går ju inte ekonomiskt.

Men varför har ingen sagt något innan?

Det är ju inte så att vi just nu väljer att bo för dyrt, utan vi kan inte få ett annat kontrakt!

Får man verkligen göra så att folk lever 1100kr under existensminimum utan att ha möjlighet till förändring?

Jag tycker det verkar lite konstigt att anse sig "ha rätt till en trea". Det enda man borde kunna kräva är väl tak över huvudet, tycker jag i alla fall. Det finns ju massor av folk som vill ha en trea men som inte har råd. Då får de bo mindre, eller dela lägenheten med några fler.
  • sigill
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-01-09 11:50:18 följande:
    Nej, tyvärr, jag skulle aldrig klara av att ha nån annan som bodde här.

Fast måste man så måste man ju. Ni bor i en storstad så det lär ju finnas folk som behöver någonstans att bo. Finns ju hur många som helst som måste dela lägenhet för att ha råd.
  • sigill
    Anonym (me2) skrev 2014-01-10 00:28:15 följande:
    Vad ska man göra då när man mår dåligt emellanåt? Haft soc i nästan 10 år och inte fått någon hjälp..

Men vadå "mår dåligt"?

Alla människor mår dåligt ibland, då får man kämpa ännu hårdare än vanligt. Det är inte meningen att allt ska vara så himla lätt och friktionsfritt och färdigtuggat hela tiden.
Svar på tråden Vi lever under existensminimum