• Anonym (hm 2)

Vi lever under existensminimum

Om man inte själv kan fixa en som går i borgen så kan man som jag har det få hyresgaranti från socialen. Detta kan man också få om man har jobb och hyresvärden kräver en borgenär och man inte har det då kan socialen gå in med hyres garanti

Tror det är det dem menar med att du visst trots skulder inte kan få lägenhet så kan du säga att socialen kommer hjälper er?

Är det inte det socialen menar?

eller?

vet flera som är typ timanställda som har socialen som borgen med mera

• Anonym (hm 2)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-01-09 11:55:29 följande:

Jag läste nånstans på nätet om hyresgaranti och har frågat handläggaren om detta, men hon säger att dom aldrig kan gå i borgen för någon. Det kanske är olika beroende på var man bor?
    Där jag bor funkar det så här:
    Är dålig på att förklara:

http://www.lund.se/Medborgare/Omsorg-socialt-stod--hjalp/Hemloshet/Boende-for-hemlosa/Social-fortur-till-bostad/

så är det i min kommun
  • Anonym (hm 2)

TS
    tråkigt att höra

trodde det gällde överallt 

• Anonym (hm 2)

En sak jag har med socialen är att varje år vid årsskiftet kommer det nya inriktningar och lagar om jag har fattat det rätt

Ett ex då är att jag alltid får träningskort av socialen, på grund av att jag var med om en olycka ska träna ryggen med mera. Men i år ska min soc sek ha möte med sin chef om jag kan få mitt träningskort??

Så jag blir inte förvånad att de pressar er till en ny lägenhet dock då att de är dumt att det inte är som i Lunds kommun. 

• Anonym (hm 2)

TS?
    Är det barn inblandade ? För barn får ju inte hamna på gatan? 

• Anonym (hm 2)

Jag är nollställd
    sjukskriven har social bidrag
    men så snabbt sjukskrivningen går ut ska jag ut på praktik punkt slut sa min soc sek

• Anonym (hm 2)

Jag har insett det med socialen att man inte bara får och får man får tjata sig till man måste ha rätt mycket skinn på näsan.

Så om jag var dig skulle jag kontakta skuldsaneringen med mera så du kommer någonstans med det också.
    Sen ska man enligt AF kunna flytta om man söker jobb?

Men med min diagnos går det inte men jag bor ju en ganska bra kommun med mycket praktikplatser med mera

• Anonym (hm 2)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-01-11 04:16:59 följande:

Tack för din kommentar! En del människor verkar som sagt sakna empati. Soc har enormt hårda krav så om vi hade haft något annat sätt att tjäna pengar så hade vi aldrig fått bidraget till att börja med. Varför antar dom att vi inte försökt allt?
    Och sen alla som tror sig veta hur det är bara för att dom inte har råd med så mycket efter huslånet, bilen och sparandet.. Dom har ju iaf ett val! Det är ofta samma människor som tycker man ska vara glad som har tak över huvudet. Då kan vi ju lika gärna strunta i skatter och välfärdssystem om bara för man är handikappad eller arbetslös så ska man inte ha rätt till något alls.

Men visst är det konstigt att vi efter över 4 år i lägenheten inte får bo kvar fast hyran hela tiden varit för hög? Vi har frågat handläggaren varför ingen sagt och beslutat om detta innan, men bara fått ett undvikande svar om att alla handläggare kan missa saker ibland.. Har också frågat om det finns papper på hur länge gränsen för två vuxna två barn varit 6000kr, men det visste hon inte..
    Vi har som sagt överklagat och fått avslag, i det slutgiltiga beslutet stod att Försörjningsenheten kunde fortsätta att betala den faktiska hyreskostnaden, men att dom inte behövde, och dom slutade direkt, fast dom visste att vi skulle bli utan 1100kr varje månad.

Jag tycker det känns så fel. Dom vet ju att vi lägger mycket ork på att leta lägenheter. Och vi kan ju inte säga upp det här kontraktet utan att ha ett nytt.
    Känns hopplöst.
    Barn ska aldrig hamna på gatan, tror det finns en lag om det, 

jag tror ni kanske kommer hamna på ett vandrarhem eller så?

Nja varje år har socialen nya riktlinjer allt ändras alltid

Dem visade på sydnytt om en man och hans två barn (kommer inte ihåg allt) att dem bodde i för dyr lägenhet trots att bägge barnen delade rum så skulle mannen söka ny bostad och då i hela skåne. Detta var i landskrona.

han var inte pigg på det för då var han tygen att börja om från början med barnens skolgång, och sen med en handläggare på sociale kontoret med mera.

Så socialen i vissa kommuner är stränga

Jag har ju socialbidrag och fick ta den minsta lägenheten jag hittade jag bor själv då i en 18 kvadratmeter stor lägenhet med köksvrå, men min läkare har skrivit att jag får byta till en lite större ett på botten planen och med mycket tjat har jag nu fått igenom detta tog nog ett halv år men då gäller det också att hitta en billig sådan lägenhet i denna kommun där jag bor.
    Jag behöver dock inte flytta då jag har min diagnos. 
  • Anonym (hm 2)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-01-11 10:02:58 följande:
    Så länge vi betalar hyran så får vi ju bo kvar. Men dom 1100kr som vi går minus tas varje månad från annat, jag har tex inte mer än två hela ombyten kläder kvar. Lagar varje vecka kläder om och om igen. Limmade ihop och målade skor som min man haft i flera år inför en arbetsintervju härom veckan.

Man undrar ju vad det är för människor som bestämmer dom nya riktlinjerna?
    Varför förstår inte folk att när man försämrar eller helt tar bort rätten till a-kassa, sjukersättning, m.m så hamnar alla dessa till slut på socialbidrag. Om man år efter år lever med hoten från soc sida så var man inte sjuk från början så blir man. Varje månad riskerar man att få avslag, man har aldrig rätt till ledighet, måste alltid vara tillgänglig att jobba eller skaffa nya intyg. Min man har i 6 månader tvingats praktisera helt gratis utan möjlighet till anställning inom det yrket han jobbat flera år som timvikarie. 8,5 timme mån-fre. Vilket också påverkar våra barn, långa dagar på fritids utan sommarlov, till vilken nytta? Bara för att det måste ställas dom hårdaste kraven som går hela tiden. Det är ledsamt.
    Moderaterna :(

de är de som bestämmer

De vill att alla ska arbeta även vi som är sjuka,
  • Anonym (hm 2)

Om man praktiserar så kan man ju få ersättning från F-kassan?

Jag ska kanske börja på RESA och då ska f-kassan ge mig lite och sen resten socialen så jag inte hamnar på gatan sa socialen till mig

sen fas 3 jobb? har din man inte rätt till det om han varit från arbete så länge enligt AF?

• Anonym (hm 2)
    Anonym (nejnejnej) skrev 2014-01-11 12:19:01 följande:
    nu menar jag er andra i tråden också som lever på soc. helt sjukt. det är skitlätt å få jobb (kanske inte alltid de rolgiaste jobben) men ni få ju ta något 
    usch!!
    Nej här det svårt att få jobb, till och med högutbildade sitter på AF här i den kommunen där jag bor
  • Anonym (hm 2)
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-11 12:26:56 följande:

Man får ta sig i kragen och jobba i alla fall eller söka aktivitetsersättning/stadigvarande sjukersättning (dvs bli sjukpensionär)
    Sjukersättning är jätte svårt att få

Min vän fick gå till privat läkare och det kostade skjortan och hon har en nerologisk sjukdom och har hemtjänst med mera men F-kassan trodde inte på henne, så det blev många turer

Men man kan ju aktivitstöd men hur man gör vet jag inte

TS??

är du sjukskriven?
Svar på tråden Vi lever under existensminimum