Anonym (förtvivlad) skrev 2014-01-11 04:16:59 följande:
Tack för din kommentar! En del människor verkar som sagt sakna empati. Soc har enormt hårda krav så om vi hade haft något annat sätt att tjäna pengar så hade vi aldrig fått bidraget till att börja med. Varför antar dom att vi inte försökt allt?
Och sen alla som tror sig veta hur det är bara för att dom inte har råd med så mycket efter huslånet, bilen och sparandet.. Dom har ju iaf ett val! Det är ofta samma människor som tycker man ska vara glad som har tak över huvudet. Då kan vi ju lika gärna strunta i skatter och välfärdssystem om bara för man är handikappad eller arbetslös så ska man inte ha rätt till något alls.
Men visst är det konstigt att vi efter över 4 år i lägenheten inte får bo kvar fast hyran hela tiden varit för hög? Vi har frågat handläggaren varför ingen sagt och beslutat om detta innan, men bara fått ett undvikande svar om att alla handläggare kan missa saker ibland.. Har också frågat om det finns papper på hur länge gränsen för två vuxna två barn varit 6000kr, men det visste hon inte..
Vi har som sagt överklagat och fått avslag, i det slutgiltiga beslutet stod att Försörjningsenheten kunde fortsätta att betala den faktiska hyreskostnaden, men att dom inte behövde, och dom slutade direkt, fast dom visste att vi skulle bli utan 1100kr varje månad.
Jag tycker det känns så fel. Dom vet ju att vi lägger mycket ork på att leta lägenheter. Och vi kan ju inte säga upp det här kontraktet utan att ha ett nytt.
Känns hopplöst.
Barn ska aldrig hamna på gatan, tror det finns en lag om det,
jag tror ni kanske kommer hamna på ett vandrarhem eller så?
Nja varje år har socialen nya riktlinjer allt ändras alltid
Dem visade på sydnytt om en man och hans två barn (kommer inte ihåg allt) att dem bodde i för dyr lägenhet trots att bägge barnen delade rum så skulle mannen söka ny bostad och då i hela skåne. Detta var i landskrona.
han var inte pigg på det för då var han tygen att börja om från början med barnens skolgång, och sen med en handläggare på sociale kontoret med mera.
Så socialen i vissa kommuner är stränga
Jag har ju socialbidrag och fick ta den minsta lägenheten jag hittade jag bor själv då i en 18 kvadratmeter stor lägenhet med köksvrå, men min läkare har skrivit att jag får byta till en lite större ett på botten planen och med mycket tjat har jag nu fått igenom detta tog nog ett halv år men då gäller det också att hitta en billig sådan lägenhet i denna kommun där jag bor.
Jag behöver dock inte flytta då jag har min diagnos.