Anonym (cirrus) skrev 2014-01-13 20:28:39 följande:
Att man skulle sakna empati för att man undrar över ts med familjs möjligheter att ta sig ur behovet av hjälp från soc är ju alldeles galet. Åtminstone jag tycker att det är rätt rimligt att man får hjälpsamma råd om hur man kan lösa sin försörjning med den trådstarten - att man inte får ekonomin att gå ihop är ju problemet! Att de som skriver inlägg därför efterfrågar lite enkel bakgrund som om det kan vara en möjlighet att plugga etc är ju rätt rimligt och borde inte vara så svårt för ts att svara på. Om man fick svaren skulle det väl bli uppenbart att man verkligen behöver en höjd soc-nivå och att annan försörjning inte är möjlig?
Det beror på hur och vad man säger . Att vägra acceptera ett svar är inte bara att "fråga i all enkelhet". Du har fått svaret men inte förklaringen och nu gnäller du och tycker att TS är otacksam och antagligen att TS får skylla sig själv. Det brukar alltid vara så i ekonomitrådarna...
Det handlar om empati i allra högsta grad, att du kanske inte har med att göra varför inte just ditt förslag är en möjlighet.
Visst, det låter så fint att okända människor detaljanalyserar andra människor ekonomi in på minsta öre. Och det ifrågasätts alltid, oftast fr banaliteter som tesorter, (är te nödvändigt - det finns ju vatten?) och syftet är alltid att banka ner TS i skoskaften. Istället för att angripa TS så kan du börja med att läsa de utredningar som finns men självklart fattar jag att det inte kommer att göras därför att där har man ingen man kan banka på och möjligen kan man tvingas inse den bistra sanningen att det finns många som har det jäkligt tufft ekonomiskt.
Säg mig, varför är det så provocerande att vara fattig i Sverige?