• Tingeling03

Överflödig hud

Jag är kvinna, 27 år och har ett BMI på mellan 38-39 (ca 25-30 kg övervikt). Jag kämpar med viktnedgång, men oroar mig för all löst hängande överflödig hud som jag är beredd på att jag kan komma att få, hur bra "krymper" egentligen huden? Jag har läst att bristningar gör huden mindre elastisk. Jag har mycket bristningar på insidan av låren, kring naveln och på höfterna. Jag har aldrig fött barn. Vad kan en operation där de tar bort överflödig hud tänkas kosta? Som ett läkarbesök säger en vän om det inte handlar om en skönhetsoperation, utan med grunden att jag mår väldigt dåligt över det, det låter för billigt i mina öron :/

• Svar på tråden Överflödig hud
  • Momalicious

Man måste ha ett visst häng, tror det handlar om 2-3 cm som huden ska hänga för att få det betalt av landstinget.

• Fetma
    Tingeling03 skrev 2014-01-09 18:14:56 följande:
    Jag är kvinna, 27 år och har ett BMI på mellan 38-39 (ca 25-30 kg övervikt). Jag kämpar med viktnedgång, men oroar mig för all löst hängande överflödig hud som jag är beredd på att jag kan komma att få, hur bra "krymper" egentligen huden? Jag har läst att bristningar gör huden mindre elastisk. Jag har mycket bristningar på insidan av låren, kring naveln och på höfterna. Jag har aldrig fött barn. Vad kan en operation där de tar bort överflödig hud tänkas kosta? Som ett läkarbesök säger en vän om det inte handlar om en skönhetsoperation, utan med grunden att jag mår väldigt dåligt över det, det låter för billigt i mina öron :/

Hur mycket det kostar är det ju bara att googla på. Beroende på var man bor och hur pass mycket hud det rör sig om, så kan man även få operation gratis om man har tur.

Detta vet du ju säkert om, men jag säger det ändå; gå inte ned för fort i vikt och se till att träna under tiden så har du bästa förutsättningarna för att slippa alltför mycket överflödig hud sen. Lycka till med din viktnedgång! :)  

• systersandra

En del landsting har fem cm ,som tex västra götaland.
    Observera att det endast görs bukplastiker i landstingets regi inte lårplastik eller höfter.

• Tingeling03
    Fetma skrev 2014-01-09 18:19:42 följande:
    Hur mycket det kostar är det ju bara att googla på. Beroende på var man bor och hur pass mycket hud det rör sig om, så kan man även få operation gratis om man har tur.   Detta vet du ju säkert om, men jag säger det ändå; gå inte ned för fort i vikt och se till att träna under tiden så har du bästa förutsättningarna för att slippa alltför mycket överflödig hud sen. Lycka till med din viktnedgång! :)  

Ja precis, det är en långsam viktnedgång jag satsar på, tror det är det bästa för kroppen om man vill hålla vikten sen, jag tror inte mycket på shakes, soppor m.m. där man rasar fort i vikt, det är väl jätte bra om det fungerar, men man lär sig inte äta rätt av dem så de där kilona går man snart upp igen är jag rädd.
  • Tingeling03
    systersandra skrev 2014-01-09 20:07:30 följande:
    En del landsting har fem cm ,som tex västra götaland. Observera att det endast görs bukplastiker i landstingets regi inte lårplastik eller höfter.

Jasså gör de inte? Kan man vända sig någon annanstans för det? Men då är det väl jätte dyrt antar jag...
  • linnj
    Tingeling03 skrev 2014-01-09 18:14:56 följande:
    Din hud blir mindre elastiskt ju äldre du blir. Det kanske tar 3-4 månader för en yngre person att få huden med tight, hos en äldre person över 30år kanske det tar över 1år. Om du tränar och minskar fettmassa. Nu talar vi inte om ärrvävnad och tiden beror självklart på hur mycket överflödig hud du har.  

Sen skall du självklart inta kost som ökar kollagensyntesen, antiinflammatorisk kost, resveratrol antioxidant. Hos äldre kvinnor i USA skriver dom ut tillväxthormon som ökar kollagensyntes som föryngrings elixir på bekostnad av ökad cancerrisk. Följ ett kostschema på kostkontrollen.se och håll den kosten framöver så får du i dig rikligt med antiinflammatorisk kost.  Även vitaminer och mineraler som b6, magnesium och zink ökar tillväxthormonet nattetid.
  • camillas1985

Jag gick med i viktväktarna för några månader sen och har gått ner över 10kg med deras hjälp. Har varit aktiv men absolut inte tränat på något vis. Motivationen man får på mötena och att man lär sig att äta rätt och rätt mängd har varit det bästa jag kunde göra för mig. Kostar lite att vara med men för mig var det värt det då jag har otroligt dålig självkontroll =). Trodde det skulle vara jobbigare att räkna points och så men det är jätte lätt. Min mage ser hemsk ut har haft 3 täta graviditeter och gått ner ca 20kg totalt nu. Skulle gärna ta emot en operation av landstinget men tyvärr skulle jag aldrig få en. Att köpa en själv kostar massor kollade på en sida häromdagen och tror det var ca 60-70000 det skulle gå på. Inget man bara slänger fram direkt =/.

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Tingeling03
    linnj skrev 2014-01-11 11:24:55 följande:
    Din hud blir mindre elastiskt ju äldre du blir. Det kanske tar 3-4 månader för en yngre person att få huden med tight, hos en äldre person över 30år kanske det tar över 1år. Om du tränar och minskar fettmassa. Nu talar vi inte om ärrvävnad och tiden beror självklart på hur mycket överflödig hud du har.  

Sen skall du självklart inta kost som ökar kollagensyntesen, antiinflammatorisk kost, resveratrol antioxidant. Hos äldre kvinnor i USA skriver dom ut tillväxthormon som ökar kollagensyntes som föryngrings elixir på bekostnad av ökad cancerrisk. Följ ett kostschema på kostkontrollen.se och håll den kosten framöver så får du i dig rikligt med antiinflammatorisk kost.  Även vitaminer och mineraler som b6, magnesium och zink ökar tillväxthormonet nattetid.
    Tack snälla för tipset! Det ska jag kolla upp :) MIn övervikt har jag haft nu i säkert 5-6 år, jag har väl haft lite övervikt även innan, men "under kontroll", det spårade ur totalt för ca 5-6 år sedan pga depressioner efter separation med mitt ex. Nu har jag ett nytt förhållande sedan ca 6 år och mår toppen bra på alla sätt, men övervikten vill jag få bort :) 
  • Tingeling03
    camillas1985 skrev 2014-01-11 11:35:52 följande:
    Jag gick med i viktväktarna för några månader sen och har gått ner över 10kg med deras hjälp. Har varit aktiv men absolut inte tränat på något vis. Motivationen man får på mötena och att man lär sig att äta rätt och rätt mängd har varit det bästa jag kunde göra för mig. Kostar lite att vara med men för mig var det värt det då jag har otroligt dålig självkontroll =). Trodde det skulle vara jobbigare att räkna points och så men det är jätte lätt. Min mage ser hemsk ut har haft 3 täta graviditeter och gått ner ca 20kg totalt nu. Skulle gärna ta emot en operation av landstinget men tyvärr skulle jag aldrig få en. Att köpa en själv kostar massor kollade på en sida häromdagen och tror det var ca 60-70000 det skulle gå på. Inget man bara slänger fram direkt =/.
    Nej gud nej, det vet jag inte om jag skulle lägga ut på en skönhetsoperation direkt, det finns viktigare saker att lägga pengarna på, då tror jag nog att jag står ut med lite häng :)

Jag har också testat på VV, fast VV online, det fungerade inge bra för mig, jag köpte en massa böcker med recept från VV på budgivningssajter, billigt och bra ifall jag inte skulle komma att använda dem, tänkte jag. Som jag misstänkte så tappade motivationen totalt i och med allt poängräknande som jag inte fattade något av, sen så fanns det tyvärr inga möten i närheten eller med tider som passade mina arbetsdagar heller. Jag blev rekommenderad av en vän att prova att räkna kalorier istället och laddade ner appen Lifesum (Shapeup) och den har hjälpt mig mycket mer :) Sedan upptäckte jag när jag satt och bläddrade i receptböckerna från VV att det faktiskt är uträknat antal kcal/portion i dem, så de är ju perfekt att använda dem nu också istället för att själv sitta och räkna ut kcal i varje måltid (det gör jag ju ändå ibland) men böckerna har kommit mer till användning nu :) 

Nu har jag tappat ca 5,6 kg på 19 veckor (ca 0,3 kg/vecka) vilket känns otroligt bra, men det tar ju tid.  
  • systersandra
    Tingeling03 skrev 2014-01-10 22:33:35 följande:

Jasså gör de inte? Kan man vända sig någon annanstans för det? Men då är det väl jätte dyrt antar jag...
    Jo du kan vända dig till privat klinik såklart.
  • LillfisenE

Jag är 28 år nyss fyllda. Har sedan barn vart mullig och tjock som vuxen. Har två täta graviditeter i bagaget (yngsta är nu 1,5år) och jag har sesan hon föddes gått ner nästan 40kg.
    Jag hade bristningar på magen. Inte supermycket men fullt synliga.

Idag är jag normalviktig och tränar 3-4 ggr i veckan. Har ingen som helst hängande hud när jag står upp och lite "skrynkligt" när jag böjer mig fram. Är slät i övrigt. Tro mig. Det GÅR men det är inte lätt. Rätt kost, hård träning

• Tingeling03

Åh vad duktig du är LillfisenE. Det är bra gjort! Har du följt någon diet? Vad för något har du tränat? Jag tycker det är bökigt och jobbigt att ta mug till gymmet, det närmaste ligger 2 mil ifrån mig och där är oftast mycket folk så man får stå och vänta på maskinerna. Jag har börjat promenera istället, går ut och går på min halvtimmes rast på jobbet istället för att sätta mig i personalrummet och frestas av alla godsaker. Jag rider dessutom sedan september och det har gett mig en skjuts i rätt riktning, det kanske inte gör så jätte mycket för vikten, men jag känner mig smidigare, har bättre kondition/uthållighet och kroppshållningen känns bättre. Jag dansade zumba under våren och det tänker jag ta upp igen nu när de drar igång igen nästa vecka :)

LillfisenE skrev 2014-01-11 22:13:12 följande:
    Jag är 28 år nyss fyllda. Har sedan barn vart mullig och tjock som vuxen. Har två täta graviditeter i bagaget (yngsta är nu 1,5år) och jag har sesan hon föddes gått ner nästan 40kg. Jag hade bristningar på magen. Inte supermycket men fullt synliga. Idag är jag normalviktig och tränar 3-4 ggr i veckan. Har ingen som helst hängande hud när jag står upp och lite "skrynkligt" när jag böjer mig fram. Är slät i övrigt. Tro mig. Det GÅR men det är inte lätt. Rätt kost, hård träning

• LillfisenE

Tack!

Jag har lagt om min kost till lchf. Kommer fortsätta köra på denna livet ut men lite mer liberalt nu när jag inte ska gå ner mer i vikt. Äter regelbundet och inga överdrivna mängder.
    Träning blir det. Jag har också 2mil enkel väg till gymmet. Men jag jobbar i stan där gymmet är så försöker kombinera träning med jobbdagar. Styrka varvat med kondition,bodypump och löpning är det jag gör.

Rida är ju superbra! Likaså promenader! Kanske kan lägga in lite jogging som intervaller i dina promenader? Och hemmastyrka? Ett bas set hantlar och bra hemmaövningar kommer man långt med. En tabata-timer och de mest basic övningar blir svinjobbiga! Haha.
    Zumba är skoj och bra med!

• Tingeling03

Det låter ju verkligen kanon bra ju LillfisenE :D Det är roligt att läsa om människor som har klarat av en viktnedgång, jag blir så inspirerad :) Jag har tänkt avvakta lite med löpningen/joggingen tills jag fått ner min vikt en aning, jag har hört att jogga/löpa med så här pass stor övervikt kan orsaka skada på knäna, men jag vet inte om det är så.

• aleakim

Här är en till som lagt om till lchf, började 28 januari förra året. I slutet av maj hade jag tappat 22 kg och var mer eller mindre normalviktig. 22 kg låter ju inte så mycket men jag är inte ens 1.60 lång så på mig blev det mycket, började på 35 i bmi. 

Har mycket bristningar på låren och på höfterna men huden har ändå inte blivit det minsta slapp utan ser ut som den gjorde innan jag blev tjock. Tränade inte någonting heller, tänkte hela tiden göra det men jag är för lat pinsamt nog.  

Det jag vill säga är i alla fall att det inte alls är omöjligt att huden drar ihop sig snyggt, snarare tvärtom skulle jag tro. De man ser på teve som får hud bortopererad verkar i nästan varenda fall vägt betydligt mer och många har dessutom fått barn. Men inte ens det är ju "garanti" för att huden ska bli slapp, det har ju Lillfisen bevisat :) 

Drick mycket vatten fick jag som råd, det ska tydligen göra att huden blir mer elastisk. Om det stämmer vet jag inte alls men vatten bör man ju dricka oavsett så. 

• Tingeling03

Så roligt att läsa om fler som har lyckats gå ner mycket i vikt, grattis till din viktnedgång :) Jag är själv väldigt dålig på att träna, jag finner inte så mycket motivation till det, men nu har jag gett mig sjutton på att det ska gå ;) Ridningen vet jag inte om det ger någon större viktnedgång som jag skrev i ett tidigare inlägg, men det bygger upp konditionen och kroppshållningen ändå och det är jätte bra :) Så fort jag fått ner min vikt lite mer så ska jag försöka mig på att börja jogga, vågar inte nu med den här övervikten. Jag har dansat zumba lite under förra året, men när jag började rida så blev det inte så mycket mer av zumban, men i morgon så ska jag på't igen har jag bestämt ;) Lchf är det den dieten där man tar bort kolhydrater och äter mer fett och protein?

aleakim skrev 2014-01-13 19:29:36 följande:
    Här är en till som lagt om till lchf, började 28 januari förra året. I slutet av maj hade jag tappat 22 kg och var mer eller mindre normalviktig. 22 kg låter ju inte så mycket men jag är inte ens 1.60 lång så på mig blev det mycket, började på 35 i bmi.  Har mycket bristningar på låren och på höfterna men huden har ändå inte blivit det minsta slapp utan ser ut som den gjorde innan jag blev tjock. Tränade inte någonting heller, tänkte hela tiden göra det men jag är för lat pinsamt nog.   Det jag vill säga är i alla fall att det inte alls är omöjligt att huden drar ihop sig snyggt, snarare tvärtom skulle jag tro. De man ser på teve som får hud bortopererad verkar i nästan varenda fall vägt betydligt mer och många har dessutom fått barn. Men inte ens det är ju "garanti" för att huden ska bli slapp, det har ju Lillfisen bevisat :)  Drick mycket vatten fick jag som råd, det ska tydligen göra att huden blir mer elastisk. Om det stämmer vet jag inte alls men vatten bör man ju dricka oavsett så. 

Svar på tråden Överflödig hud