• 86lovis

mitt barn sover inte!!

Hej. Håller på att bli tokig! Har en liten tjej på 11 veckor som knappt sover något alls på dagarna. Den första månaden somnade hon lite varstans och hade inga större problem att sova på dagen men helt plötsligt vände det bara. Hon kan sova i vagnen i 1 timma eller 2 när vi är ute på stan eller promenad men så fort vi kommer in i en affär eller hem igen så vaknar hon. Är vi hemma eller hos andra så somnar hon endast i min famn, så fort jag lägger ner henne vaknar hon och blir ledsen. Detta resulterar i att mag måste ha henne i famnen varje gång hon ska sova om jag inte vill ha en övertrött och skrikig bebis hon sover bra på nätterna men vill nästan bara jämt sova jämte oss eller på mig. Jag håller på att bli tokig! Ungen måste ju vara trött. Alla andra barn som vi umgås med i hennes ålder sover jätte bra. Orkar snart inte mer!

• Svar på tråden mitt barn sover inte!!
  • lövet2

Det låter som att hon är tämligen normal. Ett normalt spädbarn i den åldern somnar medan den äter eller möjligen i famnen utan mat, och den sover mest och bäst hos föräldrarna. Det där ändrar sig med åldern, men än så länge är hon ju väldigt liten ...

• enbyxaochenboll

Så har min son varit hela tiden och han är nu nio månader. Sover ute i vagnen eller i min/min mans famn på dagarna. Tänker som lövet2 att det är helt normalt?

Men om du vill att hon ska sova själv... har ni möjlighet att ställa vagnen ute? Det fungerar för oss ibland, alltså att man är ute och går, bebisen somnar och så ställer vi vagnen ute och han sover vidare. Vi kan inte ta in honom för då vaknar han direkt. Ett annat tips är bärsjal eller sele, då kan du fortfarande röra dig och göra saker när hon somnat.

• 86lovis

Jo hon är säkert normal men som sagt så ser jag hur mina vänners och syskons barn sover vilket är betydligt bättre och längre stunder och dessutom själva och inte endast i famnen. Hon är så trött vissa dagar så ögonen hänger på henne. Galet! Får leva på förhoppningen om att det blir bättre.

• 86lovis

Det där med att ställa vagnen ute som du säger enbyxaochenboll låter jätte bra, vet att vissa av mina vänner gör så men vi kan tyvärr inte inte göra det då vi bor i lägenhet på tredje våningen utan hiss.

• hannis

Vårt första barn var som dina vänners barn. Sov i timtal själv i både vagn och spjälsäng.

Nr 2 är helt annorlunda. Han är 10 månader nu och sover fortfarande skitdåligt och vill inte sova själv på natten. När han var yngre kunde han inte ligga i vagn alls. Han bara skrek. Barn är olika.

Svar på tråden mitt barn sover inte!!