• skogsbär

Skriker efter halva flaskan ersättning!

Någon som vet vad som är fel? Har börjat ge sonen på fem månader ersättning då min mjölk inte räckte till och han inte blev riktigt mätt. Det tog ett par dagar innan han accepterade flaskan och efter det gick det bra några dagar. Men nu går det inte alls. Han äter mellan 40-60 ml sedan börjar han gallskrika och det är nästan omöjligt att få i han mer, så får ge bröstet till sist. (Vill ju gärna vänja han av vid bröstet på dagarna nu). Pruttar gör han extremt mycket nu också.

Tål han inte ersättningen? Baby Semp är det jag ger honom, skulle det göra skillnad om man gav honom t.ex NAN eller är det samma ingredienser i det?

• Svar på tråden Skriker efter halva flaskan ersättning!
  • Mims01
    bellabellan skrev 2014-01-09 20:47:18 följande:
    Jo men det konstiga är att för några dagar sedan när han lärt sig att ta flaskan, då åt han 120-140 ml utan problem, tills i förrgår när han helt plötsligt börja gallskrika efter ca 40 ml, alltså knappt efter nånting. Jättemärkligt!
    Jo men många gånger så kan det vara så att precis när man tror att man fått rutin på något så ändrar dom beteende. Kanske någon form av fas som går över?
    Dom kan vara komplicerade dom små liven men du skall se att det nog går över.
    Min lilla började flaskvägra när hon var fem månader och tog inte flaskan alls och då är hon ändå van vid flaskan sedan en månads ålder.
    Först trodde jag inte att hon var hungrig men efter en hel dags flaskvägran så blev jag desperat och gav henne 4 månaders barnmat (hon hade fått lite smakisar innan och gröt) och jag lät henne äta tills hon inte ville ha mer.
    Efter det så tog hon flaskan igen. Jag tror att hon var frustrerad för hon såg oss äta och hon var nyfiken på annat än flaskan.
    Detta är inget jag direkt rekommenderar andra även om det gick bra för oss.. Inte utan att prata med bvc först.
    Poängen jag vill komma fram till är att alla barn är olika..
    Försök att inte oroa dig för mycket, om han är van att helammas så kanske han bara blivit lite trött på flaskan och vill ha tutte igen..
    Jag tror däremot att det är viktigt att inte försöka tvinga på honom mer mat från flaskan om han börjat skrika, kanske ger det motsatt effekt?
    Prova ge honom bröstet om han börjar skrika och försöka sedan nästa gång igen med flaskan.
    Jag är absolut ingen expert men så hade jag gjort..
    Lycka till!
  • Alla hemma

Det låter som din bebis sväljer luft vid matning. Har du kolikflaska? Annars är det ett tips.

• Lin006

Vår son skrek också mycket i början. Men det visade sig att han HATAR varm mat! Så fort han började få rumstempererad/kall ersättning gick det super. Vi fick även byta fr Semper till NAN för han kräktes så himla mycket av Semper. Nu äter han som en häst, är mätt å nöjd! Lycka till! Det bästa är att testa olika alternativ för att se vad som passar er bäst.

• skogsbär
    Alla hemma skrev 2014-01-09 22:24:22 följande:
    Det låter som din bebis sväljer luft vid matning. Har du kolikflaska? Annars är det ett tips.

Yes det har jag.
  • aztec

Vet inte vad du har för flaska, men jag använde en medela flaska, då väljer hon själv hur fort och mycket hon dricker.. kanske går för fort för hans mage osv?

• ingeborg34

Med vår fyramånadersbebis tar vi ofta en paus vid halva flaskan, låter honom rapa. Baby Semp och Nan har vi provat när storasyskonen var små, Nan helt klart bättre. Nu kör vi m Hipp och är jättenöjda.

• skogsbär
    bellabellan skrev 2014-01-10 07:28:22 följande:
    Yes det har jag.

Eller aa, anti-kolikflaska.. Har ingen kolikflaska.
  • skogsbär
    aztec skrev 2014-01-10 07:32:14 följande:
    Vet inte vad du har för flaska, men jag använde en medela flaska, då väljer hon själv hur fort och mycket hon dricker.. kanske går för fort för hans mage osv?

Har mam flaska. Har testat medelas, tommes, nuk och ja alla som finns känns det som. Mams är den enda han vill ta. Så får bli den. Har napp 2 som ska vara till ersättning. Napp 1 är för bröstmjölk enbart, men ska man ha den endå? Borde ju rinna FÖR långsamt då.
  • Alla hemma
    bellabellan skrev 2014-01-10 07:42:41 följande:
    Har mam flaska. Har testat medelas, tommes, nuk och ja alla som finns känns det som. Mams är den enda han vill ta. Så får bli den. Har napp 2 som ska vara till ersättning. Napp 1 är för bröstmjölk enbart, men ska man ha den endå? Borde ju rinna FÖR långsamt då.

Han kanske helt enkelt behöver en paus på mitten. Hur ergonomiskt anpassade flaskorna än är så blir det ju inte samma som när du ammar. Prova göra en halv portion och rapa och ta en paus och gör en halv till. Ni får nog helt enkelt prova er fram. Mata hud mot hud för att efterlikna amning kan med funka. Tänk att det ska vara så likt amning som möjligt i början.
  • EmelieBibbi

Min dotter gjorde så och då bytte vi napp. Då gick det mycket bättre. Värt att prova!

Svar på tråden Skriker efter halva flaskan ersättning!