Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Kräver era barns skola längdskidor?

Sonen går förskoleklass och i senaste utskicket så skrivs att alla nu ska ta med längdskidor till barnen. Och att det ska vara skidor som är i rätt längd och utprovade till barnet. Min son har skidor så det är inte ett problem för oss. Men de som inte har då? Sonen har flera barn i sin klass med utländsk bakgrund och föräldrar som lever på soc. Kan tänka mig att det kan bli väldigt tufft för dem att ordna skidor. Många familjer har det dåligt ekonomiskt nu i januari också. Så jag tycker det är fel att skolan kräver skidor. Det finns inga att låna heller. Är det så här på många skolor? Jag blir arg på detta faktiskt.

• Svar på tråden Kräver era barns skola längdskidor?
  • En blå giraff
    Sessan03 skrev 2014-01-10 10:29:44 följande:
    Ja det har mina barns skola oxå krävt. När jag ifrågasatte detta så sa lärarna att ALLA barnen har med sig skidor, det har aldrig varit något problem med det.

Eftersom jag tyckt det känts så onödigt att köpa skidor för att använda dem 1 gång så har mina barn passande nog varit "sjuka" den dagen.

Samma visa brukar det vara med skridskor men då brukar jag ge efter och köpa...

Det är inte klokt tycker jag. Om föräldrar som inte kan köpa skidor åt sina barn ska behöva sjukanmäla barnen så missar ju barnen annan undervisning också.
  • En blå giraff
    Pirum skrev 2014-01-10 16:20:04 följande:
    Och grejen är att vi inte har råd att köpa nya skidor. Våra barn hade sådana där 500-kronorsskidor förra året men bindningarna gick sönder väldigt fort och gick inte att laga så vi vill inte köpa nya sådana som inte håller. Ny bra utrustning hamnar på strax under 1500 kr per barn och det är ju j-ligt mastigt att lägga ut när man inte åker utanför skolan.

Min son har skidor från Jula för 175 kr, med kabelbindning. Dessa får faktiskt duga, och gör de inte det så får det vara faktiskt. Jag har god lust att gå vidare med den här frågan till rektorn, men drar mig lite för att anses som "den besvärliga" så att det går ut över min son...
  • En blå giraff
    dreamy skrev 2014-01-10 23:57:21 följande:
    Ja här kräver de skidutrustning. och NEJ, kabelbindningar räcker ej, det ska vara "riktiga" - fick en liten utskällning av fröken då sonen tappat dem vi köpt, med kabelbindn stup i kvarten... Sätter man på dem rätt så GÅR de inte att tappa, vi har åkt i timtals på fritiden och då har de suttit som berget och funkat utmärkt, trots halvvilda åk i backar och över diverse hinder osv...

I a f så fick jag förra året ge mig ut i januari (när man är som pankast) och snällt inhandla en utrustning för sammanlagt 1600kr, då inget fanns på Blocket el liknande och barnen skulle ha skidor dagen efter... *suuuck* Nej i vår "rika" kommun får inga barn låna utrustning, i alla fall inte på sonens skola (gäller såklart även skrillor, hjälmar osv...)
    De barn som är utan utrustning (läs föräldrarna kan av någon anledning inte lägga tusentals kronor på en aktivitet som utövas 1 - 7 ggr/ år beroende på väder, dessa barn får GÅ EN PROMMIS i stället! Härlig "Walk of shame", va? Och självklart så säger "promenad-barnen" att de då ändå inte VILL åka skidor/skridskor! Så det så!
    (Lagom hjärtskärande sådär, men inte nog för att lagstiftare ska våga stifta om en AVGIFTSFRI SKOLA PÅ RIKTIGT naturligtvis...)
    Jättedåligt!! I ett sådant fall skulle jag faktiskt hellre ha sjukanmält sonen. Min son är också 0 intresserad av att åka skidor, så det är endast på skolan som de skidorna kommer att användas. Känns väl OK med 175 kr på Jula men några 1600, nej det skulle jag inte lägga ner.
  • En blå giraff

Jag har faktiskt tittat på begagnatmarknaden efter skidor, men det är inte alltid man kan få tag i utrustning som är OK i rätt storlek, då ska man ha lite tur också. 

Är det någon som har vänt sig till rektor eller skolverket i en sån här fråga och fått någon reaktion?

• En blå giraff

Är det ingen lärare som läser den här tråden? Vad säger ni om sånt här?

• En blå giraff

Jag har skickat ett mail till rektorn på sonens skola nu och påtalat att jag tycker det är fel med det här utskicket om skidor. Att de åtminstone måste erbjuda låneskidor om de skall ha en sån obligatorisk aktivitet. Få se vad det blir för svar.

Svar på tråden Kräver era barns skola längdskidor?