Inlägg från: nicke nyfiken76 |Visa alla inlägg
  • nicke nyfiken76
    Utdrag från skolverkets hemsida:

Utbildningen i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan
    och sameskolan ska vara avgiftsfri. Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till
    böcker och andra lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning. Med
    lärverktyg avses den utrustning och materiel som eleven behöver för att
    kunna nå målen i utbildningen.
  • nicke nyfiken76

Behöver de ha med sig egna badmintonrack/pingisrack när se ska spela? Har de med sig rep när de ska klättras? Vem tar med sig fotbollsmålet när de ska lira fotboll? Vad  är egentligen skillnaden?

• nicke nyfiken76
    Amanda84 skrev 2014-01-10 12:44:23 följande:
    Går det verkligen på idrottsbetyget? Det verkar märkligt. Jag som är född och uppvuxen i Skåne har inte ens sett ett par längdskidor i verkligheten. Jag är förvånad om ens 1 % av barnen har provat att åka längdskidor.
    1% ?
    Nu är du verkligen insnöad.
  • nicke nyfiken76

Jag mailade frågan till skolverket och fick följande svar:

Hej!

Jag har tagit emot din fråga angående krav på skidutrustning.

Enligt 10 kap. 10 skollagen ska utbildningen vara avgiftsfri: 

Avgifter 
    10 kap. 10 § Utbildningen ska vara avgiftsfri. 
    Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till böcker och andra lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning samt erbjudas näringsriktiga skolmåltider. 
    Avgifter i samband med ansökan om plats får inte tas ut.

10 kap. 11 § Trots 10 § får det förekomma enstaka inslag som kan medföra en obetydlig kostnad för eleverna.

I samband med skolresor och liknande aktiviteter får det, trots övriga bestämmelser i denna lag, i enstaka fall under ett läsår förekomma kostnader som ersätts av vårdnadshavare på frivillig väg. Sådana aktiviteter ska vara öppna för alla elever. Ersättningen får inte överstiga huvudmannens självkostnad för att eleven deltar i aktiviteten.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Skolverkets upplysningstjänst på 08 - 52733200.

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten vid Skolverket
    Thomas Vamos

Svar på tråden Kräver era barns skola längdskidor?