Inlägg från: La Lola |Visa alla inlägg
  • La Lola

Kräver era barns skola längdskidor?

Ja.

Numer, när Alma går på högstadiet, går det tack o lov att låna sånt på skolan.

Jag blir jätteirriterad över sånt här.
    Trots att vi bor i jämtland är vi inga skidmänniskor men här förväntas alla ungar ha längdskidor tex (och skridskor).
    Alma åker enbart på idrotten.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Vidare; på Alma skola har de varje år olika friluftsgrejer.
    Ni skulle se listorna på vad ungarna ska ha med sig!
    Sovsäckar, triangiakök, tält osv osv osv för det ska fjällvandras o cyklas långt o övernattas osv.

• La Lola
    Duckan skrev 2014-01-10 10:49:20 följande:
    Lola, det är inte klokt egentligen. Som du säger, alla är ju inte intresserade av att äga skidor.
    Jag är uppväxt med det och självklart har Sirpan fått ett par som hon stakade runt med i påskas.
    Nä det är sjukt!
    Det var ju likadant när jag gick i skolan o jag åkte nästan enbart på skolan trots att jag är uppvuxen på landet.
  • La Lola
    Studentpappa skrev 2014-01-10 12:28:20 följande:
    Något som i min värld enbart är positivt, det är ju trist när det drabbar familjer som inte råd såklart. Men jag gick själv i skolor som regelbundet hade aktiviteter som skidåkning, cykling, vandring etc.  Mina föräldrar var aldrig intresserade av att vandra och tälta med mig och jag var sjukt glad över att få göra det i skolan. På samma sätt som jag kan tänka mig att barn som har föräldrar som inte åker skidor kan uppskatta att åtminstone få testa det i skolan.

Fritiden är ju ändå rätt begränsad av arbete och sysslor i hemmet så det är ju rätt svårt att klämma in alla de möjliga aktiviteterna i vardagen. Då är det ju bra att de får testa ytterligare några i skolan.
    Jag har möjlighet att låna ihop grejerna. Men det har ju inte alla.
    Alma är totalt ointresserad av sånt här o gör det endast för att det betygssätts (jo, det är sant, det går på idrottsbetygen).
  • La Lola
    Studentpappa skrev 2014-01-10 12:41:14 följande:
    Jag är uppväxt med sådana krav i skolan så jag ser det inte som ett orimligt kriterium för betyg, vi hade t.ex. krav på vissa tider på 5 km för betyget i gympan, för att kunna få en femma krävdes under 20 min om jag inte minns fel. Inget konstigare än att det krävs 90% på ett prov idag för att få betyget A.

Alla kan ju inte vara intresserade av allt, jag hade flera ämnen i skolan jag tyckte var skittrist men gjorde det ändå för det gick ju på betyget. Men då hade skolan möjlighet att låna ut grejer till de som inte hade själva och det bör ju givetvis dagens skolor som kräver det också göra.
    Men detta är ju inga idrottslektioner. Det är övernattningar i 1-2 nätter beroende på årskurs.
  • La Lola
    Amanda84 skrev 2014-01-10 12:44:23 följande:
    Går det verkligen på idrottsbetyget? Det verkar märkligt. Jag som är född och uppvuxen i Skåne har inte ens sett ett par längdskidor i verkligheten. Jag är förvånad om ens 1 % av barnen har provat att åka längdskidor.
    Japp det sätts betyg på det.
    I höstas vandrade de, paddlade kanot o övernattade en natt i tält tex.

• La Lola
    Amanda84 skrev 2014-01-10 12:49:13 följande:
    Jag är högst skeptisk. Det finns ingen snö i Skåne. Hur gör man där? Skickar upp varenda skolklass till Norrland? För egen del har jag aldrig stått på ett par skidor. Jag känner heller inte några barn som äger ett par skidor. Någon har kanske åkt längre norrut i Sverige för att prova utförsåkning (heter det så?) på sportlovet men längdskidor har nog knappast någon stått på. Jag tror verkligen inte att längdskidåkning ingår i betygskriterierna. Det innebär ju att hela södra Sverige bryter mot betygskriterierna.
    Jag har undrat samma sak.
  • La Lola
    Studentpappa skrev 2014-01-10 12:50:06 följande:
    Okej då missuppfattade jag dig, trodde du menade att skidåkningen gick på betyget. Våra vandringar var frivilliga, att det är något som betygssätts i idrott låter ju faktiskt märkligt. Tar de tid då vilken som går fortast eller?
    Ja åker de längd på idrotten så går det på betyget.

Näe, de ska klara av momenten (gå en viss sträcka, paddla kanot tex).
  • La Lola
    älskarlivet81 skrev 2014-01-10 12:51:22 följande:
    Märkligt! Finna inget i kunskapskraven som säger att man ska kunna något sådant för att få ett visst betyg..
    Näe.
  • La Lola
    älskarlivet81 skrev 2014-01-10 12:55:48 följande:
    Men ändå går skidåkningen på betyget? Då hade jag protesterat..
    Ja det kanske är jag som har missuppfattat men iom det vore ju konstigt att göra något på idrotten som inte betygssätts.
    Vet iaf att min dotter inte fick något betyg alls nu på höstterminen iom att hon inte klarar att simma så långt som krävs på en viss tid. Helt jävla galet tycker jag.
  • La Lola
    Studentpappa skrev 2014-01-10 12:57:27 följande:
    Är det med som obligatoriska moment som man ska ha bockat av då? Känns ju inte som något som generera något annat än G/IG, oavsett om det är rimligt eller inte. Eller gör lärarna subjektiva bedömningar hur väl man genomfört sakerna också?
    Jag blir himla osäker alltså.
    Undrar om jag kan logga in på deras skolsystem som elever/föräldrar/lärare har tillgång till o se vad som står.
    Ska se om jag hittar lösenordet.
  • La Lola
    La Lola skrev 2014-01-10 13:01:03 följande:
    Jag blir himla osäker alltså.
    Undrar om jag kan logga in på deras skolsystem som elever/föräldrar/lärare har tillgång till o se vad som står.
    Ska se om jag hittar lösenordet.
    Äh fasiken, jag kommer inte in....
  • La Lola
    Duckan skrev 2014-01-10 13:04:34 följande:
    Lola, det är märkligt. Hon kan ju vara hur bra som helst på andra moment. För dra ännu en parallell till 90-talet så var inte jag så snabb på 100 m som "man borde vara", men bra det mesta andra så jag fick en 5:a.
    Nog borde allt annat Alma kan generera i ett betyg i alla fall.
    Jag vet! Hon har klarat allt annat men inte simningen.
  • La Lola
    älskarlivet81 skrev 2014-01-10 13:08:07 följande:
    Jag råder dig till att gå in på Skolverket och titta på kunskapskraven! Står inte så vitt jag vet att man måste simma på en viss tid.. Bara att man ska kunna simma en viss längd..
    Här var det på tid, det vet jag bestämt.
  • La Lola
    älskarlivet81 skrev 2014-01-10 13:12:02 följande:
    Då gör läraren fel! Jag som är lärare blir mörkrädd när jag hör sådant här!
    Ja det förstår jag.
Svar på tråden Kräver era barns skola längdskidor?