remouladsås och majonäs under garviditet?
Hej!
Jag undrar om någon vet om man kan äta majonäs köpt på burk och remouladsås köpt på tub under gravidtet? Alltså ej egengjord.
Joni
Hej!
Jag undrar om någon vet om man kan äta majonäs köpt på burk och remouladsås köpt på tub under gravidtet? Alltså ej egengjord.
Joni
Det tror jag inte är nått problem. Det är ju inga "råa" ingredienser i dem vad jag vet.
Om man gör själv använder man ju rå äggula vilket kan vara farligt.
Burk-köpt är jag säker på att de måste pastörisera först.
Ja det är ok, se www.slv.se Antar att det är äggulan du är tveksam till men det är ingen fara alls att äta svenska ägg som gravid! Det är en vanlig missuppfattning att man ska undvika det dock, fattar ej var den kommer ifrån...
malin ulrika, var har du hört att man ej ska äta äggula? Läste ej ditt svar innan jag svarade. Det är ingen fara alls som sagt!
Helt okej! Sen är det precis så som Snova säger.
Jag tror rått ägg är bra att undvika för gravida, små barn samt äldre (dvs "känsliga" personer) pga risk för sjukdom, nu kan jag inte på vis i världen komma ihåg namnet på den där bakterien, men ni vet, det är en sån där klassisk bakterie som man hör om då och då att folk blir magsjuka på Ålandsbåten etc...
Har namnet på tungan men det vill inte komma...
Ni vet nog vad jag menar!
"Normalt" sett kan man ju äta rått ägg, brie ost etc, men när man är gravid vill man kanske inte ta om den är minimal. Själv klarar man sej kanske med magsjuka men för fostret kan det vara värre.
...nu kom jag på det!
Salmonella heter det ju!
Kan finnas campylobakter också tror jag...
För att reda ut det hela så klistrar jag in ett svar jag fick på mejl från
Livsmedelsverket när jag frågade om råa ägg:
-------
Livsmedelsverket avråder inte från att äta råa ägg, eftersom svenska ägg
(och finska och norska) är helt säkra. Det finns ingen risk med salmonella.
Däremot bör råa eller löskokta ägg undvikas i andra länder. Det är dock
rekommendationer som gäller alla och inte bara gravida.
--------
För övrigt så är varken salmonella eller campylobacter fosterskadande bakterier.
Man kan bli rejält sjuk av dem, men det är väldigt sällsynt att det påverkar
fostret.
De böcker jag läst avråder bestämt från råa ägg - och därför även majonäs...
Men det är sant - det kan ju vara översatta från andra språk, dvs från andra länder...
Amelia gravid och andra gravid-tidningar spär ju även de på detta ägg-rykte.
*irriterad*
OM svenska ägguppfödare skulle få smitta så lovar jag dig att det skulle braskas upp på stora rubriker i tidningar och tv och det skulle varnas för detta.
Det är uppfödarnas stora skräck och de är extremt rädda för att få sjukdomar i sina stallar.
Svenska ägg är ok.
malin ulrika
svenska ägg innehåller VARKEN camphylobacter eller salmonella! De kontrolleras innan fsg och hönsbesättningar med salmonella slaktas ut, och det är ovanligt!
snälla sluta lyssna på lögnare som Amelia gravid!!!!!
Det var ju bra!
För ca 7 år sedan (kanske var det annorlunda då), blev jag ordentligt sjuk efter att ha ätit kyckling på restaurang (i Sverige).
Jag var bosatt på toaletten i ca 5 dagar.
Min mamma är sjuksköterska och trodde det var campylobakter, fast jag gick inte till sjukhus så jag vet inte. (Skulle inte ha kunnat ta mej till sjukhus, det "kom" ur båda ändar, konstant, så att säga...)
Här i Kanada hör man alltid när det gäller kakbak etc där de använder råa äggvitor t.ex. att man ska använda pastöriserad äggvita för att vara på säkra sidan. Vet inte om man kan köpa sån i Sverige, fast det behövs väl inte då, men här kan man köpa sånt särskilt.
Kyckling till mat är en sak (och det är nog ganska sällan kyckling på restaurang i Sverige är just svensk iofs) men ägg är en helt annan!
Svenska ägg är säkra, och dem behöver man inte oroa sig ett dugg för! Här kan man inte köpa något annat än som det är, i paket.
kyckling är precis som blue vapor skriver en helt annan sak
och tyvärr är det ofta så att det inte är själva kycklingen i maträtten som är det "farliga" utan att hygienen i köket inte skötts, så att ev sallad el dylikt har kontaminerats (kycklingen är ju genomlagad och en genomlagad kyckling är helt fri från camphylobacter - de klarar ju inte ens pastörisering!)
i svensk kyckling hittar man camphylobacter i mindre än 1 på 20 (hittar andra siffror som är ännu lägre - men tar den högsta jag hittade så är jag på säkra sidan) medan man i tex dansk kyckling hittar det i minst hälften...
här är alla ägg kontrollerade för både camphylobacter och salmonella och det släpps inte ut ngt i handeln som visat positivt A-prov...
så nej - man använder inte pastöriserade ägg...