• Februari2013

Bra eller dåligt att låta sitt barn vaccinera sig?

Hej!

Som rubriken lyder, är det bra eller dåligt att låta vaccinera sitt barn enligt vaccinationsprogrammet? De sjukdomar man vaccinerar mot idag är följande:
    difteri, stelkramp, kikhosta, polio, mässling, påssjuka, röda hund samt infektioner orsakade av Haemophilus influenze typ B, pneumokocker och för flickor ingår även HPV, humant papillomvirus. 

Utöver de sjukdomar som ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet kan barn under särskilda omständigheter även få vaccin mot tuberkulos och hepatit B.

Är någon av dessa vaccin mindre bra att ta? Jag syftar då på om någon av vaccinationerna kan medföra allvarligare biverkningar?

Dela gärna era åsikter, funderingar och erfarenheter.

• Svar på tråden Bra eller dåligt att låta sitt barn vaccinera sig?
  • Lady Paraplyh

Det är jättebra att ta dessa vaccin eftersom man blir ordentligt sjuk och kan få men för livet av dessa sjukdomar. Själv har jag haft kikhosta, jag var sjuk i tre månader och fick nästan gå om en årskurs och det tog ett halvår innan jag var helt återställd.

En gymnasielärare hade polio då hon var liten så hon hade svårt att röra sig, hon gick med kryckor och skulle absolut inte kunna springa exempelvis, då var det ändå 40 år sedan hon var sjuk.

• Lady Paraplyh

Vad gäller HPV så dog en kompis syster nyligen av livmoderhalscancer.

• Cogito ergo sum

Har vaccinerat för allt detta eftersom jag ser ingen mening med att starta igång epedimier  för att folk inte har vaccinerat sina barn. HPV är däremot något jag skulle läsa på mer om. Har även vaccinerat för hepatit A+B. Hepatit A är inget roligt att ha..tro mig. Haft det själv som barn och tyfus.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Din fråga är felställd.

Ja, samtliga vacciner kan medföra allvarliga biverkningar. Dock är det mycketovanligt, skadorna från genomgången sjukdom är generellt långt mycket vanligare och dessutom allvarligare.

Man kan resonera som så att "alla andra vaccinerar sig och ingen får ju mässlingen eller röda hund idag" men då förbiser man ett par saker, nämligen den att mässlingen och röda hund finns utomlands i stor skala och i mindre skala här i Sverige/Norden/norra Europa. Man missar också saker som att Haemophilus influenzae och pneumokocker förekommer även här.

Det är bra att genomgå vaccinationsprogrammet, som regel.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-10 15:16:59 följande:
    Det är jättebra att ta dessa vaccin eftersom man blir ordentligt sjuk och kan få men för livet av dessa sjukdomar. Själv har jag haft kikhosta, jag var sjuk i tre månader och fick nästan gå om en årskurs och det tog ett halvår innan jag var helt återställd.

En gymnasielärare hade polio då hon var liten så hon hade svårt att röra sig, hon gick med kryckor och skulle absolut inte kunna springa exempelvis, då var det ändå 40 år sedan hon var sjuk.
    Och tack vare vaccinet slipper vi idag detta, till stor del.

Tack för det Jonas Salk och Albert Sabin. Om nu folk kunde sluta sprida myter om vaccinet så kan vi kanske nå målet om utrotning av polio till 2020 så kan vi ta itu med nästa utrotning.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • evaoregon

Mina barn är vaccinerade mot allt detta samt mot hepatit A och B som också ingår i vaccinationsprogrammet här i USA där vi bor.  Även vi vuxna har vaccinerat oss mot hepatit A och B.

Sedan rekommenderas HPV vaccinationen även för pojkar här i USA och vår son är vaccinerad.  Det ger skydd även för cancer hos män och om mannen är vaccinerad så skyddar det hans partner.  

Här i USA ingår även vattkoppor i det allmänna vaccinationsprogrammet så det är barnen vaccinerade för och även maken (har man inte haft det när man är vuxen så är det en bra ide att vaccinera sig).

Tuberkulos är barnen inte vaccinerade emot.  Risken att få det om man inte tillhör en riskgrupp är ganska liten och enligt vår barnläkare så ger vaccinet inte särskilt bra skydd.

• Februari2013

Lady Paraplyh tack för att du delar dina erfarenheter. Det lät inte roligt och kan man skydda sitt barn och sig själv för den delen mot dessa typer av sjukdomar så är det bara positivt.
  • Februari2013
    Cogito ergo sum skrev 2014-01-10 15:18:44 följande:
    Har vaccinerat för allt detta eftersom jag ser ingen mening med att starta igång epedimier  för att folk inte har vaccinerat sina barn. HPV är däremot något jag skulle läsa på mer om. Har även vaccinerat för hepatit A+B. Hepatit A är inget roligt att ha..tro mig. Haft det själv som barn och tyfus.
    Tack för att du delar med dig. Låter inte roligt med hepatit och tyfus, vill man helst slippa!
  • Lady Paraplyh
    Februari2013 skrev 2014-01-10 15:27:45 följande:
    Lady Paraplyh tack för att du delar dina erfarenheter. Det lät inte roligt och kan man skydda sitt barn och sig själv för den delen mot dessa typer av sjukdomar så är det bara positivt.

• evaoregon

Kikhosta är läskigt.  Här där jag bor sprider sig kikhosta pga att färre vaccinerar sig och då sprider sig kikhosta bland alla.  Dessutom har man märkt att vaccinet inte varar så länge som man tidigare trodde.  Väldigt små bebisar kan dö av sjukdomen.

Här i USA rekommenderas alla som kommer i kontakt med riktigt små bebisar att vaccinera sig mot kikhosta, bl a föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar, personal inom barnomsorgen etc.  Samma när det gäller influensan som vi vaccinerar oss mot varje år.

Min dotter fick kikhosta trots vaccination, men hon fick en mild varitant som typ en förkylning.
Svar på tråden Bra eller dåligt att låta sitt barn vaccinera sig?