• Brumma

Gemensam vårdnad, boende/umgänges förälder.

Anonym (nej) skrev 2014-01-22 03:15:01 följande:
    för just oss så går det på ett ut, iom att bägge vårdnadshavarna betalar tillsammans och har 50/50

Det kan ju bli väldigt snett om ex boföräldern är omgift o avgiften beräknas på deras inkomster och de sen begär 50% av avgiften för den andra föräldern som kanske har en betydligt lägre inkomst.
    Fast vad jag förstår det så är det så att i de kommuner där man får delad faktura så beräknas avgiften på respektive förälders hushåll. Dvs den beräknas inte på bådas o slås ihop utan mamman får en faktura på avgiften som är beräknad på hennes inkomst samt hennes behov medan pappan går faktura på avgiften som beräknas på hans hushålls inkomster o behov av barnomsorg.

De slår alltså inte ihop bådas inkomster o delar rakt av..
  • Brumma
    Anonym (nej) skrev 2014-01-22 05:16:45 följande:

Ja visst, det stämmer bra. Det blir mest rättvist i de kommuner som delar fakturan och beräknar efter hushållens inkomst och behov.
    Det jag skrev var när kommunen inte delar, men bägge utnyttjar platsen. Då får ju den andre föräldern betala till den som faktiskt får fakturan.
    Ahh. Då missuppfattade jag dig :D

Det mest ekonomiska borde ju då vara att låta barnet vara skrivet hos den förälder som har minst inkomst (om barnet ändå bor vv). Det hjälper ju även om ngn förälder har riktigt dålig inkomst vid sökande av tex bostadsbidrag..
  • Brumma
    Anonym (nej) skrev 2014-01-22 05:47:15 följande:

Ja märkte själv att jag skrev lite rörigt :)

Jo, i den bästa av världar så kan man skriva barnet hos den som har lägst inkomst eller blir berättigad till bostadbidrag osv. 
    Men det förutsätter att det är två logiska, samarbetsvilliga föräldrar :)

Men som sagt, det är ju olika från kommun till kommun. Men i TS fall så får dom ju lägre dagisavgift om barnet är skrivit hos sambon.
    Man behöver inte dela på fakturan om man inte vill, även om kommunen gör det. Det finns ju andra anledningar till att bara en har dagisfakturan, ex om den får hela barnbidraget osv.
    Absolut. Håller med dig i allt :)
  • Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-22 09:31:52 följande:

Är det inte så att kommunen MÅSTE dela fakturan om en av föräldrarna begär det? Har för mig att jag läste det någonstans..

Har oxå för mig att det finns en prejudicerande dom på det... Fast att det i vissa kommuner krävs att man kräver det.. Tills man blir blå..
Svar på tråden Gemensam vårdnad, boende/umgänges förälder.