• Anonym (Får hon?)

Får biomamman bestämma vem som hämtar barnet?

Hej

Lever som ni förstår i en styvfamilj där det inte direkt är smidigt samarbete mellan föräldrarna, båda är nog på sitt vis lika goda kålsupare.

Iaf, min fråga är om biomamman kan bestämma vem som hämtar barnet när de har gemensam vårdnad? Jag tycker ju båda har rätt att bestämma på sin tid, men mamman påstår att hon bestämmer för hon har boendet.

• Svar på tråden Får biomamman bestämma vem som hämtar barnet?
  • Anonym (Z)

På sätt och vis, hon kan stoppa att nån hon inte godkänt hämtar men inte för att hon har boendet

• Anonym (Får hon?)
    Anonym (Z) skrev 2014-01-10 16:14:59 följande:
    På sätt och vis, hon kan stoppa att nån hon inte godkänt hämtar men inte för att hon har boendet
    Så att pappa har godkänt personen spelar ingen roll?
  • FrökenKanSjälv

Pappan bestämmer vem som hämtar från förskolan på hans tid med barnet.

När man har gemensam vårdnad om barnet så ska föräldrarna gemensamt ta beslut i stora frågor (tex flytt och val av skola). När det gäller vardagsbesluten (tex läggdags, hur tjocka kläder eller vem som är barnvakt) så bestämmer vardera föräldern ensam på sin tid med barnet.

• Anonym (Får hon?)
    FrökenKanSjälv skrev 2014-01-10 16:24:37 följande:
    Pappan bestämmer vem som hämtar från förskolan på hans tid med barnet.

När man har gemensam vårdnad om barnet så ska föräldrarna gemensamt ta beslut i stora frågor (tex flytt och val av skola). När det gäller vardagsbesluten (tex läggdags, hur tjocka kläder eller vem som är barnvakt) så bestämmer vardera föräldern ensam på sin tid med barnet.
    Tack! Det kommer att underlätta en massa Jag tyckte det sa sig självt, men pappan vågade inte riktigt lita på det då mamman bestämt  hävdar att hon har beslutanderätten.
  • nymedlem

Om det är så att det fungerar för pappan att hämta barnet så tycker jag att han ska göra det för att minska extra irritation. Även om biomamman inte har rätt att besluta om den saken!

Men om det är bättre för barnet att bonusförälder hämtar, kanske får kortare dagar på förskolan då så tycker jag att man ska göra så.

• Anonym (Får hon?)
    nymedlem skrev 2014-01-10 16:28:47 följande:
    Om det är så att det fungerar för pappan att hämta barnet så tycker jag att han ska göra det för att minska extra irritation. Även om biomamman inte har rätt att besluta om den saken!

Men om det är bättre för barnet att bonusförälder hämtar, kanske får kortare dagar på förskolan då så tycker jag att man ska göra så.
    Ja, det är så här att jag har fått nytt jobb, i samma stad som barnet bor och går på förskola. Iom detta letar vi ny bostad så vi kommer närmare barnet.
    Nu bor vi drygt 1½ timme från barnet och pappan jobbar ytterligare drygt 30 min längre bort. Han har alltså två tim körtid för att hämta och han slutar 16. Ibland kan han gå tidigare men det går inte alltid. Så runt 17, 18 kan barnet hämtas, sen är det 1½ tim drygt till där vi bor nu, men sen blir det en dryg timme hem till oss från förskolan.
    Jag kommer att befinna mig på samma ort och slutar 15 eller 16, det är ca tio minuter mellan mitt jobb och barnets förskola, alltså kan jag hämta betydligt tidigare. 

Kommer dock hämta även om pappan kan gå tidigare, det känns lätt vansinnigt att han ska köra två timmar för att kunna hämta samma tid som jag och så åker vi två bilar hem.

• nymedlem
    Anonym (Får hon?) skrev 2014-01-10 16:34:00 följande:
    Ja, det är så här att jag har fått nytt jobb, i samma stad som barnet bor och går på förskola. Iom detta letar vi ny bostad så vi kommer närmare barnet.
    Nu bor vi drygt 1½ timme från barnet och pappan jobbar ytterligare drygt 30 min längre bort. Han har alltså två tim körtid för att hämta och han slutar 16. Ibland kan han gå tidigare men det går inte alltid. Så runt 17, 18 kan barnet hämtas, sen är det 1½ tim drygt till där vi bor nu, men sen blir det en dryg timme hem till oss från förskolan.
    Jag kommer att befinna mig på samma ort och slutar 15 eller 16, det är ca tio minuter mellan mitt jobb och barnets förskola, alltså kan jag hämta betydligt tidigare. 

Kommer dock hämta även om pappan kan gå tidigare, det känns lätt vansinnigt att han ska köra två timmar för att kunna hämta samma tid som jag och så åker vi två bilar hem.

Med dom förutsättningarna så tycker jag absolut att du ska hämta! Jag tycker att även mamman borde inse att det blir bästa lösningen för hennes barn! Det är ju en enorm skillnad att bli hämtad kl 10 över 3 istället för kl. 18.

Bry er inte om vad hon säger, hon kan inte förbjuda det.

Grattis till ditt nya jobb! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Får hon?)
    nymedlem skrev 2014-01-10 16:40:38 följande:
    Med dom förutsättningarna så tycker jag absolut att du ska hämta! Jag tycker att även mamman borde inse att det blir bästa lösningen för hennes barn! Det är ju en enorm skillnad att bli hämtad kl 10 över 3 istället för kl. 18.

Bry er inte om vad hon säger, hon kan inte förbjuda det.

Grattis till ditt nya jobb! {#emotions_dlg.flower}
    Vad som är bäst för barnet är inte riktigt vad hon bryr sig om emellanåt Det dumma är att hon gillar mig, men pappan är hon arg på och hon vill gärna kontrollera honom genom barnet.
    Ja barnet somnar ju alltid i bilen när pappan hämtar = h*n somnar inte på kvällen = lördagen blir förstörd då vi måste försöka vända på dygnet och så söndagen ja då ska h*n strax hem igen.

Ville bara veta om det fanns någon lag eller så som krävde att båda är överens om vem som ska hämta. Tack, det ska bli spännande
  • BioBonus
    Anonym (Får hon?) skrev 2014-01-10 16:46:41 följande:
    Vad som är bäst för barnet är inte riktigt vad hon bryr sig om emellanåt smile4.gif Det dumma är att hon gillar mig, men pappan är hon arg på och hon vill gärna kontrollera honom genom barnet.
    Ja barnet somnar ju alltid i bilen när pappan hämtar = h*n somnar inte på kvällen = lördagen blir förstörd då vi måste försöka vända på dygnet och så söndagen ja då ska h*n strax hem igen.

Ville bara veta om det fanns någon lag eller så som krävde att båda är överens om vem som ska hämta. Tack, det ska bli spännande smile1.gif
    Hämta du. Finns ingen sån lag. Ni gör vad som passar er vardag bäst :)
  • Tjohalia

Hon försöker ju bara straffa er. Det där kan hon inte bestämma. Stå på er.

Flicka 2005 * Pojke 2007
Svar på tråden Får biomamman bestämma vem som hämtar barnet?