• LilMommy1

Tänker köpa engångslinser som månadslinser till min dotter (ok??)

Hej!

Idag följde jag med min 13åriga dotter till optikern för "lins-koll". Hon har ganska höga styrkor dvs stort synfel. Optikern tyckte att det var lämpligast att dottern skulle få månadslinser. Höll på att svimma när jag såg priserna på månadsliner, 2200 kr/år!!!(vet att det går att hitta aningen billigare liner på nätet) Vi har redan svårt med ekonomin och en har inte råd med en extra kostnad.  När jag tog en cigg fick jag en tanke, nu har jag nästan helst bestämt mig helt att få dottern att använda endagslinser som månadslinser. Hon får alltså använda linerna så länge det spricker.  Läste något att det kan irritera ögonen men jag kommer självklart köpa rengöring åt linserna så hon kan hålla det fräsha. Kommer sjävklart hålla detta hemligt för min dotter då hon inte ska behöva oroa sig varken för synen eller våran ekonomi. Och visste ni att ett besök hos optikern kostar 500 kr och de rekomenderas att man ska kolla att allt ser ok ut varje år! Det enda jag oroar mig för är att optikern ska se att vi "fuskar" med linserna. 

Någon som vet en hemsida där man kan köpa endagslinser billigt?? Tack på förhand!

• Svar på tråden Tänker köpa engångslinser som månadslinser till min dotter (ok??)
  • Evm

Haha ja det är ju faktiskt fredag fortfarande. Skål!

• Frontline

Hoppas du skämtar?

Om inte så sluta upp och röka för i helvete och sen kosta vad det kosta vill för att din dotter ska ha bra linser...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Veliga Mamman

Månadslinserna är inte dyrare, det beror på var du köper dem. Det kan vara farligt för synen att använda endags linser på det sättet och absolut inte snällt att lura din dotter!

Jag har månadslinser (dygnetruntlinser) och de kostar ca 100kr/månad.

• LilMommy1
    Frontline skrev 2014-01-10 22:55:57 följande:
    Hoppas du skämtar?

Om inte så sluta upp och röka för i helvete och sen kosta vad det kosta vill för att din dotter ska ha bra linser...
    Rökningen är ett sätt för mig att koppla av och "klara av vardagen". Vissa köper gymkort till sig själva för att må bra och jag röker!! Tänker faktiskt inte sluta med det då jag dessutom inte röker mer än 1 paket per dag. Jo, klart hon ska få bra linser, det vill jag också, men har man en smal budget så får man komma på lösningar som denna! Herregud, hur farligt kan det vara egentligen...
  • LilMommy1
    Veliga Mamman skrev 2014-01-10 22:58:48 följande:
    Månadslinserna är inte dyrare, det beror på var du köper dem. Det kan vara farligt för synen att använda endags linser på det sättet och absolut inte snällt att lura din dotter!

Jag har månadslinser (dygnetruntlinser) och de kostar ca 100kr/månad.
    Är du säker på det?? Det låter isåfall bra. Dock svider det lite i plånboken....
  • Frontline
    LilMommy1 skrev 2014-01-10 23:04:18 följande:
    Rökningen är ett sätt för mig att koppla av och "klara av vardagen". Vissa köper gymkort till sig själva för att må bra och jag röker!! Tänker faktiskt inte sluta med det då jag dessutom inte röker mer än 1 paket per dag. Jo, klart hon ska få bra linser, det vill jag också, men har man en smal budget så får man komma på lösningar som denna! Herregud, hur farligt kan det vara egentligen...
    Som jag sa ett skämt, vissa prioriterar sina cigg före barnens välmående...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kalasbyxor

Nu behöver ju visserligen inte nåt som står i din profil stämma, men du är enligt den 27 och har två barn som är 5 och 3. Har du en till som du fick när du var 14?

• alla har olika åsikter

Jag har månadslinser och hög styrka. Kostar 1000 halvåret via internet. tycker verkligen inte att du ska utsätta din för en sån risk att hon kan skada ögonen!

• Catbride

Tänker svara även om detta uppenbart är "hittepå". Jag jobbar som optiker, och har sett vad felaktigt linsanvändande kan leda till. Visst, det KAN ju gå bra, men mer troligt är att barnet får syrebrist i hornhinnan, med efterföljande inväxt av blodkärl. Högre risk för infektioner, kanske besvär som gör att hon aldrig mer kan använda linser osv... Är det för dyrt med linser så får on nöja sig med glasögon! Tills hon är gammal nog att extrajobba och betala sina egna linser. Samtidigt tycker jag att så länge du röker kan du INTE skylla på ekonomin, att du inte har råd!! Skulle jag sitta taskigt till ekonomiskt, så är snuset det första som jag skulle dra in på. Nikotin är onödig "lyx".

• Bestemor

Det räcker att köper en omgång linser hos optiker. Sedan kan du köpa samma märke mycket billigare på nätet.

• MissEofc

Skulle hellre köpa månadslinser och använda dom längre än en månad. Jag använde mina i två månader, sen började dom bli dåliga.

Svar på tråden Tänker köpa engångslinser som månadslinser till min dotter (ok??)