• Snowstorm

Resa till värmen i mars, nån som åkt ensam med barn??

Jag skulle vilja åka till värmen i mars min 5-årige dotter, i en vecka. Jag vill ha bra stränder och ganska varmt i vattnet så hon kan springa omkring på stranden och leka och plaska. Det får gärna vara Bamseklubb men vill ha möjlighet att lämna hotellets område och göra lite utflykter. All inclusive hade varit jätteskönt men är tyvärr inte ett alternativ då hon är allergisk mot diverse födoämnen så vill ha en egen lägenhet så man kan laga mat och behöver därför ha nära till mataffär. Just därför känns det lite läskigt att åka själv med henne, tänker även på att dra med mamma och pappa så man kan gå i lugn och ro och läsa på etiketterna vad maten innehåller, men är osäker på om vi skulle vilja samma resmål, så undersöker möjligheterna att åka själv först. Någon som har gjort det och kan berätta ?

Tips på resemål? Helst vill jag i mars, men kan även tänka mig i april, dock ej påsklovet. Vill inte till typ Egypten, skulle ej känna mig säker gå omkring där. Har tänkt på Kanarieöarna men verkar som att det är ca 20 gr då och inte jättevarmt.

Tips taget tacksamt emot:)!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-11 07:29
    Möjlighet till simskola till dottern vore kanon om nån har tips

• Svar på tråden Resa till värmen i mars, nån som åkt ensam med barn??
  • Alexi

Men Kanarieöarna måste väl vara varmt i mars-april? Vi var förra året i februari och hade jättevarmt och skönt. Däremot är kvällarna väldigt kalla då men även det lär ha blivit bättre 1-2 månader senare.

Vi hade all inclusive och det fungerade jättebra trots att jag har massa allergier. Vilken typ av allergier har hon?

• Snowstorm

Ok, då kanske det var jag som hade otur när jag var där för typ 10 år sen när det var ca 17-18 gr. Fint, ska kolla det lite närmare....

Jordnötter och nötter samt gluten. Vilka allergier har du? Var det på ett Sunwing Family Resort Hotell ni bodde på?

• Alexi

Ja vi var på sunwing resort på gran canaria, helt underbart med barn. Jag är allergisk mot nötter, mandel, soja, fisk och skaldjur. Ofta tog jag sånt jag var säker på men de gånger jag frågade hade de bra koll, kockarna som lagar maten är ju där och tillgängliga. Prata med ving och hör hur de hanterar tex gluten.

• mia maria

Om du vill ha Bamseklubb o simskola så är det nog ett Blue Village hotell hos Fritidsresor som du söker - kanske har Ving simskola på sina Sunwing också, de har ju iaf barnklubb (men ej just Bamse)..!?

Jag har rest ensam med barn flera ggr men aldrig så pass tidigt på året, o brukar heller aldrig bo på dessa större semesterbyar så tyvärr kan jag inte rekommendera något specifikt resemål.
    Men ring till en resebyrå/researrangör o be om hjälp tycker jag!

• Sjömamma

Hej, vi ska åka till Sunwing Resort på Teneriffa i februari. Jag äter inte gluten så jag var först skeptisk till all inclusive men enligt deras hemsida har de speciella allergiambassadörer som man kan kontakta innan. Läs mer på Vings hemsida. Du kan ju kolla in det hotellet också för där ska det vara nära att gå till strand, affärer, strandpromenad o likn. Men själva hotellområdet med pooler är som inhägnat. Trevlig resa!

• Linastrumpan

Jag åkte själv med mina båda barn 4 o 7år till gran canaria i maj förra året två veckor. Första veckan var solig som bara den med ca 30grader drygt på dagarna. Andra veckan lite molnigt och ca 20-23grader. Vi bodde på ett blue village hotell och hade en toppensemester. Vi gjorde mycket utflykter på egen hand med lokalbussar. Simskola hade de men bara under sommarsäsongen som började några veckor senare men det var inget vi saknade

• Linastrumpan

Skulle skriva att mars är lite tidigt för att hitta någon värme på nära håll. Kanarieöarna är nog det varmaste i europa den tiden. Annars måste man nog ta sig längre bort iväg. Jag har varit på gran canaria många gånger och vädret där är ju ganska jämnt, som en svensk sommar typ. Ibland varmt och soligt, ibland kyligare och ruggigare havet är dock inte särskilt varm där på vintern och alla hotell har inte uppvärmda pooler så då kan de också vara lite kallare...

• MrsÄpple

Jag har rest själv med min son när han var runt 2.5 år. En vecka till Portugal i oktober månad. Det gick jättebra att resa själv.
    Upplever att man får mer hjälp av andra än när man reser ihop med någon annan vuxen. Folk öppnar dörrar, hjälper till med väskor och på stranden träffade vi andra ensamma föräldrar så jag och en mamma från Finland hjälptes åt att hålla lite koll på saker och barn när den ena ville bada osv.
    vi blev också bjudna på saker på restauranger och folk var supertrevliga

Svar på tråden Resa till värmen i mars, nån som åkt ensam med barn??