• biancas09

Behöver hjälp - dosering Royal Canin Satiety (lightmat)

Jag har en katt som behöver gå ner i vikt, och jag ska ge henne 33 gram Royal Canin Satiety torrfoder per dag, men jag har ingen som helst aning om hur mycket 33 gram är!

Nån som kan hjälpa mig och kanske själv har givit sin katt detta foder?

• Svar på tråden Behöver hjälp - dosering Royal Canin Satiety (lightmat)
  • Monchichier

Det brukar finnas mätkoppar vid torrfodret.
    Annars kan du alltid köpa en matvåg om du vill vara på pricken exakt.

• biancas09
    Dexter dot com skrev 2014-01-12 10:07:30 följande:
    1 dl torrfoder brukar väga ca 40-45 gram.
    Tack!
  • biancas09
    Arbetsvegan skrev 2014-01-11 22:47:05 följande:

Använd brevvåg eller gå över till blötfoder och räkna ut hur mycket foder den ska ha enligt följande

www.flashback.org/sp35148560

Jag får köpa en brevvåg i veckan, ska även ge blötfoder i den varianten varvat med torrfoder men det tar jag om några veckor när katten vant sig vid torrfodret
  • Arbetsvegan
    biancas09 skrev 2014-01-12 11:46:16 följande:
    Jag får köpa en brevvåg i veckan, ska även ge blötfoder i den varianten varvat med torrfoder men det tar jag om några veckor när katten vant sig vid torrfodret

Det blir säkert jättebra.

Lycka till med bantningen!

• biancas09
    Arbetsvegan skrev 2014-01-12 11:51:23 följande:

Det blir säkert jättebra.

Lycka till med bantningen!

Tack! Skrattande
  • nemo1

Skulle aldrig ge min katt det fodret, animaliskt protein, det katten livnär sig på i naturen kommer nästan längst ner i innehållförteckningen vilket betyder att det är extremt lite av detta i fodret. Dessutom endast 9% fett, en katt blir inte tjock av fett utan tar sin energi därifrån, spannmål är boven. En katt behöver 20-22% animaliskt fett för att må bra. Bara en massa mjöl och spannmål. Du har gått på en nit när du köper kopiöst dyrt foder hos veterinären. Veterinären tjänar på att du köper fodret då de blir sponsrade av tillverkaren.
    Ge katten fri tillgång på endast bra blötmat så kommer de gå ner i vikt, tex Mjau i tetra är en av de allra bästa fodren och är svensktillverkat utan konstiga tillsatser.
    Köttmjöl (fågel), cellulosafiber, tapioka, vetegluten, vetemjöl, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, animaliskt fett, mineral, cikoriaextrakt, natriumfosfat, fiskolja, psylliumfrön/skal, taurin, skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), tagetesextrakt (rikt på lutein), L-karnitin, hydrolysat från brosk (innehåller kondroitin).

Mer information Varumärke Royal Canin Veterinary Diets Omsättbar energi (kcal/kg) 3090.0000 Råprotein (%) 34.0000 Råfett (%) 9.0000 Växttråd (%) 14.1000 Kalcium (%) 1.2800 Fosfor (%) 1.1700 Vitamin E (mg/kg) 700.0000
  • Arbetsvegan

Nemo: Jag har en helt annan fråga till dig.

Min ena katt vägrar äta blötmat frå en förpackning som vart öppen några timmar. Det spelar ingen roll hur jag gör: har tetran i kylen, har den framme men täckt,  har tetran i kylen och värmer maten till ättemperatur, vägra servera annat och försöka vänta ut katten 1 dygn (vågar inte mer). Har nog testat allt och det enda som behagas är helt nyöppnat.

Har du någon ide om denna mani?

• nemo1
    Arbetsvegan skrev 2014-01-12 17:36:55 följande:
    Nemo: Jag har en helt annan fråga till dig.

Min ena katt vägrar äta blötmat frå en förpackning som vart öppen några timmar. Det spelar ingen roll hur jag gör: har tetran i kylen, har den framme men täckt,  har tetran i kylen och värmer maten till ättemperatur, vägra servera annat och försöka vänta ut katten 1 dygn (vågar inte mer). Har nog testat allt och det enda som behagas är helt nyöppnat.

Har du någon ide om denna mani?
    Rekommenderar dig att då köpa portionsförpackningar, finns inga sådana som är lika bra som Mjau men men. Mina katter har ledsnat på mjau så jag måste variera mig hela tiden och köper då portionspåsar antingen Ica:s påsar Whiskas eller Pussi vilka är mycket populära. Sedan kan jag en tid gå tillbaka till Mjau. Jag tänker att om du har portionspåsar så kan du ju hälla upp en påse åt gången vilket håller flera timmar utan att bli dåligt. Prova med Pussi först, den är allra bäst enligt alla katter här.
Svar på tråden Behöver hjälp - dosering Royal Canin Satiety (lightmat)