• Mamma12

    Att ha sina barn på samma förskola som man själv jobbar på?

    Hej!
    Jag har precis inskolat min 1-åriga son på sin förskola och är inte helt nöjd med hans förskola.
    Så tänkte här höra om de är jag som "överreagerar" eller om ni tycker de är okej att de sker på detta sättet.

    En av fröknarna har sina 2 barn på samma dagis och de finns bara en avdelning. Nästan varje morgon när man kommer så sitter hon med sin minsta i knät eller bär omkring på henne. När det är samling delar dom upp barnen i småbarnsgrupp och en för dom äldre. Denna fröken har hand om dom äldre barnen, men tar alltid med sig sin lilla till den gruppen. När dom stora barnen går på "utflykt" så tar hon med sig sin lilla i vagnen fast hon egentligen hör till småbarnsgruppen. När dom små barnen ska sova, så sover alla andra barnen på en madrass på golvet i samma rum. Men hennes får sova i sin vagn i ett EGET rum.

    Den stora flickan klänger på henne och ropar jämt mamma, och själv pratar hon med sin dotter på ett helt annat sätt än dom andra barnen.

    Min son har nog inte ont av de nu, för han förstår inte än att dom favoriseras och specialbehandlas. Men en dag kommer han märka av de och de finns säkert andra barn som känner av de nu.

    Tycker ni att de är okej att de får förekomma? Hur skulle ni ha gått tillväga med dehär? 

  • Svar på tråden Att ha sina barn på samma förskola som man själv jobbar på?
  • Natulcien

    Det låter lite märkligt. Att ha sina egna barn i skola eller förskola är inga konstigheter - om man klarar av det. Den här pedagogen klarar uppenbarligen inte av det eftersom det går ut över de andra barnen som inte får samma uppmärksamhet, samt att hon ger sitt egna barn speciella privilegier.

    Barnen kan man inte beskylla, som att de ropar på mamma och klänger, det är mamman som måste vara mer professionell i det här.

  • Natulcien
    Natulcien skrev 2014-01-11 13:07:52 följande:
    Det låter lite märkligt. Att ha sina egna barn i skola eller förskola är inga konstigheter - om man klarar av det. Den här pedagogen klarar uppenbarligen inte av det eftersom det går ut över de andra barnen som inte får samma uppmärksamhet, samt att hon ger sitt egna barn speciella privilegier.

    Barnen kan man inte beskylla, som att de ropar på mamma och klänger, det är mamman som måste vara mer professionell i det här.
    Och för att svara på din fråga, så hade jag provat att prata med övriga pedagoger först, och i andra hand med förskolechefen.
  • assiicamill

    Jag tycker inte att de är okej, skulle ha väldigt svårt att se detta ske ( jobbar på fsk). Hade detta hänt på mitt arbete hade jag nog försökt att prata med pedagogen eller chefen för de är inte okej, jobbade på en annan fsk förut där en långtids vikarie var mormor åt ett barn i barngruppen. Dem skötte de så snyggt! Hon talade klart och tydligt om för pojken 4 år att på fsk var hon fröken och inte mormor. Han vande sig helt med det eftersom han fick den inställningen från början, han kallade henne mormor och sådär men hon behandlade honom som ett barn i övriga gruppen! Men då ska de vara så också, aldrig särbehandla barnen oavsett...

  • Momalicious

    Nej det känns inte okej. När jag var mindre var vår lärare mamma till en tjej i klassen. I skolan kallade de varandra för förnamnen som alla andra och tjejen fick inga extra privilegier, om nåt så var nog hennes mamma hårdare mot henne. Vår rektor var även mamma till tvillingtjejer i klassen och samma sak där, det var ingen skillnad mer än att om man var hemma hos dom och lekte så var deras mamma även vår fröken/rektor. ;) men jag tycker du ska tala med chefen, det är ju absolut inte okej att det går ut över de andra barnen.

  • Mamma12

    Tack för era svar!
    Jag får prata med chefen om de, men känns bara som man inte vill klaga de första man gör. Men de var många nya barn som började nu och jag har pratat med en annan av dom nya mammorna och hon känner likadant, så de känns ju lite bättre om synpunkterna kommer från fler håll. Sen vill man ju att chefen tar de på rätt sätt så att man inte får dom mot sig, för att dom inte klarar av kritik. De är nämligen jätte långa köer till dagisplatserna där jag bor. Så jag kunde inte få en plats på komunaltdagis förren tidigast efter sommaren. Detta är alltså ett privat dagis.

  • assiicamill
    Mamma12 skrev 2014-01-12 12:07:16 följande:

    Tack för era svar!
    Jag får prata med chefen om de, men känns bara som man inte vill klaga de första man gör. Men de var många nya barn som började nu och jag har pratat med en annan av dom nya mammorna och hon känner likadant, så de känns ju lite bättre om synpunkterna kommer från fler håll. Sen vill man ju att chefen tar de på rätt sätt så att man inte får dom mot sig, för att dom inte klarar av kritik. De är nämligen jätte långa köer till dagisplatserna där jag bor. Så jag kunde inte få en plats på komunaltdagis förren tidigast efter sommaren. Detta är alltså ett privat dagis.


    Nej men berätta de för henne, men om du är rädd för att de inte ska ta de på rätt sätt så ge dom mycket positivt också! Jag hade nog som förälder tagit upp det lite så här

    " vi trivs jätte bra på förskolan och tycker verkligen att verksamheten är bra men JAG känner att det finns en sak som JAG tycker är jobbig, JAG tycker det känns konstigt i relationen mellan "pedagogen" och hennes egna barn, liksom att hon ger som fördelar framför de andra barnen just för att hon är förälder"

    Tror de är viktigt att du benämner dina känslor och inte att NI tycker, för att inte chefen ska känna sig klämd på ngt vid och kanske då ta kritiken dåligt, de är ju ändå en väldigt känslig punkt även om hon är chef! Lycka till
  • Festina Lente
    Mamma12 skrev 2014-01-11 13:04:06 följande:
    Hej!
    Jag har precis inskolat min 1-åriga son på sin förskola och är inte helt nöjd med hans förskola.
    Så tänkte här höra om de är jag som "överreagerar" eller om ni tycker de är okej att de sker på detta sättet.

    En av fröknarna har sina 2 barn på samma dagis och de finns bara en avdelning. Nästan varje morgon när man kommer så sitter hon med sin minsta i knät eller bär omkring på henne. När det är samling delar dom upp barnen i småbarnsgrupp och en för dom äldre. Denna fröken har hand om dom äldre barnen, men tar alltid med sig sin lilla till den gruppen. När dom stora barnen går på "utflykt" så tar hon med sig sin lilla i vagnen fast hon egentligen hör till småbarnsgruppen. När dom små barnen ska sova, så sover alla andra barnen på en madrass på golvet i samma rum. Men hennes får sova i sin vagn i ett EGET rum.

    Den stora flickan klänger på henne och ropar jämt mamma, och själv pratar hon med sin dotter på ett helt annat sätt än dom andra barnen.

    Min son har nog inte ont av de nu, för han förstår inte än att dom favoriseras och specialbehandlas. Men en dag kommer han märka av de och de finns säkert andra barn som känner av de nu.

    Tycker ni att de är okej att de får förekomma? Hur skulle ni ha gått tillväga med dehär? 
    Jag tror att det är relativt vanligt förekommande. Särskilt om man har valt en särskild pedagogisk inriktning, för de lärarna brukar vilja att deras egna barn också ska få tillgång till den. Ibland, på mindre orter kan det vara svårt att hitta bra lösningar, eftersom det kanske bara finns en till två avdelningar av varje åldersinriktning på förskolan. Jag har väl inget direkt emot det, men det slår ju fel ibland. På min flickas skola, Montessori på liten ort, har det varit så under hela dotterns skolgång, både på förskolan och nu i skolan. Det är inte alltid det  har varit så bra, tycker jag. Dock brukar det fungera bättre på större orter med fler avdelningar och större klasser.  

    Det är ju ganska stor risk, att det blir så som i fallet du tar upp. Förskolläraren borde se till problemet att andra barn kan bli lidande.  Jag har sett några exempel på det under min flickas tid på denna skola. 
  • Sannio

    Jag jobbar också som förskollärare och tycker absolut att du ska vända dig till förskolechefen. Om det finns fler avdelningar borde förskolechefen omplacera förskolläraren till en avdelning där hennes barn inte är. Skulle gissa att detta är något som kan störa de andra pedagogernas arbete också. Hur som helst är det nog tämligen nyttigt att skilja på sin yrkesroll och sin mammaroll. Detta låter bara oprofessionellt! Går det inte att omplacera henne så behöver förskolechefen i varje fall prata med henne. För allas skull!

  • LinaSofia

    Jag tycker du får byta förskola eller sluta haka upp dej på detta. Du vet inte varför hon gör som hon gör heller.

  • Sweetboxen

    Jobbar som förskolechef o jag hade aldrig accepterat ett så oprofessionellt beteende. Kan man inte skilja på sin yrkesroll o sin föräldraroll så ska man inte ha de på samma fsk. Du jobbar för att fokusera på alla barnen, inte bara på sin egen, det kan man göra hemma, utan lön.

    På min förskola får man inte ha sina egna barn sen några år tillbaka.

  • RöttÄrSött

    Jag skulle definitivt ta upp det! Det är inte okej. Jag hade en dagmamma som favoriserade sina barn och ofta lekte med bara sin bebis medan jag och brorsan fick leka själv ute oövervskst. Jag kände mig så bortvald och det sticker än i bröstet, barn uppfattar mer än man tror!

Svar på tråden Att ha sina barn på samma förskola som man själv jobbar på?