Hur många portioner är detta pankaksrecept ungefär?
Som rubriken lyder.
Receptet är följande:
2 dl mjöl
4 dl mjölk
2 ägg
Hur många portioner blir det ungefär?
Som rubriken lyder.
Receptet är följande:
2 dl mjöl
4 dl mjölk
2 ägg
Hur många portioner blir det ungefär?
Det räcker till två normalätande vuxna, ej hårt fysiskt arbetande ej heller växande tonåringar. Min hemmasnickrade studie baserar sig på ca 25 års praktisk kunskap och innefattar sex personer i åldern ett år till knappt 50 år. Både män och kvinnor. En vuxen ur ovanstående referens grupp äter ca 2,5 pannkaka av mått 28 cm i diameter. Till två tonåringar och en vuxen gör jag på 4 ägg och dubblar således receptet.
En normal sats pannkakssmet (enligt receptet i vår kokbok tex) blir 8 - 10 pannkakor och motsvarar 4 portioner.
Jag äter som vuxen 2-3 pannkakor, barnen brukar äta 2 var (4 pannkakor) och resten brukar maken äta 2-4 pannkakor.
Vi brukar äta pannkaka till efterrätt.
2 ägg
2 mjöl
4 mjölk blir alltid 5 st för mig :)
Verkar vara flera som blandar ihop portion och person här. En portion har en fix storlek, sedan kan en person äta mer eller mindre än en portion.
Det som angivs i TS ser ut som ett ganska standard recept för 2 portioner pannkakor. Hur många det blir och hur många personer det räcker till beror på storlek på stekpanna, vilka som ska äta och om de t ex även äter soppa och/eller om de serveras som dessert etc.
Enligt min kokbok är det recept för två portioner.
Älskar att du är anonym med denna frågan
Skulle säga lite drygt 1 portion
Vad spelar det för roll? Jag gör alltid pannkakor på 5 ägg och höftar till resten. Det blir en rejäl hög. Av dessa äter barnen 2-4 var beroende på hur hungriga de är. Resten ligger i kylen och går att äta som kalla mellanmål eller stekas upp i småbitar. Supergott.