• Smurfan2

    Pampers eller Libero till nyfödd

    Tänkte höra om någon vet vilket som är bäst till en nyfödd tjej, Pampers eller Libero? Jag har hört att det kan vara skillnad på vad som passar beroende på kön. Tyckte förra gången att Pampers var mjukare än Libero men det kanske bara gäller större blöjor?

  • Svar på tråden Pampers eller Libero till nyfödd
  • Magda86

    Vi använde främst libero men ibland pampers. Tyckte pampers var smart som har det där strecket som färgas av kiss så man ser hur mkt bebisen kissat. Kanske inte supernödvändigt men tyckte det var smart:)

  • honeydew
    Magda86 skrev 2014-01-12 07:12:09 följande:
    Vi använde främst libero men ibland pampers. Tyckte pampers var smart som har det där strecket som färgas av kiss så man ser hur mkt bebisen kissat. Kanske inte supernödvändigt men tyckte det var smart:)



    Finns det? Har jag aldrig sett haha
  • mammalovis

    Jag har köpt ett paket av varje till mina barn och testat mig fram. Båda mina barn har haft små rumpor, så vi har faktiskt kört med prematurblöjor de första veckorna och det har ju bara Libero (på apoteket).

    Rent känslomässigt föredrar jag Libero då de är skönare och framför allt utan den extra lotionen plus att Pampers luktar illa, nätet fastnar i rumpan och de känns jättekissiga fram långt innan de behöver bytas så man luras jätteofta.

    Sedan har vi köpt blöjor lite efter vilka rabatter vi har fått. Under perioder då hon bajsat massor har Pampers 3:or fungerat bäst då Liberos läckt bak på ryggen när jag åt för många pepparkakor, 2-4 per dag, men totalt sett föredrar jag Liberos.

    Likadant när det blir dags för up and go, då Pampers är mycket klumpigare. 

  • camus

    Pampers tillverkas av amerikanska Procter & Gamble
    Libero tillverkas av svenska SCA

    För oss var det självklart att köpa svenskt.

  • clembke

    Här testat Pampers till alla mina tre (yngsta är iofs bara 5 v), men gillar dom inte alls. (har två pojkar o en flicka). Så här kör vi på libero.

    Har även testat huggies men dom funkade inte alls. Läckte som ett såll när äldsta hade dom (han var 18 mån o det var varje ggn han bajsade).

  • Smurfan2

    Tack för alla svar. Det har väl hänt en del sedan vi hade blöjbarn senast så vi får väl testa oss fram helt enkelt.

  • Lindsey Egot the only one
    camus skrev 2014-01-12 11:22:56 följande:

    Pampers tillverkas av amerikanska Procter & Gamble
    Libero tillverkas av svenska SCA

    För oss var det självklart att köpa svenskt.


    Så du köper inte den blöja som är bäst för ditt barn och ger bäst komfort utan tänker enbart på vilket företag du ska gynna. Märkligt!
  • momomo
    camus skrev 2014-01-12 11:22:56 följande:
    Pampers tillverkas av amerikanska Procter & Gamble

    Libero tillverkas av svenska SCA

    För oss var det självklart att köpa svenskt.

    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-13 10:11:38 följande:
    Så du köper inte den blöja som är bäst för ditt barn och ger bäst komfort utan tänker enbart på vilket företag du ska gynna. Märkligt!



    Är produkterna likvärdiga så resonerar jag likadant, även om den utländska är marginellt bättre brukar jag vilja stödja inhemsk industri i första hand för att vi ska ha kvar några andra jobb i det här landet än handläggare på soc och arbetsförmedlingen...
  • Lindsey Egot the only one
    momomo skrev 2014-01-13 16:09:17 följande:

    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-13 10:11:38 följande:Så du köper inte den blöja som är bäst för ditt barn och ger bäst komfort utan tänker enbart på vilket företag du ska gynna. Märkligt!



    Är produkterna likvärdiga så resonerar jag likadant, även om den utländska är marginellt bättre brukar jag vilja stödja inhemsk industri i första hand för att vi ska ha kvar några andra jobb i det här landet än handläggare på soc och arbetsförmedlingen...
    Ok!

    Jag tycker libero luktar och suger upp extremt dåligt. Det går åt fler libero blöjor än med pampers som sitter bättre, tightare och barnen får ingen ankröv så fort de kissat.

    Och mina barn alla fem har trivts i pampers bättre än libero. Har vi haft libero hemma nån gång för pampers var slut när de varit över året har de tagit av sig dom.
  • MrsMommy
    momomo skrev 2014-01-13 16:09:17 följande:




    Är produkterna likvärdiga så resonerar jag likadant, även om den utländska är marginellt bättre brukar jag vilja stödja inhemsk industri i första hand för att vi ska ha kvar några andra jobb i det här landet än handläggare på soc och arbetsförmedlingen...
    Instämmer! Fler borde prioritera svenska produkter!
  • JMorina

    Bland dom två vinner Libero helt klart. Båda mina grabbar blev röda i rumpan av pampers och jag tyckte dom blöjorna hade en konstig lukt.

    Men jag kan säga att Lidl's blöjor, toujours, är minst lika bra som Libero, om inte bättre tom! Så var det för oss iaf.

  • Snigeln
    JMorina skrev 2014-01-13 23:36:27 följande:
    Bland dom två vinner Libero helt klart. Båda mina grabbar blev röda i rumpan av pampers och jag tyckte dom blöjorna hade en konstig lukt. Men jag kan säga att Lidl's blöjor, toujours, är minst lika bra som Libero, om inte bättre tom! Så var det för oss iaf.

    Håller helt med! Libero är bättre än Pampers, mem Toujours är bäst! Vår etta och vår trea ficknbåda stora rösa utslag av L och P, men Toujours gav inga exem alls. Dessutom håller de bättre tätt vid sidorna samt är billigare.
  • clembke
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-13 17:12:46 följande:
    Ok!

    Jag tycker libero luktar och suger upp extremt dåligt. Det går åt fler libero blöjor än med pampers som sitter bättre, tightare och barnen får ingen ankröv så fort de kissat.

    Och mina barn alla fem har trivts i pampers bättre än libero. Har vi haft libero hemma nån gång för pampers var slut när de varit över året har de tagit av sig dom.



    Hos oss va det tvärtom, Pampers som suger dåligt o dom hängde efter en liten kiss (ankröv). Dessutom luktade Pampers äckligt. :-P

    Så olika erfarenheterna kan vara.
  • Vinröd

    Jag skulle tro att barnets kroppsform, och inte dess kön, påverkar hur blöjan passar. Jag har ett knubbigt barn och vi körde med Libero i början. Det funkade jättebra fram till ungefär 4 månaders ålder då de inte satt bra längre, utan började läcka, då bytte vi till Pampers som inte har läckt en enda gång nu fram till 1 år och 8 mån.
    Prova dig fram!

  • 218jonna

    ALDRIG att jag skulle använda pampers! De innehåller lotion eller perfym och är inte certifierade av astma och allergi förbundet. Min dotter hade några små skrapmärken på rumpan och vips över en natt (första gången vi provade pampers) hade ena skinkan förvandlats till ett stort öppet sår. Det såg ut som ett brännsår. Krämer och penicillin slutade det med. Både bvc och läkare trodde att det berodde på just blöjan och dess illaluktande innehåll.

Svar på tråden Pampers eller Libero till nyfödd