Kräver borgensman något mer än ett kontrakt?
Jag har letat lägenhet under en längre period, och verkar äntligen ha funnit något. Jag ska träffa en privat hyresvärd om ett par dagar, och då jag bara har ett deltidsjobb (med en lön jag klarar hyran på) så har jag under en längre period sparat ihop tillräckligt mycket pengar för att med säkerhet kunna betala hyran + andra räkningar/nödvändigheter under 12 månader även om jag helt plötsligt skulle bli arbetslös. Men för säkerhets skull vill jag även erbjuda hyresvärden en borgensman, vilket min mamma (som dock har lån) sagt att hon är villig att göra för mig.
Nu undrar jag om vi behöver göra något mer än att skriva ut och fylla i en borgensförbindelse för att hon ska kunna vara min borgensman? (funderade på att köpa detta: www.blankettbanken.se/bostad.html "Borgensförbindelse - 30 kr") Behöver vi gå till en bank för att se om hon är kreditvärdig? Förväntar mig inte att någonsin behöva be henne betala min hyra, vill bara ha det som en extra försäkring. Men hon har ju som sagt lån som hon betalar av, även om hennes ekonomi är stabil...
Skulle verkligen uppskatta hjälp, eftersom jag ska träffa hyresvärden om ett par dagar.