• monika84

    Prematur barn födda 2014

    Jag tänkte starta upp en sådan tråd och se hur era prematur barn kommer utväxlas med tiden. Själv är jag en mamma som 3 Januari fick tvillingar Ruben och Ruth i vecka 31+5. Vi har vart inne på Neo i lite mer än en vecka. Så de hade vart trevligt ifall alla prematur föräldrar skrev av sig här och berättade om hur de går för er !

  • Svar på tråden Prematur barn födda 2014
  • Rue

    Jag är väl egentligen prematurförälder men väldigt på gränsen- mina tvillinggrabbar kom i fredags i v 36+4. Dom mår kanon. Lite tröttare än större barn (vägde 2732g och 2534g). Så tänker nog inte att mina kommer vara så speciellt annorlunda i utveckling etc då de bara är prematura med några dagar. Fina namn dina barn fått, grattis!


    ❤️Mamma till tvillingpojkar 140131❤️
  • tallhage

    Vi fick vår lila Klara den 1:a januari. D var hon i vecka 34+3 och var tillväxthämmad ca 33%. Hon vägde 1600 gram men har från början varit en stark liten tjej, hon hade lite dippar i syresättningen men aldrig så hon behövde syrgas. Vi låg kvar med henne på Neo i 20 dagar innan vi gick hem. Då hade min fru börjat helamma så att de kunde dra sonden och så slapp vi apnélarmet. Vår tjej hade hemsjukvård fram till den 30:e januari då hon blev utskriven. Vi ger henne fortfarande 'energishots' (exra protein och fett) för att öka hennes tillväxt. Den 4:e februari vägde hon 2670 gram så hon växer så det knakar. Första barnvagnspromenaden tog vi igår och det verkade hon trivas med. Sov som en stock hela tiden. Den 7:e ska vi träffa Neonatalog för koll vid beräknat förlossningsdatum (som var 8:e februari).

  • Fiffig

    Vår dotter kom visserligen inte 2014 (skulle dock gjort det) utan föddes i slutet av november, i vecka 34+1. Kanske jag kan hänga på ändå?

    Hon kom tidigt eftersom jag hade prematura sammandragningar och förkortad cervix. Dagen innan hon föddes gick vattnet.

    Vi låg på neo i tre veckor, mest pga appneer som först inte ville ge med sig. Annars hade hon precis som de flesta andra prematurer gulsot och matades med sond. Samma dag som vi åkte hem rycktes sonden och hon friskförklarades. Vi har dock kvar ett apnelarm här hemma eftersom den första tiden var lite orolig.

    Jämfört med andra 10-veckors är hon ganska liten. Vägde 3890 g förra veckan. Dessutom är det först nu som vi har börjat få leenden ifrån henne. Annars mår hon fint och äter som en häst!

  • Lizzie 83

    Vår dotter föddes 2 januari i v 33+6.

    Jag var sjukskriven och sängliggande från v 26 då min livmodertapp var påverkad och hade börjat öppna sig inifrån. Är glad att hon höll sig inne så länge som hon gjorde.

    Hon vägde 2145 g och var 46 cm när hon föddes. Hon hade cpap första dygnet och låg i kuvös några dagar, solade för gulsot och fick lite koffein mot apneer. Efter två veckor på neo fick vi åka hem med hemsjukvård och efter ytterligare två veckor blev vi utskrivna då hon klarade sig utan sonden.

    Nu väger hon drygt 3 kg och på torsdag skulle hon egentligen födas.

  • Fiffig

    Lizzie, vi har nog setts i en annan tråd! Vad bra att lillan höll sig inne så pass länge. Hon kom väldigt likt vår dotter i tid och hade liknande vård efter födseln.

  • Lizzie 83
    Fiffig skrev 2014-02-11 10:26:36 följande:
    Lizzie, vi har nog setts i en annan tråd! Vad bra att lillan höll sig inne så pass länge. Hon kom väldigt likt vår dotter i tid och hade liknande vård efter födseln.



    Ja, visst sågs vi i en annan tråd när man gick och väntade och inte visste när det skulle bli. Skönt att det gick så bra ändå!
  • Fiffig

    Ja nu känns det bra! Men det var kämpigt där ett tag med oron för när hon skulle komma och hur hon skulle må. Har nog inte riktig bearbetat allt det här ännu.

  • Rue

    Träffade BVC idag och fick veta att våra kommer att korrigeras i ålder hos dom iaf första året så vi kvalar visst in som prematurföräldrar iaf. Idag hade även vår mindre kille gått upp bra i vikt så vi blev glada😄.


    ❤️Mamma till tvillingpojkar 140131❤️
  • Fiffig

    Vårt BVC korrigerar inte vår tjej, född v 34+1, fast sköterskan är ju medveten om att hon är för tidigt född. Vid tvåmånaderskollen var hon korrigerat bara tre veckor och det blir ju lite konstigt när de bedömer hennes utveckling utifrån en nioveckors.

  • Lizzie 83
    Fiffig skrev 2014-02-11 19:30:55 följande:
    Ja nu känns det bra! Men det var kämpigt där ett tag med oron för när hon skulle komma och hur hon skulle må. Har nog inte riktig bearbetat allt det här ännu.



    Jag håller med. Oron för hur det skulle gå var riktigt jobbig och det tar nog ett tag att bearbeta. Men man glömmer fort tycker jag. De där veckorna son jag var inlagd känns väldigt avlägsna just nu.
Svar på tråden Prematur barn födda 2014