• Äldre 11 Jan 22:24
    10811 visningar
    10 svar
    10
    10811

    Sällskapsspelet BUDGET – fråga om spelregler

    Tog fram ett gammalt spel igår för att spela med barnen. Under spelets gång var det vissa saker som inte stämde:


     


    Det finns ingen säljruta!


     


    Enligt spelreglerna for “Affär”: - “Affären är i hamn till dess att du hamnar på en SÄLJRUTA någon gång under spelets gång… Hamnar du på en SÄLJRUTA får du lägga vilket du vill av dina affärskort och inkassera. Har du inget affärskort kan du inte göra annat än avsluta din tur”.


    Trodde först att  “KÖP”-rutorna kanske används till både köp och sälj, men föregående mening indikerar ju att om man inget har att sälja (på säljrutan) så går turen över till någon annan, så då kan det ju inte vara den rutan.


    Tänkte sedan att det kanske var affärsrutorna (6, 12 & 25), men i reglerna står det : - “En spelare har rätt att göra affär när han hamnar på en affärsruta. Tag översta kortet i högen med affärskort…”, så det verkar inte vara de rutorna heller.


    Å andra sidan indikerar bilderna på själva spelplanen att man gör motsatsen på “KÖP”-rutorna, dvs. spelaren proppar cigarren i munnen på försäljaren och får pengar, medan det i “AFFÄRS”-rutan är spelaren som motvilligt får cigarren intryckt i munnen av försäljaren. Alltså att man köper (gör en affär) på affärsrutan och enligt bilderna gör motsatsen dvs. säljer tillbaka till säljaren på köprutan (någon annan “köper” av en, därav namnet köpruta?).


     


     


    Vad gör man på köprutan?


     


    Eftersom ruta 15 är tillfälle att investera i guld/aktier/lotter så kan väl inte köprutan betyda samma sak (att man får köpa vad man vill) eftersom det i så fall skulle vara samma sak som ruta 15, där det tydligt står utskrivet vad man kan köpa.


    Finns även andra rutor där köp erbjuds, utan att rutan kallas just KÖP - ruta 8 är tillfälle att köpa guld, ruta 13 kan man köpa lotter, ruta 4 aktieaffär och det finns ytterligare 3 affärsrutor (6, 12 & 25). Vad är det man ska köpa på rutorna märkta med endast “köp” (står inget i reglerna om dessa rutor – 9, 17, 20 & 30). Detta får mig att misstänka att de kanske är de “försvunna” säljrutorna.


     


     


    Sälja aktier – måste man sälja om man valt att kasta tärningen?


     


    Det står att man kan sälja sin aktiepost när som helst när det är ens tur. Måste man sälja aktien om man valt att kasta tärningen (för att få reda på priset) eller kan man ångra sig om man får ett lågt pris (= kan resultera i att alla ödslar tid på att försöka få en 6:a varje gång det är dess tur, men i slutändan aldrig säljer)?


     


    När används kraschpriset?


     


    Det står: - “Har spelaren otur måste han sälja aktieposten till detta pris”. Menas det när han inte har några pengar kvar? Men det är väl meningen att spelaren ska slå tärningen för att få veta priset då, eller?


     


     


    Tacksam för hjälp, då barnen jättegärna vill spela detta spel (de hade jätteroligt under provomgången igår).

  • Svar på tråden Sällskapsspelet BUDGET – fråga om spelregler
  • Äldre 12 Jan 11:33
    #1

    Detta spelet:
     (bilden ar inte min, utan jag har googlat fram den)

  • Äldre 12 Jan 19:25
    #2

    Ingen som vet? Vore tacksam for hjalp.

  • Äldre 19 Jan 10:23
    #3

    Spelplanen ser ut sahar (ifall det hjalper):
    (inte min bild, har googlat fram den)

  • Äldre 9 Mar 16:08
    #4
    +1

    Jag spelar med de regler som jag är uppväxt med, vilket inte alltid stämmer med regelhäften, men enligt vår familj:

    "Det finns ingen säljruta!"
    Säljrutan är rutan där du säljer och banken köper, utmörkt som "Köp" på spelplanen, och med en bild där du återlämnar en produkt till försäljaren/banken. (Känns lite som en miss i översättningen)

    “Affären är i hamn till dess att du hamnar på en SÄLJRUTA någon gång under spelets gång… Hamnar du på en SÄLJRUTA får du lägga vilket du vill av dina affärskort och inkassera. Har du inget affärskort kan du inte göra annat än avsluta din tur”.
    "Vad gör man på köprutan?"
    Vi har alltid kört med att man får sälja alla sina: Afärrer, Aktier och guld. genom att kasta tärning en gång för guld pris, och en gång per aktie.

    "Eftersom ruta 15 är tillfälle att investera i guld/aktier/lotter så kan väl inte köprutan betyda samma sak (att man får köpa vad man vill) eftersom det i så fall skulle vara samma sak som ruta 15, där det tydligt står utskrivet vad man kan köpa."
    Tillfälle att investera används när du köper från banken.

    "Sälja aktier – måste man sälja om man valt att kasta tärningen?"
    Nej, men man ska inte hålla på dem för länge, när speltiden tar slut är de värdelösa, satt med 2 aktie kvar när vi spelade igår.

    "Det står att man kan sälja sin aktiepost när som helst när det är ens tur. Måste man sälja aktien om man valt att kasta tärningen (för att få reda på priset) eller kan man ångra sig om man får ett lågt pris (= kan resultera i att alla ödslar tid på att försöka få en 6:a varje gång det är dess tur, men i slutändan aldrig säljer)?"
    Känns som en inte så genomtänkt regel, som jag nämnde tidigare så säljer vi dem på rutorna märkta "Köp"

    "När används kraschpriset?"
    När man tar ett post-kort som säger "Rätt att köpa en aktie för kraschpris.

    "Det står: - “Har spelaren otur måste han sälja aktieposten till detta pris”. Menas det när han inte har några pengar kvar? Men det är väl meningen att spelaren ska slå tärningen för att få veta priset då, eller?"
    Skulle gissa att det är när speltiden tar slut, men vi brukar köra med att alla aktier är värdelösa om man inte får sålt dem under utsatt speltid.

    "Tacksam för hjälp, då barnen jättegärna vill spela detta spel (de hade jätteroligt under provomgången igår)."

    Ett väldigt trevligt spel, som går fort att förstå sig på, brukar ha med det på scoutmötena när vi har spelkväll,
    eller som nu i helgen, när vi haft övernattning.

  • Äldre 12 Mar 12:41
    #5
    +1

    tusen tack!

  • Äldre 1 Jan 14:31
    #6
    +1

    Jag har oxå hittat detta gamla spel som väcker många härliga barndomsminnen. Mitt problem är dock att regelboken är helt borta. Kan någon hjälpa mig med en kopia på den så att jag kan spela med mina barn.

  • Äldre 18 Feb 14:56
    #7
    +1

    Jag sitter också med ett Budgetspel som saknar instruktioner och har gjort mängder av sökningar på nätet utan att hitta dem.

    Finns det någon hjälte därute som skulle kunna lägga ut dem?

  • Sat 7 Sep 2019 16:45
    #8
    +1

    Hej jag har spelregler ifall ni är intresserade så kan jag göra kopia på dem o posta för en billig peng. Mvh Robert

  • Sun 8 Mar 2020 06:32
    #9
    zongbird skrev 2015-02-18 14:56:38 följande:

    Jag sitter också med ett Budgetspel som saknar instruktioner och har gjort mängder av sökningar på nätet utan att hitta dem.

    Finns det någon hjälte därute som skulle kunna lägga ut dem?


  • Sun 8 Mar 2020 06:33
    #10

    Hej jag har spelregler

Svar på tråden Sällskapsspelet BUDGET – fråga om spelregler