• Anonym (vego)

Hur kan ni äta kyckling (och andra djur som lider)?

Jag blir helt förfärad. Statistik visar att köttkonsumtionen i Sverige slog nytt rekord IGEN 2013! Det kan väl inte ha undgått någon att kött är dåligt för miljön, att mycket (rött) kött och charkprodukter inte är bra för hälsan och att djuren lider i normal köttproduktion. Jag bara undrar, bryr sig folk inte? 

Jag slutade äta kyckling för ett par år sedan efter att jag förstått hur kycklingar har det. De lever i 34-35 dar och under denna tid växer de från en dunboll till ett djur på ca 2 kg. De är hårt avlade och det är bara mörkt 4 timmar per dygn i djurstallarna för att djuren ska äta, inte sova. Detta klarar deras kroppar inte av. Väldigt många har fel på skelett och inre organ och studier visar att de verkligen har ont och lider av detta. Dessutom är det soja från Brasilien i deras foder. Sojaodlingar tränger ju undan regnskogen och besprutas med gifter som aldrig skulle vara tillåtna i Sverige. 

Att vara gris är nog inte så himla kul det heller även om de inte är så knasigt avlade som kycklingarna. Trångt och ont om sysselsättning. En gris är lika intelligent som en hund. När jag äter griskött, vilket sker sällan men övriga familjen är inte helt redo för helvegetariskt ännu, får det bli KRAV, eller ekologiskt om KRAV inte finns. Då har djuren större utrymmen och får komma ut (miljön inne i konventionella grisstallar är högljudd och dålig luft så grisarna får lunginflammation).

Djur i mjölkindustrin har det heller inte så bra. Finns t ex inga krav i Sverige på att tjurar och kalvar ska få gå ut. Vi har inte uteslutit mjölkprodukter för jag har inte riktigt kunskapen för att föda upp barnen som veganer (men det är absolut möjligt att göra det) men vi försöker hålla nere konsumtionen och köper förstås KRAV när så är möjligt. Naturbetesdjur som bara används för kött har det bättre. Exempelvis får kalven gå med kon och kon slipper överproducera mjölk och få en massa besvär av det.

Kalkoner lever sitt liv i mörker för de går så trångt att de hackar på varandra om de ser varann

Ännu värre att folk köper så mycket importerat kött! Suggor som står fixerade så de inte kan röra sig, smågrisar som får svansen avklippt för att man vet att de kommer att ha så tråkigt att de biter varandra i svansen...

Som synes är jag inte perfekt, jag äter vissa animaliska produkter. Men jag försöker i alla fall minska det så mycket som möjligt och välja så bra produkter som möjligt. Men många verkar inte ens försöka. Helt obegripligt för mig!

• Svar på tråden Hur kan ni äta kyckling (och andra djur som lider)?
  • Gazebo

För att det är gott. Köper nästan uteslutande svenskt kött eller så har jag fällt djuret själv.

• Westman011

Jag försöker inte hitta "bra" produkter. Varför? Jo för jag skiter i vilket, om så grisarna har blivit piskade till döds eller om kycklingen blir klubbad ihjäl. Det smakar lika gott iallafall, och det jag bryr mig om är smaken, inte om djuret hade ett bra liv eller inte.

• Anonym (gott)

Jag är tyvärr så egoistisk att jag äter kött eftersom det är vad jag vill ha och det är gott. Djurens lidande är inget som påverkar mig i sådan grad att jag skulle avstå. Tyvärr är det den krassa sanningen. Propaganda och målande beskrivningar på hur hemskt djuren har det biter inte på mig heller. Det är inget jag tänker på när jag går där i affären och väljer vilket kött jag ska ha.

• Anonym (vego)
    Gazebo skrev 2014-01-12 00:00:00 följande:
    För att det är gott. Köper nästan uteslutande svenskt kött eller så har jag fällt djuret själv.
    Men svenskt är ju inte det samma som att djuret haft det bra. Var sjätte kyckling har allvarliga benfel som var sjätte kycklingfilé du äter kommer från ett djur som inte bara haft ett fattigt liv utan faktiskt lidit. Dessutom har ganska många dött redan innan slakten (under uppväxten, vid packningen inför färden till slakteriet, under transporten). Bekommer det dig inte? Vill du inte försöka minska din köttkonsumtion?
  • Arbetsvegan

Det många vegetarianer "glömmer" är att det är lika trist att vara fisk, de avlivas utan bedövning trots att det är lagstadgat tex i Norge, odlarna har "inte tid" med sådant tjafs. För att inte snacka om fiskebåtarna där fisken ofta får ligga och kippa efter andan...

Har personligen väldigt svårt för vegetarianer eftersom de i princip alltid äter fisk trots att lidandet är jämställt med köttproduktionens. Det enda som skiljer är att fisken saknar stämband och vi inte kan höra deras ångest.

• Anonym (vego)
    Anonym (gott) skrev 2014-01-12 00:01:52 följande:
    Jag är tyvärr så egoistisk att jag äter kött eftersom det är vad jag vill ha och det är gott. Djurens lidande är inget som påverkar mig i sådan grad att jag skulle avstå. Tyvärr är det den krassa sanningen. Propaganda och målande beskrivningar på hur hemskt djuren har det biter inte på mig heller. Det är inget jag tänker på när jag går där i affären och väljer vilket kött jag ska ha.
    Näe, det är ju inte konstigt att välden ser ut som den gör med miljöförstöring, regnskogsskövling, plågade djur osv eftersom folk uppenbarligen inte bryr sig. 
  • Gazebo
    Anonym (vego) skrev 2014-01-12 00:02:29 följande:
    Men svenskt är ju inte det samma som att djuret haft det bra. Var sjätte kyckling har allvarliga benfel som var sjätte kycklingfilé du äter kommer från ett djur som inte bara haft ett fattigt liv utan faktiskt lidit. Dessutom har ganska många dött redan innan slakten (under uppväxten, vid packningen inför färden till slakteriet, under transporten). Bekommer det dig inte? Vill du inte försöka minska din köttkonsumtion?

Nej. Inte det minsta faktiskt. Jag älskar kött och i matväg finns det inget som slår en vällagad köttbit och jag har noll vilja att ens försöka minska mitt köttätande.
  • Anonym (vego)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-12 00:02:43 följande:
    Det många vegetarianer "glömmer" är att det är lika trist att vara fisk, de avlivas utan bedövning trots att det är lagstadgat tex i Norge, odlarna har "inte tid" med sådant tjafs. För att inte snacka om fiskebåtarna där fisken ofta får ligga och kippa efter andan...

Har personligen väldigt svårt för vegetarianer eftersom de i princip alltid äter fisk trots att lidandet är jämställt med köttproduktionens. Det enda som skiljer är att fisken saknar stämband och vi inte kan höra deras ångest.
    Jag undviker även fisk. Men i alla fall den viltfångade fisken har i alla fall levt ett bra liv tills den blev fångad, till skillnad från t ex kycklingar. 

Men som sagt var, vi har alla lite olika förutsättningar, vi kan ha kommit olika långt när det gäller att ställa om vår kosthållning (lära oss tänka i nya banor, hitta bra recept som faller barnen i smaken, lära oss hur man komponerar bra veganmat för barnen osv). Men alla kan ta små steg åt rätt håll om de vill. Köttfri måndag tycker jag t ex är jättebra. Tyvärr har man inte infört det ännu i min kommun men jag tror det är jättebra om barnen tidigt, även i köttätande familjer, lär sig att vego är som vilken mat som helst. Och att ta första steget att välja bort kött en dag i veckan, eller välja bort det sämsta köttet (kyckling, kalkon, konventionellt uppfödd gris), det kan alla ta.
  • Frontline

Här styr plånboken vilket kött man köper, ju billigare desto bättre sen skiter jag i hur dom har haft det...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lindsey Egot the only one

Djuret lider inte på min tallrik!

Svar på tråden Hur kan ni äta kyckling (och andra djur som lider)?