Hur kan ni äta kyckling (och andra djur som lider)?
Jag blir helt förfärad. Statistik visar att köttkonsumtionen i Sverige slog nytt rekord IGEN 2013! Det kan väl inte ha undgått någon att kött är dåligt för miljön, att mycket (rött) kött och charkprodukter inte är bra för hälsan och att djuren lider i normal köttproduktion. Jag bara undrar, bryr sig folk inte?
Jag slutade äta kyckling för ett par år sedan efter att jag förstått hur kycklingar har det. De lever i 34-35 dar och under denna tid växer de från en dunboll till ett djur på ca 2 kg. De är hårt avlade och det är bara mörkt 4 timmar per dygn i djurstallarna för att djuren ska äta, inte sova. Detta klarar deras kroppar inte av. Väldigt många har fel på skelett och inre organ och studier visar att de verkligen har ont och lider av detta. Dessutom är det soja från Brasilien i deras foder. Sojaodlingar tränger ju undan regnskogen och besprutas med gifter som aldrig skulle vara tillåtna i Sverige.
Att vara gris är nog inte så himla kul det heller även om de inte är så knasigt avlade som kycklingarna. Trångt och ont om sysselsättning. En gris är lika intelligent som en hund. När jag äter griskött, vilket sker sällan men övriga familjen är inte helt redo för helvegetariskt ännu, får det bli KRAV, eller ekologiskt om KRAV inte finns. Då har djuren större utrymmen och får komma ut (miljön inne i konventionella grisstallar är högljudd och dålig luft så grisarna får lunginflammation).
Djur i mjölkindustrin har det heller inte så bra. Finns t ex inga krav i Sverige på att tjurar och kalvar ska få gå ut. Vi har inte uteslutit mjölkprodukter för jag har inte riktigt kunskapen för att föda upp barnen som veganer (men det är absolut möjligt att göra det) men vi försöker hålla nere konsumtionen och köper förstås KRAV när så är möjligt. Naturbetesdjur som bara används för kött har det bättre. Exempelvis får kalven gå med kon och kon slipper överproducera mjölk och få en massa besvär av det.
Kalkoner lever sitt liv i mörker för de går så trångt att de hackar på varandra om de ser varann
Ännu värre att folk köper så mycket importerat kött! Suggor som står fixerade så de inte kan röra sig, smågrisar som får svansen avklippt för att man vet att de kommer att ha så tråkigt att de biter varandra i svansen...
Som synes är jag inte perfekt, jag äter vissa animaliska produkter. Men jag försöker i alla fall minska det så mycket som möjligt och välja så bra produkter som möjligt. Men många verkar inte ens försöka. Helt obegripligt för mig!