• Anonym (vego)

Hur kan ni äta kyckling (och andra djur som lider)?

Jag blir helt förfärad. Statistik visar att köttkonsumtionen i Sverige slog nytt rekord IGEN 2013! Det kan väl inte ha undgått någon att kött är dåligt för miljön, att mycket (rött) kött och charkprodukter inte är bra för hälsan och att djuren lider i normal köttproduktion. Jag bara undrar, bryr sig folk inte? 

Jag slutade äta kyckling för ett par år sedan efter att jag förstått hur kycklingar har det. De lever i 34-35 dar och under denna tid växer de från en dunboll till ett djur på ca 2 kg. De är hårt avlade och det är bara mörkt 4 timmar per dygn i djurstallarna för att djuren ska äta, inte sova. Detta klarar deras kroppar inte av. Väldigt många har fel på skelett och inre organ och studier visar att de verkligen har ont och lider av detta. Dessutom är det soja från Brasilien i deras foder. Sojaodlingar tränger ju undan regnskogen och besprutas med gifter som aldrig skulle vara tillåtna i Sverige. 

Att vara gris är nog inte så himla kul det heller även om de inte är så knasigt avlade som kycklingarna. Trångt och ont om sysselsättning. En gris är lika intelligent som en hund. När jag äter griskött, vilket sker sällan men övriga familjen är inte helt redo för helvegetariskt ännu, får det bli KRAV, eller ekologiskt om KRAV inte finns. Då har djuren större utrymmen och får komma ut (miljön inne i konventionella grisstallar är högljudd och dålig luft så grisarna får lunginflammation).

Djur i mjölkindustrin har det heller inte så bra. Finns t ex inga krav i Sverige på att tjurar och kalvar ska få gå ut. Vi har inte uteslutit mjölkprodukter för jag har inte riktigt kunskapen för att föda upp barnen som veganer (men det är absolut möjligt att göra det) men vi försöker hålla nere konsumtionen och köper förstås KRAV när så är möjligt. Naturbetesdjur som bara används för kött har det bättre. Exempelvis får kalven gå med kon och kon slipper överproducera mjölk och få en massa besvär av det.

Kalkoner lever sitt liv i mörker för de går så trångt att de hackar på varandra om de ser varann

Ännu värre att folk köper så mycket importerat kött! Suggor som står fixerade så de inte kan röra sig, smågrisar som får svansen avklippt för att man vet att de kommer att ha så tråkigt att de biter varandra i svansen...

Som synes är jag inte perfekt, jag äter vissa animaliska produkter. Men jag försöker i alla fall minska det så mycket som möjligt och välja så bra produkter som möjligt. Men många verkar inte ens försöka. Helt obegripligt för mig!

• Svar på tråden Hur kan ni äta kyckling (och andra djur som lider)?
  • Mandel
    Anonym (vego) skrev 2014-01-12 22:42:11 följande:
    Första förutsättningen för att man ska kunna föra en diskussion är att de deltagande accepterar de fakta som är kända och inte hittar på egna fakta som passar dem bättre.

I det här fallet är det ett faktum att köttproduktion är oerhört resurskrävande eftersom djuren inte kan omvandla allt foder till kött, dvs man måste odla upp en större yta för att producera mat till djuren än den yta som krävts om man istället odlat grödor till människor (alltså inte gått omvägen via djuren). Både fodergrödorna och djuren behöver vatten. Många fodergrödor besprutas med gifter som aldrig skulle tillåtas på åkrar som odlar människoföda. Kycklingar är iofs "bra" foderomvandlare då de kräver relativt lite foder för att göra ett kg protein (men ändå mer än om vi människor hade ätit grödor direkt istället för att gå via djuren). De får dock betala ett högt pris för detta i form av bendefekter med mer som gör att de har ont och inte kan gå. 

Det finns odlingar av vegetabilier som inte är optimala ut miljö- och klimatsynpunkt, tomater i oljeeldade växthus t ex. Men ändå är det så att nästan oavsett vilken gröda det handlar om belastar det miljön och klimatet mindre än köttproduktion. 

Produktion av glukossirap känns som ett ganska litet problem i sammanhanget och går ju lätt att undvika om man (som jag) undviker läsk, godis osv.

Jag vet inte vad det är för salladsodlingar det rör sig om men den sallad jag ser i affären brukar komma från något europeiskt land, så vad det är för urinnevånare som fördrivs vet jag inte. Själv köper jag inte grönsallad i någon större utsträckning eftersom det mest är vatten, och särskilt inte på vintern.

Om man ser till det mesta svenska köttet så är det gamla mjölkkor som slaktas ut och i Sverige har vi krav på utevistelse. Alltså äter korna gräs - håller ängar och hagar öppna. 

Vill man inte ät nöt finns det får och vilt om man vill äta kött utan en massa krävande sojafoder. Eller så kan man höra med gårdsbutiken vem som levererar köttet och fråga den bonden om vad för foder han använder.
    Proteinfoder ges mest till kor för att de ska ge mer mjölk, men till rena köttdjur gör man sällan det. Sa i alla fall grannen som har köttdjur. Och proteinfodret är så klart soja...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (vego)
    Flygfotogen skrev 2014-01-12 22:59:45 följande:
    Jag menar om forskarna uttryckligen sa "ät mer kött, må bättre" t ex.
    Beror väl på hur nyttigt det var. Om köttätande ökade livslängden med 15 år skulle jag vara benägen att äta mer kött men jag skulle fortfarande vara extremt noga med vad jag åt för kött för vi har ju ett ansvar för både våra barns framtid på den här planeten och för djurens välmående. Kanin kanske vore nåt. Glada kaniner som skuttar omkring och äter gräs och så vips lyfter nån upp kaninen och den är pang död innan den hunnit fatta ett smack?

Men nu är det ju så bra att allt talar mot köttätande; hälsa, miljö, klimat och djurvälfärd.

Det enda kött jag kan komma på som är bra för miljön, förutom vilt nu när vi tagit bort de flesta rovdjur, är naturbeteskött (nöt, får). Eftersom vi importerar så mkt kött och eftersom korna blivit så effektiva mjölkmaskiner att det inte behövs så många av dem, håller våra hagar och ängar på att växa igen. Det ger ju ett tristare landskap men också risk för utrotning för flera arter av både växter och djur.
  • Anonym (Flexitarian)
    Mandel skrev 2014-01-12 23:05:09 följande:

Om man ser till det mesta svenska köttet så är det gamla mjölkkor som slaktas ut och i Sverige har vi krav på utevistelse. Alltså äter korna gräs - håller ängar och hagar öppna. 

Vill man inte ät nöt finns det får och vilt om man vill äta kött utan en massa krävande sojafoder. Eller så kan man höra med gårdsbutiken vem som levererar köttet och fråga den bonden om vad för foder han använder.
    Proteinfoder ges mest till kor för att de ska ge mer mjölk, men till rena köttdjur gör man sällan det. Sa i alla fall grannen som har köttdjur. Och proteinfodret är så klart soja...

Du kolla filmen www.ur.se/Produkter/173764-Alskade-kott 
    och jag tror inte på att det mesta svenska köttet är mest gamla mjölkkor.
    Ja krav på utevistelse varierar från 2 till 4 månader per år beroende på vart i Sverige man befinner sig. vi kan tyvärr inte vara så mycket duktigare än så för det är ganska kallt här. :) men att säga att vi har krav på utevistelse och då äter korna gräs säger tyvärr inte så mycket egentligen.
    och jag tror absolut det ger proteinfoder framförallt till köttdjuren så att de ska bli biffigare innan slakt.

• Anonym (Flexitarian)
    Flygfotogen skrev 2014-01-12 22:59:45 följande:
    Jag menar om forskarna uttryckligen sa "ät mer kött, må bättre" t ex.
    Jag skulle inte äta mer kött om forskarna nu skulle säga: "ät mer kött, må bättre"
    Dels för att det finns en konstant kost-diskussion om vad och hur mycket man bör äta.

Och framförallt skulle jag inte gå tillbaka till att äta kött (var och varannan dag) för att jag har mer energi och styrka sedan jag slutade äta kött. jag är piggare och orkar igenom dagen utan att vara helt död på kvällen. Jag va faktiskt bered på motsatt effekt, alltså att jag skulle bli tröttare, slöare och tappa hår (och lukta illa) typiska fördomar som händer/ska hända om man slutar äta kött.
  • Dina08

Vi ska börja äta mer vegetariskt, och när vi äter kött vill jag helst ha krav. Dock är nötkött väldigt dyrt då, utom köttfärs. Eko-kyckling är extremt dyrt. Tyvärr kan naturbeteskött vara producerat på fabriksliknande sätt i Sydamerika.

• turbansmurfen
    Anonym (vego) skrev 2014-01-11 23:56:07 följande:
    Jag blir helt förfärad. Statistik visar att köttkonsumtionen i Sverige slog nytt rekord IGEN 2013! Det kan väl inte ha undgått någon att kött är dåligt för miljön, att mycket (rött) kött och charkprodukter inte är bra för hälsan och att djuren lider i normal köttproduktion. Jag bara undrar, bryr sig folk inte? 
    Nej, det gör jag faktiskt inte. Människan är en högre stående varelse och har rätt att äta andra djur.
  • Anonym (vego)
    Dina08 skrev 2014-01-13 11:11:03 följande:
    Vi ska börja äta mer vegetariskt, och när vi äter kött vill jag helst ha krav. Dock är nötkött väldigt dyrt då, utom köttfärs. Eko-kyckling är extremt dyrt. Tyvärr kan naturbeteskött vara producerat på fabriksliknande sätt i Sydamerika.
    Så kul att ni ska börja äta mer vegetariskt! Finns massor av spännande recept att upptäcka. 

Ja, KRAV-kött är dyrt. Knäppt egentligen för det vanliga köttet "kostar" ju i form av miljöförstöring med mera och det borde ju de som konsumerar det vanliga köttet betala, men istället läggs dessa kostnader på alla jordens innevånare oavsett vad man konsumerar. Baljväxter (linser, bönor, ärter) är däremot billigt så om man byter ut vissa köttmåltider mot vegetariskt och t ex blandar ut köttfärssåsen med linser, då borde matkostnaden inte bli högre än om man äter billigt kött varje dag.

Ja, naturbeteskött kan vara "fabrikskött" från Sydamerika. Det ska man absolut inte köpa. Men det står alltid på förpackningen vart det kommer ifrån. Jag brukar köpa svenskt KRAV-märkt naturbeteskött när vi ska äta kött. Eftersom jag ätit mest vegetariskt hela mitt liv har jag aldrig lärt mig laga kött så v köper egentligen mest köttfärs, skinka och så några bitar fläskkarré att grilla på sommaren.
  • Anonym (vego)
    turbansmurfen skrev 2014-01-13 13:30:29 följande:
    Nej, det gör jag faktiskt inte. Människan är en högre stående varelse och har rätt att äta andra djur.
    Men har vi rätt att förstöra vår jord genom den miljöförstöring och de klimatförändringar den industriella köttproduktionen medför?

Är det aldrig någon av er köttfanatiker som tänker på era barn? Hur vill ni att jorden ska se ut när de blir vuxna? All regnskog borta, massor av gifter i miljön, förändrat klimat med havsnivåhöjningar och torka som driver människor in i flykt och fattigdom? "Ja men mamma och pappa fick ju i alla fall äta kött varje dag och det var ju såklart viktigare än att vi skulle leva i en bra miljö när vi blev vuxna", är det så ni förväntar er att de ska resonera?
  • turbansmurfen
    Anonym (vego) skrev 2014-01-13 13:54:36 följande:
    Men har vi rätt att förstöra vår jord genom den miljöförstöring och de klimatförändringar den industriella köttproduktionen medför?

Är det aldrig någon av er köttfanatiker som tänker på era barn? Hur vill ni att jorden ska se ut när de blir vuxna? All regnskog borta, massor av gifter i miljön, förändrat klimat med havsnivåhöjningar och torka som driver människor in i flykt och fattigdom? "Ja men mamma och pappa fick ju i alla fall äta kött varje dag och det var ju såklart viktigare än att vi skulle leva i en bra miljö när vi blev vuxna", är det så ni förväntar er att de ska resonera?
    Det är bara bra att vi gör slut på resurserna på den här planeten, det borde driva på utvecklingen av rymdfart, så vi kan kolonisera andra planeter och erövra galaxen.
  • Lisa1976
    Jag älskar kött ialla former och äter kött, fisk eller fågel nästan varje dag.
    Försöker äta svenskt i så stor ursträckning det går. Jag blir också förfärad över hur djuren har det och tycker att det är bedrövligt.
    Men att jag, lilla jag, slutar äta påverkar inte sättet maten produceras. Det är politikerna världen över som måste se till att vi har en vettig djurhållning och att inga djur far illa.
    Gemene man måste tänka till för att det ska bli en förändring. Men att bara sluta äta funkar nog inte.
    Rösta rätt och skrik högt. Väck frågan överallt (som här på FL) för att folk ska bli medvetna är jättebra.
  • EnLitenSvamp

Jag äter det för att jag inte bryr mig alls om hur de haft det.

Im a good girl with bad intentions.
  • Wittra

Varför har vegetarianer och veganer sån intolerans för vad andra vill äta? Varför denna strävan efter att försöka fostra folk i hur man ska tänka och vad man ska äta? "Köttätare" håller aldrig på och kör ned, bildligt talat nu, en fläskfile i halsen på vegetarianer eller tjatar om hur viktigt köttätande är men vegetarianer går på som ångvältar om vilken mördare man är, hur heeemskt äcklig ens mat är och blabla..

Är faktiskt rätt less på vegetarianer och deras eviga lovsånger om linser. Jag har prövat en del vego-mat och nej jag vill inte äta bönor, bulgur, linser och annat bös. Ät det själva och låt oss andra vuxna människor ta besluten själva kring vår mat. Ni har förresten ingen aning vad jag gör och inte gör för miljön, för det är också lustigt, äter man kött så är man tydligen helt ignorant för mijön. Man kan äta kött och göra andra insatser för mijön.

• Arbetsvegan
    Wittra skrev 2014-01-13 14:39:51 följande:
    Varför har vegetarianer och veganer sån intolerans för vad andra vill äta? Varför denna strävan efter att försöka fostra folk i hur man ska tänka och vad man ska äta? "Köttätare" håller aldrig på och kör ned, bildligt talat nu, en fläskfile i halsen på vegetarianer eller tjatar om hur viktigt köttätande är men vegetarianer går på som ångvältar om vilken mördare man är, hur heeemskt äcklig ens mat är och blabla..
    Är faktiskt rätt less på vegetarianer och deras eviga lovsånger om linser. Jag har prövat en del vego-mat och nej jag vill inte äta bönor, bulgur, linser och annat bös. Ät det själva och låt oss andra vuxna människor ta besluten själva kring vår mat. Ni har förresten ingen aning vad jag gör och inte gör för miljön, för det är också lustigt, äter man kött så är man tydligen helt ignorant för mijön. Man kan äta kött och göra andra insatser för mijön.
    Jag tror att det beror på att det finns en del fanatiker oavsett vad man tror på, så även veganism. Sen blir det inte bättre ur en köttätares perspektiv,  av att de faktiskt har rätt i själva sakfrågan...
    Det kan säkerligen uppfattas som att man påtvingas något och då hellre svarar med trots än att tänka efter lite.

Vad man äter är mycket en vana och vegetarisk kost består av mycket annat än bönor och linser, kanske dags att testa?
  • Anonym (vego)
    Wittra skrev 2014-01-13 14:39:51 följande:
    Antagligen för att det inte finns några argument för att äta kött, annat än "För att jag tycker det är gott", vilket ju är högst subjektivt. Så köttätarna har inget att köra upp i halsen på vegetarianer. 

Köttproduktionen står för minst 18% av de globala utsläppen av växthusgaser. I Sverige beräknar man att matkonsumtionen står för 25% av våra klimatutsläpp. Det är ungefär lika mycket som transportsektorn. Dessutom har förstås köttkonsumtion en lång rad andra negativa konsekvenser för miljön både i Sverige och utomlands. Människorna som jobbar på sojafälten i Brasilien blir sjuka av alla bekämpningsmedel, och dessa kommer förstås ut i miljön på olika sätt också. 

Så det räcker liksom inte med att inte köra bil, aldrig åka buss och aldrig flyga. Det räcker inte med att minimera sin konsumtion. Vi MÅSTE minska vår köttkonsumtion också. Tänk om alla svenskar kunde äta vegetariskt en enda dag i veckan. Det skulle faktiskt ha effekt för miljön.
  • Älskar vintern

Jag älskar kött och fisk. Kan aldrig tänka mig att sluta äta det. Däremot ogillar jag att djur behandlas illa även om jag är för ego för att bry mig. Skulle gärna se att djuren fick det bättre i livet. Ser inget fel med att slakta och äta djur. Tycker slakten ska gå så smärtfritt som möjligt. 

• Anonym (Flexitarian)
    Lisa1976 skrev 2014-01-13 14:01:06 följande:
    Men att jag, lilla jag, slutar äta påverkar inte sättet maten produceras. Det är politikerna världen över som måste se till att vi har en vettig djurhållning och att inga djur far illa.
    Gemene man måste tänka till för att det ska bli en förändring. Men att bara sluta äta funkar nog inte.
    Rösta rätt och skrik högt. Väck frågan överallt (som här på FL) för att folk ska bli medvetna är jättebra.
    Men "lilla du" kan och påverkar mer än du är medveten om. :) genom dina val, exempelvis så var den krav-märkta mjölken dyr för några år sedan, nu skiljer det ca 1 krona i priset.
    och affärerna här omkring jag bor brukar ha slut på både krav-märkta ägg och kött. förhoppningsvis börjar det ta in mer krav och mindre av industri. men man måste kanske påpeka det till butikscheferna, i de gällande butikerna.
  • UniqueSnowflake

Jag köper i så stor utsträckning jag kan Eko-mjölk och dito kött, Krav-märkt fågel och dito ägg och överlag försöker jag köpa närodlat.

What does the fox say? -^^,--,~
  • Arbetsvegan
    Anonym (Flexitarian) skrev 2014-01-14 15:23:14 följande:
    Men "lilla du" kan och påverkar mer än du är medveten om. :) genom dina val, exempelvis så var den krav-märkta mjölken dyr för några år sedan, nu skiljer det ca 1 krona i priset.
    och affärerna här omkring jag bor brukar ha slut på både krav-märkta ägg och kött. förhoppningsvis börjar det ta in mer krav och mindre av industri. men man måste kanske påpeka det till butikscheferna, i de gällande butikerna.
    Jag tror att man ofta gömmer sig bakom uttalandet "lilla jag kan inget göra".  Det är absolut inte riktat till Lisa1976 utan en allmän reflektion eftersom många säger just det.  Problemet är ju så ofantligt stort och det "lilla jag" gör är bara en droppe i havet. Trots det så fungerar aktiva val (som tex Eko) för köpmän har ett intresse: tjäna pngar. Och efterfrågar tillräckligt många så fattar de flesta att de kan tjäna lite mer pengar.  (Eko har idag blivit eett starkt köpargument, ve den som inte kan erbjuda något Eko alls...)
  • Anonym (djurätare)

Jag känner tyvärr inte något starkare medlidande för djuren. Kanske har jag blivit avtrubbad av att tänka mycket på olika orättvisor i världen? Jag vet dock att jag borde bry mig mer, så vi äter normalt sett ganska mycket vegetariskt. Kanske 4 av 7 middagar i veckan, och när vi äter kött är det oftast i små mängder i grytor.

Nu har jag blivit gravid och vill ha kött hela tiden. Jag kan vakna mitt i natten och inte kunna somna om för att jag vill ha kött så mycket. En eftermiddag grät jag i två timmar för att vi skulle äta linsgryta till middag och jag inte skulle få kött på över ett dygn. Min sambo fick köpa kött på väg hem från jobbet. Själviskt? Javisst, men just nu behöver jag kött för att klara vardagen. Jag kan inte strunta i allt för djurens skull. 

Svar på tråden Hur kan ni äta kyckling (och andra djur som lider)?