• jagälskarallaminabarn

4-åring narig ovanför överläppen - vad smörja med?

Hej där!

Min 4-årige son har blivit röd och narig ovanför överläppen. Vad vågar man smörja honom med? Har funderat på Bepanthen som vi använder när han är röd efter blöjan men sambon är skeptisk till det. Självklart kan vi ringa bvc, ville bara höra om någon här har några idéer först. Tack på förhand!

• Svar på tråden 4-åring narig ovanför överläppen - vad smörja med?
  • Iphoneflickan

Ta någon fet kräm, salva tex vaseline :) narigt är absolut inte farligt och det går över om man tar en fet salva.

• Lena

Vi kör med Purelan så slipper vi massa skumma ingredienser och använder bara rent animaliskt fett.

• Lindsey Egot the only one

Jag tvättar ansiktet enbart på kvällen och smörjer med nivea i den blå plåtburken RIKLIGT! På morgonen är det ok igen för att bli dåligt under dagen. Jag har sagt till på dagis att bara torka med torrt papper så det inte tvättas på dagen även om han är kladdig.

• Jkpg Deluxe
    Lena skrev 2014-01-12 00:10:12 följande:
    Vi kör med Purelan så slipper vi massa skumma ingredienser och använder bara rent animaliskt fett.
    Exakt!!
  • Sunshine02

Köpte "cold cream" på apoteket som ska vara utan parabener etc. Den funkar skitbra mot torra läppar och även torra/röda kinder som barnen lätt får av kylan.

• SussieBjorke

Vaselin och sådant använder jag verkligen inte till mina små barn, jag tycker att det är oansvarigt att ge fabrikstillverkade hudprodukter till barn som är mindre än 7 år. Min fem åriga dotter Ebba har inga problem med torr läpp eftersom att jag smörjer med en sked matolja varje kväll, jag har erfarenhet eftersom att jag har 3 barn på åtta,sex och fyra år

• my1313

Samma problem här. 
    Vi använder ett ekologiskt läppcerat med sheasmör och jojobaolja.

Använd helst inte någon smörja med vatten nu på vintern. 

Min unge slickar snoret från överläppen (fräscht!) när hen är ute, så det är viktigt att använda det även i förebyggande syfte. Läppceratet är med i overallfickan och hen fixar att lägga på det själv.

• Annika 702

Försvarets hudsalva har vi! Dottern är ofta torr och vill inte gärna "kladda" med salvor, men försvarets funkar!

Annika 702 skrev 2014-01-15 20:25:48 följande:

Försvarets hudsalva har vi! Dottern är ofta torr och vill inte gärna "kladda" med salvor, men försvarets funkar!

Jag hoppas inte ni tar medlem till förskolan eftersom det är strikt nötförbud och försvarets innehåller jordnötsolja som kan ge luftburna allergiker svåra problem med luftvägarna.
  • Ramborg
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-15 22:53:23 följande:
    Jag hoppas inte ni tar medlem till förskolan eftersom det är strikt nötförbud och försvarets innehåller jordnötsolja som kan ge luftburna allergiker svåra problem med luftvägarna.

Det kanske inte är nötförbud på deras förskola.
    42.
    Ramborg skrev 2014-01-15 22:56:17 följande:

Det kanske inte är nötförbud på deras förskola.
    42.
    Jo det ska vara det på alla förskolor och skolor i hela Sverige
  • Ramborg
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-15 23:08:57 följande:
    Jo det ska vara det på alla förskolor och skolor i hela Sverige

Inte på vår. Eller, om det är nötförbud så är det i vart fall väldigt hemligt, för de har inte sagt någonting om det till oss föräldrar.
    42.
  • Annika 702

Nej, vi har inte tagit med den på dotterns förskola däremot har hon varit insmord med den när hon är där! 

Svar på tråden 4-åring narig ovanför överläppen - vad smörja med?