• Anonym (Rädd Mamma)

panik, influensa gravid!

Usch nu har jag riktig panik. Är gravid i v 19+1 och har inte vaccinerat mig mot influensan ännu. Inatt visar min 5 åriga dotter upp typiska symtom på influensa ont i kroppen samt hög feber. Vad gör jag nu? Läste att man som gravid ska undvika barn med influensa symptom, men det är ju lättare sagt än gjort. Min man är bortrest och kommer hem på onsdag. Kan jag panikvaccinera mig nu?

• Svar på tråden panik, influensa gravid!
  • Anonym (chillpill)

Lugna ner dig. Varför skulle en vanlig influensa vara farlig för dig och bebisen i magen? Ta han om dottern och slappna av!

• Ramborg

Jag frågade på MVC varför de rekommenderar oss gravida att vaccinera osd. Hon sa att det är BARA för att du själv riskerar att bli väldigt dålig. Barnet i magen påverkas inte. Men du själv kan bli riktigt krasslig om du får influensan. Influensa x 2, typ.

Jobbigt för dig själv men ingen katastrof alltså. Om du blir sjuk får du nog räkna med att din man får vabba, för du lär inte kunna ta hand om din stora flicka.

Hoppas du slipper!

42.
  • Momalicious

Jag hade influensa när jag var gravid, var ingen fara med bebisen men jag var riktigt dålig. Bara låg i sängen i tre-fyra dygn.

• Erfdgt

Jag hade influensan före jul och är gravid. Är nu i v.31.

Det är ingen fara så länge man inte blir väldigt dålig, som tex får lugninflammation eller får väldigt hög feber i flera dagar (tex över 40 grader i 4-5 dagar) fick jag till svar av 1177 och BM.

Det är ju jobbigt, absolut, att vara sjuk och jag blev dålig. Hade feber ca 6 dagar, men bara 1-2 dagar med ca 40 grader. Tröttheten och orkeslösheten satt kvar länge efteråt, fortfarande lite tror jag. Även hostan är kvar lite.

Men du behöver inte få panik! Du kan ju dock ringa och prata med din BM om du känner dig orolig.

Svar på tråden panik, influensa gravid!