• Anonym (Konstig?)

'Är det bara mina barn som inte "får" se på Pippi och Emil??

Jag har aldrig gillat Pippi som företeelse (annat än när jag var liten iof). Jag tycker att det finns andra sagofigurer att visa sina barn. Jag tycker att Pippi är oförskämd mot vuxna och får bara kompisar för att hon ger bort saker. Jag tycker heller inte att de pratar vidare trevligt om "negrer" och poliser. 

Emil är bara obehagligt att se på tycker jag, eftersom han ju faktiskt blir misshandlad av sin pappa. Och den veka mamman gör ingenting, säger aldrig ifrån. Idag misshandlas/stängs inte barn in för att de gör minsta misstag. Vi tittade nu på jullovet eftersom det gick i Barnkanalen, men jag var tvungen att stänga av. Så himla hemsk serie.

Nu var vi på playdate hos en dagiskompis. Mamman var förvånad över att mina barn inte kände till Pippi-figurerna. Jag sa bara att jag inte visade Pippi eftersom jag inte tycker att hon är nån vidare bra förebild. Mamman sa inget, men man såg på henne att hon tyckte att det var märkligt. 

Mina barn är 5 & 7. 

• Svar på tråden 'Är det bara mina barn som inte "får" se på Pippi och Emil??
  • Anonym (L)

Tycker synd om barnen som inte får se pippi och Emil det hör till allmänbildningen.

• Anonym (Olik)

Antar att dina barn inte får leka med låtsas pistoler ,åka till high Chaparral ,har du söner får dom säkerligen inte leka med dockor/dockvagn eller klä ut sig med mammas kläder och måla naglarna?

Leka tjuv och polis?Cowboy och indian?

• lostinspace
    Anonym (Konstig?) skrev 2014-01-12 14:09:11 följande:
    Jag har aldrig gillat Pippi som företeelse (annat än när jag var liten iof). Jag tycker att det finns andra sagofigurer att visa sina barn. Jag tycker att Pippi är oförskämd mot vuxna och får bara kompisar för att hon ger bort saker. Jag tycker heller inte att de pratar vidare trevligt om "negrer" och poliser. 

Emil är bara obehagligt att se på tycker jag, eftersom han ju faktiskt blir misshandlad av sin pappa. Och den veka mamman gör ingenting, säger aldrig ifrån. Idag misshandlas/stängs inte barn in för att de gör minsta misstag. Vi tittade nu på jullovet eftersom det gick i Barnkanalen, men jag var tvungen att stänga av. Så himla hemsk serie.

Nu var vi på playdate hos en dagiskompis. Mamman var förvånad över att mina barn inte kände till Pippi-figurerna. Jag sa bara att jag inte visade Pippi eftersom jag inte tycker att hon är nån vidare bra förebild. Mamman sa inget, men man såg på henne att hon tyckte att det var märkligt. 

Mina barn är 5 & 7. 
    Finns säkert fler som är lika konstiga som du. Jag tycker Astrids verk är fantastiska. Du får ju ta upp dialog med dina barn och förklara att det var annorlunda förr i tiden...
  • Haannaaa

Mina syskonbarn älskar pippi! Speciellt den lille, han är 3 år. Jämt ska det ses på pippi när jag är barnvakt, men han är verkligen inte ohyffsad och slarvig som pippi. Han vet att det är film och säger själv när man tittar att "så får man inte göra". Exempelvis när pippi häller ut en hel hink med vatten på golvet. 
    Dina barn är nog tillräckligt stora för att förstå att det är på film. 

• Mumin80

Hellre mycket än rätt, när det gäller mina barn och böcker/tv-serier. Så får dom många olika perspektiv och erfarenheter.  

Däremot får vissa böcker och serier vänta tills barnen är gamla nog att man ska kunna diskutera och förklara innehållet... HC Andersen och bröderna Grimm är kanske minga småbarnssagor t.ex. men hör definitivt till allmänbildningen förr eller senare.

• 2013
    Anonym (Olik) skrev 2014-01-12 14:19:08 följande:
    Antar att dina barn inte får leka med låtsas pistoler ,åka till high Chaparral
    Leka tjuv och polis?Cowboy och indian?
    Mina barn får verkligen inte göra något av det där. Tror du att det hämmar dom att vi inte glorifierar våld och förtryck?
  • LängtansBlåaBlomma

Det är ju jättebra tillfälle att bli historisk utbildad som barn. Tänker främst på Emil. Jag fick mitt intresse för historia genom barnprogram som Emil, Madicken och Ronja.

• Anonym (eller)

Eller så kan man välja att se det som att PIPPI är en bra förebild i det hänseendet att hon är stark, både psykiskt och fysiskt, inte är en typisk söt flicka vars enda uppgift är att vara mjuk, snäll och vacker. Hon går sin egen väg och är annorlunda och försöker inte vara som alla andra. Det tycker jag är en utmärkt förebild.

Vad gäller Emil är det väl inte lika lätt kanske men oavsett om han hittar på bus, blir inlåst och får stryk får han ändå kärlek.

Sen tror inte jag att barnen lär sig att det är rätt att slåss eller att se ner på andra folkslag bara för att de ser det på film. Det ger ju också en utmärkt grund för att tala med barnen om hur det var förr och hur det utvecklats. För det VAR ju faktiskt så på den tiden.

Samtidigt så är Astrid Lindgren en otroligt bra berättare och det finns ju en anledning till att i princip alla barn älskar hennes sagor och det är knappast pga de sakerna som du tycker är fel i berättelserna.

• Anonym (samma)

Första gången jag hör någon som resonerar som mig. Mina barn är 4 och 8 och den äldre har alldeles nyligen börjat få se några av astrids filmer, i sällskap med oss vuxna. Den äldre får nog vänta minst 1 år till och då filmer i väl vald ordning. Man ska förstå innebörd, att det är sagor och även att det handlar om en annan tidsålder.

• Anonym (Olik)
    2013 skrev 2014-01-12 14:24:59 följande:
    Mina barn får verkligen inte göra något av det där. Tror du att det hämmar dom att vi inte glorifierar våld och förtryck?
    Tror det hör till utveckling och ålder...vi bor i skogen och vid nåt tillfälle började mina döttrar leka jägare och rådjur ,hysteriskt roligt hade dom kan jag säga men det betyder ju inte att dom går rundor och skadar djur osv för det ,tvärtom dom är väldigt ömsinta och mjuka mot våra djur.
Svar på tråden 'Är det bara mina barn som inte "får" se på Pippi och Emil??