Inlägg från: Fenomena80 |Visa alla inlägg
  • Fenomena80

Hypotyreos?!

Jag har hypothyreos sedan ca 10 år. När jag sökte hjälp sa jag till läkaren att jag antagligen hade fått alzheimer. Jag var fruktansvärt trött (hade iofs ett barn på 6 månader vilket läkaren såklart ville hänvisa till) jag frös alltid och som sagt ; jag hade stora problem med minnet. Kom inte på vad saker hette eller vart jag skulle utan fick hela tiden stanna upp o liksom visualisera allt framför mig. Mina värden var skyhöga visade det sig, men efter insättningen av Levaxin blev det MYCKET bättre. Fast jag anser att jag ff är tröttare än andra.....
    Detta verkar vara en rätt skum sjukdom och vad jag förstår kan man bli väldigt väldigt dålig om det inte behandlas.
     "överkant"?! Min husläkare är också såndär o rycker ofta på axlarna o säger att det ser bra ut. Nyss träffade jag en annan doktor som tyckte att min dos skulle höjas just för att ta sig bort från "överkant", och att det kunde göra skillnad för hur man kände det.
    Stå på dig,, kanske kan du prova med studenthälsan om det inte var dit du vände dig...

• Fenomena80
    Anonym (TRÖTT!!) skrev 2014-01-12 22:26:21 följande:
    Tack för ditt svar!! Mitt minne sviker mig ofta, men det har det dock alltid gjort =/ 

Ja, det här med sjukvården är ju nästan aldrig roligt. Oftast får man stå på sig och tjata för att få hjälp och helst ska man ha åtminstonde ett hum om vad som är fel för att få hjälp...

Däremot så är jag ofta darrig på händerna och kall om händer och fötter som du beskriver. Både händer och fötter har en tendes att somna väldigt ofta, speciellt när jag sitter eller ligger ner vilket är riktigt störande.. 

Jag har också studerat mina händer och ben och insett att jag är ganska vätskefylld (ungefär som när man är gravid). Så jag antar att viktuppgången inte enbart beror på att jag samlat på mig massa fett utan även "vatten".

Hur fungerar det för dig nu? Är det bättre med medicinen och klarar du att hålla vikten eller är det lättare att gå upp? Måste du dosera om medicinen då och då eller håller det sig på samma nivå?

Många frågor i ett.
    Tror att det fungerar rätt bra. Jag lider dessutom av ångest, sk GAD, och en del av de symtom som det orsakar kan man ju förväxla med hypothyreos. Men nu ska ju mina värden vara ok...
    Jag tycker inte det är nån skillnad när det gäller vikten. Läkaren sa att jag troligtvis skulle ha märkt av en viktuppgång när jag insjuknande. Att jag inte gjorde det berodde nog på att jag ammade för fullt.
    Jag fick börja med 25 mg och efter ett par år höjdes det till 50. När jag var gravid med sista barnet var det jätteviktigt att man kontaktade sin läkare ang Levaxinet, då hormonnivåerna kan spöka till det. Då fick jag äta 75 varannan dag och 50 varannan. Direkt efter förlossningen skulle jag gå ner till 50 igen.
    Sedan har jag legat på 50 sedan 2008 tills nu när jag träffade en läkare för min ångest som då tyckte att mitt prov som låg i just överkant gott kan pressas ned, så nu står jag alltså på 75.
Svar på tråden Hypotyreos?!