Inlägg från: Anonym (go for it) |Visa alla inlägg
  • Anonym (go for it)

Hypotyreos?!

Anonym (TRÖTT!!) skrev 2014-01-28 14:55:23 följande:
    Det var en stund sedan jag skrev sist men nu har jag i alla fall fått bekräftat att det är hypotyreos jag lider av. Och då undrar jag över några saker om det finns någon som har svar på lite frågor...

*Varför samlar jag på mig så mycket vätska? Kommer det försvinna allteftersom levaxinet verkar eller måste jag få något slags vätskedrivande?

*Kommer jag att bli pigg nu eller är det upp och ner med hypotyreos hela livet?

*Försvinner nedstämdheten för de flesta (gissar på att det har haft med orkeslösheten att göra)?

*Hur ofta går man normalt på kontroller?

Tacksam för svar!
    Din kropp kommer börja fungera som den är tänkt att göra. Saker kommer kännas lättare och du kommer att komma på dig själv med att du är piggare och mer företagsam! Jag upplevde att jag droppade en del vätska.

Däremot dosen kan behövas höjas i omgångar under lång tid, så fort du känner någon försämring eller ingen förbättring - ska du kolla upp dosen. 

Jag var inom normala nivåer efter 1,5 års behandling av levaxin, men mådde inte bra ändå. Jag bad/ krävde att prova en högre dos. Det gjorde skillnad, jag började må bättre, slutade vilja sova jämt och blev gravid. (Hade oskyddat sex länge men ingenting - men när ämnesomsättningen började snurra som den skulle så sa det pang)

Kontroller är de dåliga på att kalla till, utan säg till själv när du känner nån förändring eller avsaknad av förändring. Däremot kom ihåg, Levaxin is for life! Gå aldrig med på att sluta. För i och med att du börjat ta hjälp utifrån, så kan inte kroppen längre själv åstadkomma de nivåer som behövs. Helt sjukt men en del läkare verkar inte ha koll på detta. Min mor fick sluta med det när hon var "bra". Hon var utan i många många år, med många hälsobekymmer som tack och övervikt. Sedan i kontakt med en ny läkare så blev det ju chock, hon skulle aldrig ha slutat! Så nu äter hon det igen till en mkt högre dos och mår bättre. 
  • Anonym (go for it)
    Anonym (TRÖTT!!) skrev 2014-01-30 13:36:23 följande:
    Tack så mycket för era svar! Jag blir så snurrig av allt inom vården. En läkare säger en sak, en sjuksköterska en annan och ännu en sjuksköterska en annan sak. Jag hoppas det är så att vätskan försvinner med tiden. Jag fick tipset att röra på mig mer när jag ringde idag och hon visste inte alls om det hade med hypotyreosen att göra. Fingrarna är så tjocka att jag knappt kan ha min förlovningsring och benen ser ut som svällda sälar och även mitt ansikte....

Vilka värden mår ni bäst av att ligga på och har det någon betydelse hur stor mellanskillnaden mellan T3 och T4 är? Som sagt så verkar de på Vårdcentralen inte veta så mycket så man får försöka hitta svaren själv.

Är för övrigt mycket tacksamma över att ni ger av er tid och hjälper mig svara på mina frågor!
    Om du binder så mkt vätska så tycker jag att du ska definitivt kräva en akuttid eller remiss vidare till instanser där de kan mer om det snarast! Ett tecken på för låg dos är att man börjar binda vätska och binder du så mkt så kan du få besvär med karpaltunnelsyndrom och annat inne i kroppen. 

Ibland ser värden bra ut, men t.ex. prover som visar hypofysens tillstånd pekar på att den får jobba extremt hårt för att upprätthålla en balans. Det är ett exempel på hur "bra värden" egentligen kan vara dåliga. Hypofysen mår inte bra av det t.ex. Jag är dessvärre inte kunnig i nivåer och vilket prov som anger vad. Det SKA vi inte behöva hålla koll på, men känner du att din läkare inte är helt säker på vad som händer i din kropp så kräv en vidare-remiss! Sedan så kan lite olika värden vara normalt och kännas bra för olika personer så det kan man inte helt regelrätt gå efter heller.

Kan inte t.ex vårdcentralen hjälpa dig så är det deras skyldighet att skicka dig till någon som kan det. Skaffa stödstrumpor asap medan du utreds så din kropp får hjälp att ta hand om problemen som dyker upp. Vätskedrivande kan du be om också för att skona kroppen så gott det går. 
Svar på tråden Hypotyreos?!