Hypotyreos?!
Anonym (TRÖTT!!) skrev 2014-01-28 14:55:23 följande:
Det var en stund sedan jag skrev sist men nu har jag i alla fall fått bekräftat att det är hypotyreos jag lider av. Och då undrar jag över några saker om det finns någon som har svar på lite frågor...*Varför samlar jag på mig så mycket vätska? Kommer det försvinna allteftersom levaxinet verkar eller måste jag få något slags vätskedrivande?
*Kommer jag att bli pigg nu eller är det upp och ner med hypotyreos hela livet?
*Försvinner nedstämdheten för de flesta (gissar på att det har haft med orkeslösheten att göra)?
*Hur ofta går man normalt på kontroller?
Tacksam för svar!
Däremot dosen kan behövas höjas i omgångar under lång tid, så fort du känner någon försämring eller ingen förbättring - ska du kolla upp dosen.
Jag var inom normala nivåer efter 1,5 års behandling av levaxin, men mådde inte bra ändå. Jag bad/ krävde att prova en högre dos. Det gjorde skillnad, jag började må bättre, slutade vilja sova jämt och blev gravid. (Hade oskyddat sex länge men ingenting - men när ämnesomsättningen började snurra som den skulle så sa det pang)
Kontroller är de dåliga på att kalla till, utan säg till själv när du känner nån förändring eller avsaknad av förändring. Däremot kom ihåg, Levaxin is for life! Gå aldrig med på att sluta. För i och med att du börjat ta hjälp utifrån, så kan inte kroppen längre själv åstadkomma de nivåer som behövs. Helt sjukt men en del läkare verkar inte ha koll på detta. Min mor fick sluta med det när hon var "bra". Hon var utan i många många år, med många hälsobekymmer som tack och övervikt. Sedan i kontakt med en ny läkare så blev det ju chock, hon skulle aldrig ha slutat! Så nu äter hon det igen till en mkt högre dos och mår bättre.