• dicny

Kalla sig för AB utan att ha aktiebolag?

Får en privatperson som inte ens har enskild firma kalla sin säljsida för AB? Trodde bara det var aktiebolag som får kalla sig AB? Det är inte jag som gör det utan en jag sett på några köp- och säljsidor som gör. Nån som har koll? Tycker det är fult att kalla sig för AB om man inte ens har ett företag!

• Svar på tråden Kalla sig för AB utan att ha aktiebolag?
  • LillGris

Jag vet inte. Men jag har svårt att tro atr man får kalla sig AB om man inte har ett aktiebolag.

• Iarwain

Du får inte på något sätt förespegla att det skulle vara ett AB. Det är skyddat namn som inte får användas hur som helst.

• Josse112

Nej, man får inte kalla ett företag för något som kan vara missledande när det gäller företagsformen.

• jonaskarp

Det är en tolkningsfråga. Du kan ju till exempel utföra måleriarbeten åt dina kunder utan att ens ha ett registrerat bolag. När du sedan skall fakturera så gör du det genom ett AB-företag.

Jag har två bolag, ett är AB och ett är inte ens registrerat bolag. Det icke-registrerade bolag kallar jag för AB i alla fall och alla dessa fakturor faktureras genom mitt AB-bolag.

• Whitetrash86

Antar att dom velat skoja till det. Som när man hemma kan skoja till det med "mamma AB jobbar på för fullt hemma" eller liknande.

Dock är AB ett skyddat namn och får inte användas på detta sätt, samt att det är olagligt att framstå som något man inte är.

• Iarwain
    jonaskarp skrev 2014-01-12 20:12:17 följande:
    Det är en tolkningsfråga. Du kan ju till exempel utföra måleriarbeten åt dina kunder utan att ens ha ett registrerat bolag. När du sedan skall fakturera så gör du det genom ett AB-företag. Jag har två bolag, ett är AB och ett är inte ens registrerat bolag. Det icke-registrerade bolag kallar jag för AB i alla fall och alla dessa fakturor faktureras genom mitt AB-bolag.

Om du gör på detta sätt kan du hamna i väldiga problem...
  • dicny
    Whitetrash86 skrev 2014-01-12 20:13:14 följande:
    Antar att dom velat skoja till det. Som när man hemma kan skoja till det med "mamma AB jobbar på för fullt hemma" eller liknande.

Dock är AB ett skyddat namn och får inte användas på detta sätt, samt att det är olagligt att framstå som något man inte är.

Jo klart man kan skoja. Jag brukar kalla mig själv för blekfis AB men att kalla sig för Company AB bland annat känns som att man inte försöker skoja utan lura folk att tro att man är ett företag. Att man dessutom bara säljer piratkopior gör ju en inte heller så seriös.
  • jonaskarp
    Iarwain skrev 2014-01-12 20:19:18 följande:

Om du gör på detta sätt kan du hamna i väldiga problem...
    Jasså, vilka då? Jag har inte märkt något av det.
  • Iarwain
    dicny skrev 2014-01-12 20:19:33 följande:
    Jo klart man kan skoja. Jag brukar kalla mig själv för blekfis AB men att kalla sig för Company AB bland annat känns som att man inte försöker skoja utan lura folk att tro att man är ett företag. Att man dessutom bara säljer piratkopior gör ju en inte heller så seriös.

Där har vi ytterligare ett problem. Att sälja piratkopior kan ge stora skadeståndskrav.
Svar på tråden Kalla sig för AB utan att ha aktiebolag?