• Malinn81

hur rengjör ni ert våffeljärn så det blir riktigt rent?

Hejsan.
    Igår när våffeljärnet användes så kom jag på att jag kunde fråga här, jag har alltid rengjort våffeljärnet efteråt med vanligt papper. Men nu efter 5-6 år är järnet rätt äckligt, flottigt o det har runnit något brunt på sidorna som är årt som sten. (har testat få bort utanpåjärnet med en matkniv  men det rär sig inte ur fläcken!) Nu är ju järnet så gammalt och slitet ändå så det ska bytas ut ändå.. men vill ha tips på bättre renjöring till nästa järn!

TACK!!

• Svar på tråden hur rengjör ni ert våffeljärn så det blir riktigt rent?
  • Philippa

Jag köper ett nytt när det blir så äckligt för det är omöjligt att få riktigt ren... tur dom är billiga

• Trophy

Jag kör det i diskmaskinen bara

• Pandamamma79
    Trophy skrev 2014-01-13 11:09:31 följande:

Jag kör det i diskmaskinen bara

Antar att du kan ta bort våffel"skivorna!
  • Pandamamma79

För att TS, det har jag också undrat. Vi har ett fint, tungt, inte helt nytt. Tycker inte att man kan hålla på att köpa nya hela tiden.

• Angela1

Jag tror Trophy skojar Det är livsfarligt att köra våffeljärn i diskmaskinen.

• Trophy
    Angela1 skrev 2014-01-13 11:15:21 följande:
    Jag tror Trophy skojar Det är livsfarligt att köra våffeljärn i diskmaskinen.
    Malinn81 skrev 2014-01-13 11:11:45 följande:
    kan man köra våffeljärn i diskmakinen? sladden då?
    Ja du måste såklart dra ur kontakten först!

• Angela1
    Trophy skrev 2014-01-13 11:17:31 följande:
    Ja du måste såklart dra ur kontakten först!

Men Trophy, du vet väl att det är livsfarligt att få vatten i elektriska apparaterna? Läs bipacksedel nästa gång.
  • Trophy
    Angela1 skrev 2014-01-13 11:21:04 följande:

Men Trophy, du vet väl att det är livsfarligt att få vatten i elektriska apparaterna? Läs bipacksedel nästa gång.
    Nej men det skall gå! Diskmaskinen är ju elektronisk och den håller med en jävla massa vatten i sig. Man kan väl kanske linda stick kontakten med lite eltejp om man är osäker.
  • Malinn81

Har aldrig hört om diskmaskin förr, tycker det låter farligt.. alla säger man ska renjöra med papper, brukar ta lite med disksvampen ooch diskmedel utanpå för att få bort det som runnet och smält matfett, men det har inte hjälpt överdrivet mycket för det..

kör man den i diskmaskinen borde det j komma in vatten inuti, sen när man sätter i det i el-uttaget borde man ju logiskt få en stöt om inte jordfelsbrytaren tar det.. om man har brytare förstås.. men den brukar ju aldrig låta va strömmen på på nåt som inte fungerar korrekt

• Trophy
    Malinn81 skrev 2014-01-13 12:37:41 följande:
    Har aldrig hört om diskmaskin förr, tycker det låter farligt.. alla säger man ska renjöra med papper, brukar ta lite med disksvampen ooch diskmedel utanpå för att få bort det som runnet och smält matfett, men det har inte hjälpt överdrivet mycket för det..

kör man den i diskmaskinen borde det j komma in vatten inuti, sen när man sätter i det i el-uttaget borde man ju logiskt få en stöt om inte jordfelsbrytaren tar det.. om man har brytare förstås.. men den brukar ju aldrig låta va strömmen på på nåt som inte fungerar korrekt
    Ja det är nog sant att inte alls bra om voffeljärnet är vått invändigt, just därför är det bra med lite eltejp på stickproppen så det inte kommer en massa ström i väggen när man sen pluggar in det. Ett trick är att efter du kört den i diskmaskinen torka våffeljärnet en halvtimma 220 grader i ugnen. Då finns det inget fukt kvar sen.

Är vofflor så gott egentligen... när jag tänker efter Obestämd
  • Essence

Jag brukar lägga den i en plastpåse först, och sen i diskmaskinen. Ångorna och värmen gör att smutsen löses upp så torkar man bara av den när det är klart. 

• Essence
    Trophy skrev 2014-01-13 12:54:19 följande:
    Ja det är nog sant att inte alls bra om voffeljärnet är vått invändigt, just därför är det bra med lite eltejp på stickproppen så det inte kommer en massa ström i väggen när man sen pluggar in det. Ett trick är att efter du kört den i diskmaskinen torka våffeljärnet en halvtimma 220 grader i ugnen. Då finns det inget fukt kvar sen.

Är vofflor så gott egentligen... när jag tänker efter Obestämd
    175 grader i 40 minuter har jag hört. 
  • Trophy
    Essence skrev 2014-01-13 13:02:23 följande:
    175 grader i 40 minuter har jag hört. 
    Nja inte för länge tror jag... vi vill väl inte göra en grattäng på vofeljärnet. Sen förstår jag inte vad ts skall ner i jorden och bryta för något Obestämd

Vispa grädden för hand, det blir godast.
  • Malinn81
    Trophy skrev 2014-01-13 13:12:59 följande:
    Nja inte för länge tror jag... vi vill väl inte göra en grattäng på vofeljärnet. Sen förstår jag inte vad ts skall ner i jorden och bryta för något Obestämd

Vispa grädden för hand, det blir godast.
    ursäkta, nu fattar jag inte alls..vadå grädde? vi snacka väl om att rengjöra
  • Nyfikna72

Köp ett gammalt våffeljärn i gjutjärn istället, de rengör man aldrig utan torkar bort det värsta bara med papper. Sen får det fett som är kvar vara. Precis som en vanlig stekpanna.

Svar på tråden hur rengjör ni ert våffeljärn så det blir riktigt rent?