• Sandra83

1 år och diarré. hjälp!!!

Min son som är extakt 1år och en vecka fick i helgen diarré (magsjuka).
    Men det verkar inte riktigt vilja ge med sej.

Han verkar inte medtagen. Men vill bara ha majsvälling och lite vatten mellan varven. Annan mat/dryck är bara att glömma. Han kniper bara igen munnen. Har försökt få i honom det mesta de rekomenderar, men han vägrar!

Han blev dålig vid lunch i lördags och verkade som om han skulle bli bra i morse då avföringen var lite klumpig. Annars är det bara helt flytande utan klumpar. Stinkar apa gör det också.

Finns det något mer jag kan göra för att hjälpa honom? Han vill ju inte äta något annat än majsvällingen!!!

Snälla hjälp mej, jag känner mej så hjälplös!!!

• Svar på tråden 1 år och diarré. hjälp!!!
  • Bebistokig

Det är jättebra att han vill äta majsvälling. Vatten är bra men jag fick rådet på barnakuten att ge saft istället eftersom det stoppar bättre än vatten.

Låt honom äta det han vill - han mår snart bättre. Ofta kan de ha kvar den lösa magen ganska länge efter att sjukdomen i sig är botad.

Lycka till!

• PandaMamma

Jag skulle låta honom äta majsvälling och vänta på att aptiten kommer tillbaka, försöka locka med sådant som han annars favoriserar, men jag skulle nog även rådfråga min BVC-sköterska (om det är någon du tycker är bra), eller kontakta vårdcentralen och rådfråga dem så att det inte är något allvarligt.

Det kan nog ta några dagar upp till en vecka innan aptiten kommer tillbaka, en väninnas son fick samma beteende för en vecka sedan och han började äta igen efter ca 5-6 dagar.

Lycka till och krya på den lilla krabaten!

• Trollis

Hejsan

Jag gick igenom samma sak nar min tjej var 1 ar, hon fick nagot som heter rota virus och det var inte kul.
    Har i Usa sa har de lactophilus som man kan kopa pa apotek som ar bra for magen, det kommer antingen i piller (kapsyler med pulver i) eller helt i pulver form. Det ar ungefar samma 'bra' baciller som finns i yoghurt, bara det att det ar 1000 ganger mer effektivt for magen an yoghurt.
    I och med att han inte vill ata mer an valling sa kan du (om du far tag pa det - kolla halsokosten) sa kan du halla i pulvret i vallingen, det smakar inget och han kommer inte att marka det.
    Nar du koper det sa ska det vara pulver som maste hallas kallt (i kylskap) for da ar det sakert att du har ratt produkt och att det ar 'levande' bacterier.
    Detta ar ocksa bra att anvanda for magen nar man ger sitt barn antibiotika, for antibiotikan tar dod pa baciller och infektioner men aven floran i magen varav manga barn far diarre nar de tar antibiotika (min dotter!! :) )

Annars ar det bara att se till att han far massor av vatska i sig sa han inte torkar ut...

lycka till!

• Trollis

Blabar ar ocksa bra for att stoppa diarren lite.... blabarspure till expempel om han diggar det... Aven ris, potatis... - men har han ingen aptit sa ar det svart att fa i dem

• Sandra83

Har provat saft, blåbärssaft, blåbärspuré mm Han VÄGRAR knäppisen (det är ju GOTT )!!!

Vilken unge vill inte ha saft??? Han är bra go stackarn!

• Tabby

Rismjölk
    Avslagen Coca-Cola är oxå stoppande.

Jättebra att han äter majsvälling. Risvälling är oxå bra.

Lycka till

• Braxton

Blåbärssoppa.. jag har smakat och tycker iaf att den är mkt godare än puren och saften. Provia-fil..den filen är superbra iaf för J när han blir väldigt lös i magen. Bvc rekommenderade den. Innehåller bakterier som balanserar bakterier i magen så det blir en jämnare balans.
    Avslagen cola, majsvälling..

• Tabby

Men man ska väl undvika mjölkprodukter när man är lös i magen??
    Men Proviva har fruktdryck som innehåller bra bakterier för magen.

Svar på tråden 1 år och diarré. hjälp!!!