• Anonym (fundersam)

Vårdpersonal med brutet finger - jobba/sjukskriva?

Jobbar på vårdavdelning med postop vård så sätter pvker, tar prover, blandar antibiotika, lägger om sår, mobiliserar m.m.

Har nu lyckats bryta ett finger och har en liten skena som skall sitta i 2-3 veckor. Tog upp mitt jobb med ortopeden som trodde att det skulle gå men sa att om det inte gick skulle de sjukskriva mig, så då tänkte jag att jag testar iaf. Får inte böja på fingret men kan ta av skenan för att sprita händerna.

Har gått hemma med skenan över helgen och känner mig jättenervös nu för fingret ställer ändå till med problem så jag börjar tvivla om jag verkligen kan jobba. Bara en sån sak som handhygienen, även om jag tar av skenan för att sprita handen så måste jag ju sätta på den sen igen och det är ju tejp och tyg och grejer på den som jag inte kommer kunna desinficera mellan varje patient/vårdmoment. Det är alltid underbemannat på mitt jobb och om jag kommer dit och det visar sig att mitt finger är för i vägen/gör för ont kommer det ställa till med massor av problem för mina kollegor. Sitter och försöker samla mod till att ringa och diskutera med min chef men vet inte om hen kan säga så mkt heller, hen vill väl såklart att jag försöker jobba så att de slipper ta in vikarie. Men om jag ringer till ortopedmottagningen och ber om sjukskrivning utan att ha provat att jobba så kommer jag känna mig som en smitare. Känns ju jättelöjligt att vara hemma för ett enda finger.

Är det någon annan i vården som brutit ett finger och testat att jobba? Fungerade det eller behövde du vara sjukskriven?

• Svar på tråden Vårdpersonal med brutet finger - jobba/sjukskriva?
  • Philippa

Kan du inte sprita händerna och hålla hygienen ska du självklart vara hemma!

• Anonym (fundersam)

Jo, fast sprita händerna kan jag ju, men det är skenan jag inte kan sprita. Alternativet är ju att jag försöker att ha av den under varje vårdmoment men då känns det ju som att det stor risk att jag gör illa mig. Det hade varit mer självklart om ortopeden sagt att jag måste vara hemma men när hen säger att jag kan prova att jobba känns det jobbigt att ta det beslutet själv.

• Arbetsvegan

Ring chefen och hör efter om du tycker att det är jobbigt att ta beslutet.

Lycka till med fingret!

• norrlandsflicka

Kan du inte ha en handske på över skenan och så behåller du den handsken på hela dagen och spritar den mellan patienterna? Har haft nåt sår på handen som har krävt omläggning tidigare när jag jobbat inom vården och då hade jag bara en handske över och sen satte dubbla handskar som jag bytte mellan patienter.

• Anonym (fundersam)

iofs, när jag tänker efter så är det ju som att jobba med en ring eller armbandsur och det är ju ett solklart nej. Men antar att jag får ta och ringa chefen (avskyr jobbiga telefonsamtal!).

• Anonym (fundersam)
    norrlandsflicka skrev 2014-01-13 13:05:13 följande:
    Kan du inte ha en handske på över skenan och så behåller du den handsken på hela dagen och spritar den mellan patienterna? Har haft nåt sår på handen som har krävt omläggning tidigare när jag jobbat inom vården och då hade jag bara en handske över och sen satte dubbla handskar som jag bytte mellan patienter.
    Oj, nej, det känns jätteohygieniskt. Förstår din tanke men det skulle vårdhygien aldrig gå med på. Dels ska man aldrig sprita handskar och dels måste man ju byta handskar mellan olika vårdmoment och då ska man alltid utföra handdesinfektion emellan så då kvarstår problemet med att jag inte kan desinficera skenan. Möjligtvis skyddar jag mig själv men inte patienterna.
  • Philippa

Har du pratat med chefen än?

• Anonym (fundersam)

Oj, glömde alldeles bort att svara i den här tråden. Det är totalt förbjudet att arbeta i patientnära vård med en skena på handen enligt Socialstyrelsen, så det var inte mycket att diskutera.

Svar på tråden Vårdpersonal med brutet finger - jobba/sjukskriva?