Vårdpersonal med brutet finger - jobba/sjukskriva?
Jobbar på vårdavdelning med postop vård så sätter pvker, tar prover, blandar antibiotika, lägger om sår, mobiliserar m.m.
Har nu lyckats bryta ett finger och har en liten skena som skall sitta i 2-3 veckor. Tog upp mitt jobb med ortopeden som trodde att det skulle gå men sa att om det inte gick skulle de sjukskriva mig, så då tänkte jag att jag testar iaf. Får inte böja på fingret men kan ta av skenan för att sprita händerna.
Har gått hemma med skenan över helgen och känner mig jättenervös nu för fingret ställer ändå till med problem så jag börjar tvivla om jag verkligen kan jobba. Bara en sån sak som handhygienen, även om jag tar av skenan för att sprita handen så måste jag ju sätta på den sen igen och det är ju tejp och tyg och grejer på den som jag inte kommer kunna desinficera mellan varje patient/vårdmoment. Det är alltid underbemannat på mitt jobb och om jag kommer dit och det visar sig att mitt finger är för i vägen/gör för ont kommer det ställa till med massor av problem för mina kollegor. Sitter och försöker samla mod till att ringa och diskutera med min chef men vet inte om hen kan säga så mkt heller, hen vill väl såklart att jag försöker jobba så att de slipper ta in vikarie. Men om jag ringer till ortopedmottagningen och ber om sjukskrivning utan att ha provat att jobba så kommer jag känna mig som en smitare. Känns ju jättelöjligt att vara hemma för ett enda finger.
Är det någon annan i vården som brutit ett finger och testat att jobba? Fungerade det eller behövde du vara sjukskriven?