de Robespierre skrev 2014-01-17 16:46:29 följande:
Ett "kändisvin" funkar ungefär såhär (med viss reservation för ev fel från min sida):
En vinimportör får ett uppdrag att hitta ett vin åt Zlatan. För att stärka hans varumärke. Tillsammans med honom och hans "manager" och reklambyrån tar man fram hur vinet skall vara, vilken karaktär osv samt prisläge. Sen sticker vinimportören iväg och besöker några vinmakare som han vet kan leverera. Han väljer en och tillsammans med den blandar de till det vin som lever upp till det krav som Zlatan &Co har. När alla är nöjda så börjar vinmakaren tillverka vinet. Flaskorna får etiketter som reklambyrån har tagit fram. Sen importerar vinimportören in vinet och kontaktar Systembolaget så att det kommer in i specialsortimentet. Om det sedan säljer bra så kan det hamna i ordinarie sortiment.
Hur är det då med kvalitén på vinet?
Tja, det beror helt på i vilken prisklass som Zlatan & Co vill lägga sig i. De kan välja allt från billigt "plonk" till kvalitétsvin. Allt hänger på marknadsplanen och budgeten. Morberg, Motörhead mfl har ju egna viner och det är faktiskt samma princip som många icke kändisvin fungerar på bolaget. En del Bag-in-box kommer till på samma sätt där vinimportören blandar sitt egna märke hos en vinmakare.
Så kändisvin kan vara lika bra eller dåliga som andra icke kändisvin i samma klass.
Bra utförlig beskrivet! Så ligger det ju till faktiskt =) Och sant som du säger i slutet att det kan vara lika bra eller dålig som ett annat i vin i samma klass. Man får helt enkelt testa sig fram =)