• Anonym (Frustrerad mamma)

Mitt barn leker med allt annat än sina leksaker - Vad är problemet??

Som sagt leker mitt barn med allt annat än sina leksaker. Håller på att bli galen. Han har typ alltid varit så. Vad är problemet?

Han är 22 månader gammal och har vad jag vet pedagogiska leksaker. Allt ifrån gosdjur, böcker, pussel till bilar, duplo, briotåg, lekpiano. Tror inte att det kan vara fel på leksakerna men har jag fel?

Han vill också alltid att jag ska vara med. Men om jag försöker styra in honom på leksaker så vill han utforska innehållet i frysen eller plocka isär dvd-spelaren. Ja, allt förutom leksakerna vill han leka med.

Är det här vanligt?

• Svar på tråden Mitt barn leker med allt annat än sina leksaker - Vad är problemet??
  • HWR

När mina barn var mindre så var deras favorit-"leksaker" ett nudelpaket, papper, skor etc. Nu när de är 4 och 2,5 år så leker de med vanliga leksaker som dockor och bilar.

• clembke

Mina älskade (gillar fortfarande fast på ett annat vis) att dra ut plastbyttor, grytor o slevar o lekte med det. Då skulle det trummas på, stoppa i saker osv. Nu leker dom att gör mat, dukar upp picknick osv. Dom är 5 o 4.

• phillipha

Japp! Min son är och har alltid varit så!

När han lärde sig krypa stack han till köket och plockade ut innehållet i alla lådor. Nu är han tre och det roligaste han vet är att leka med tänd veden (små pinnar) hos mormor eller pappas verktyg.

Att leka själv har han precis börjat med kanske tre månader sen. Innan dess skulle någon alltid vara med och det vill han helst än!

Men varför ska man skaffa alla de här (onödiga) leksakerna om det nu verkar vara ett vanligt förekommande fenomen??

• HWR
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2014-01-13 17:40:32 följande:
    Men varför ska man skaffa alla de här (onödiga) leksakerna om det nu verkar vara ett vanligt förekommande fenomen??
    Ja visst är det dumt? Jag vet faktiskt inte varför man köper så mycket grejer...

Kan tillägga att sonen älskar att leka med kastruller och dylikt. Införskaffade honom matlagningsleksaker inklusive kastruller från ikea och en brio ugn. Tror ni han leker med dem??

• frökenelisabeth

Mitt barn leker med sina leksaker ibland, men absolut roligast är ju att leka med det som vi vuxna använder. Inte så konstigt egentligen, de leker ju sig fram i livet genom att härma vuxna.

• Risgryn

Haha det skulle kunna vara jag som har startat denna tråd! Min son leker bara med våra saker, nästan aldrig hans leksaker..

• HWR
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2014-01-13 17:42:49 följande:
    Kan tillägga att sonen älskar att leka med kastruller och dylikt. Införskaffade honom matlagningsleksaker inklusive kastruller från ikea och en brio ugn. Tror ni han leker med dem??
    Men han är ju fortfarande rätt liten. Vänta några månader-ett år så börjar han säkert leka med det. 
Svar på tråden Mitt barn leker med allt annat än sina leksaker - Vad är problemet??