Ni som lever på en strikt matbudget/äter billigt, hur lyckas ni? Ge alla tips och råd!
Som rubriken lyder. Behöver tips då ekonomin är tight som sjutton just nu.
Som rubriken lyder. Behöver tips då ekonomin är tight som sjutton just nu.
Hur mycket pengar kan du lägga på mat i månaden?
Jag veckohandlar, kollar vad jag har hemma, gör veckomatsedlar o kollar vilka extrapriser som finns just den veckan.
Vissa veckor kan vi leva väldigt billigt, tycker jag, men det beror ju mkt på vad man redan har hemma
På vilket sätt lyckas du inte göra det? Jag menar inte det på ett taskigt sätt, utan så jag kan försöka ge relevanta råd.
Jag handlar en gång i veckan. Handlar det som finns på extrapris eller kort datum, Börjar med att se till att jag får en huvudingrediens till minst sju men helst 8 dagar, sedan nödvändigheter som mejerivaror, grönsaker och kaffe. Är det riktigt bra pris på något så handlar jag lite extra av det så har man det tillgodo en annan vecka. Har jag pengar kvar på "handla mat budgeten" så fyller jag på med sånt som är bra att ha hemma och som har lång hållbarhet.
Nu har jag en stomme till mat för veckan och så får orken, fantasin och vad jag har hemma av annat avgöra vilka middagar det blir i veckan.
hur många personer handlar det om? barn?
speciella behov/krav?
ungefär hur mycket har du i veckan?
har du några basvaror hemma? tex. mjöl, pasta, konserver m.m
vilka butiker har du nära?
Hänkar på!
Jag hänger också gärna på här. Ekonomin är inte den bästa när man har råkat shoppa lite för mycket :-P
Jag behöver ingen varierad kost för att må bra så jag köper hem 10kg pasta och nudlar för ca 100kr som jag kan ha att äta när den "riktiga maten" är slut. Funkar bra med krossade tomater, lök och grillkrydda på, ev falukorv eller köttbullar till.
Vi är två vuxna och ett barn. Kommer behöva leva på drygt 3000 i månaden inklusive blöjor. Dock är kostnaden för blöjor runt 200 här, mer behövs inte.
Har ju lite pasta, ris och mjöl hemma. I frysen är det inte mycket att hurra för, några fiskpinnar, några hamburgare och lite grönsaker.
Vad äter ni som lever billigt på en dag? Barnet äter på dagis lunch och vi vuxna klarar oss på mackor+frukt till lunchen.
Vi är rätt slösaktiga när det kommer till matinköp tyvärr.
Men ibland får jag mina ryck.
Idag tex gick jag igenom reklambladet från vår närmsta matbutik. Bestämde mat för veckan utifrån den. Det var perfekt!
Köpte den mat som det var annons på typ. :)
Annars gör jag jämt åt andra hållet. Bestämmer mat först och kikar sen, men detta gillade jag :)