• saltgurkan

    Otrevlig barnmorska!?

    Jag oroar mig för förlossningen, men inte att jag ska ha ont eller nåt sånt. Det jag är orolig för är att barnmorskan ska vara otrevlig eller arrogant. Fler än jag som känner så? Jag har hört om folk som blivit utskällda för att de inte ville göra som barnmorskan sa till dem att göra under och efter förlossningen :/

  • Svar på tråden Otrevlig barnmorska!?
  • ClaraV

    Man har alltid rätt att be om en ny barnmorska, det spelar ingen roll om du så är öppen 9 cm och i full gång. Du har rätt att bestämma över din vård, och du ska känna dig bekväm i din förlossning. :)

  • HWR

    Om du inte trivs med den bm du får så kan du alltid byta.
    Jag har bara haft trevliga bm :)

  • saltgurkan

    Jag är rädd att de ska tycka jag är för oförberedd eller att de ska tycka att jag inte fattar nånting. Då jobbar jag ändå som sjuksköterska själv, men då på en medicinavdelning och har inte en jäkla aning om vad som händer på förlossningen. Är orolig att de ska "hoppa över" information bara för att jag är ssk. Det är klart att man kan byta barnmorska, men jag är dendär snälla typen som inte så ofta säger ifrån på det sättet :/

  • HWR
    saltgurkan skrev 2014-01-13 18:59:16 följande:
    Jag är rädd att de ska tycka jag är för oförberedd eller att de ska tycka att jag inte fattar nånting. Då jobbar jag ändå som sjuksköterska själv, men då på en medicinavdelning och har inte en jäkla aning om vad som händer på förlossningen. Är orolig att de ska "hoppa över" information bara för att jag är ssk. Det är klart att man kan byta barnmorska, men jag är dendär snälla typen som inte så ofta säger ifrån på det sättet :/
    Det är då ditt sällskap på förlossningen får hoppa in :) Hade jag inte trivts med min barnmorska så hade min sambo fått be om att byta ;)
  • Pepsi
    saltgurkan skrev 2014-01-13 18:59:16 följande:
    Jag är rädd att de ska tycka jag är för oförberedd eller att de ska tycka att jag inte fattar nånting. Då jobbar jag ändå som sjuksköterska själv, men då på en medicinavdelning och har inte en jäkla aning om vad som händer på förlossningen. Är orolig att de ska "hoppa över" information bara för att jag är ssk. Det är klart att man kan byta barnmorska, men jag är dendär snälla typen som inte så ofta säger ifrån på det sättet :/
    Kan känna lite som du faktiskt, men känner att jag får säga till om något känns obekvämt med den barnmorska jag får. 
    Hoppas på att få en barnmorska som kan få mig att känna mig trygg. För att jag har ju ingen aning om hur jag kommer att reagera eller hur jag kommer vara när jag väl ligger där och ont. 

    Jag kan tänka mig själv att jag kan snäsa ifrån om något är fel...men man vet ju aldrig hur man reagerar när man väl ligger där...Du kanske verkligen kan säga ifrån om det går för långt och du känner dig otrygg :) 

    Sen pratar jag mycket med min sambo oxå, så han är lite förberedd på att säga till om jag kanske börjar få panik eller att han märker att jag känner mig otrygg. 

    När har du bf? Är det nära? :)
  • saltgurkan
    Pepsi skrev 2014-01-13 19:09:37 följande:
    Kan känna lite som du faktiskt, men känner att jag får säga till om något känns obekvämt med den barnmorska jag får. 

    Hoppas på att få en barnmorska som kan få mig att känna mig trygg. För att jag har ju ingen aning om hur jag kommer att reagera eller hur jag kommer vara när jag väl ligger där och ont. 

    Jag kan tänka mig själv att jag kan snäsa ifrån om något är fel...men man vet ju aldrig hur man reagerar när man väl ligger där...Du kanske verkligen kan säga ifrån om det går för långt och du känner dig otrygg :) 

    Sen pratar jag mycket med min sambo oxå, så han är lite förberedd på att säga till om jag kanske börjar få panik eller att han märker att jag känner mig otrygg. 

    När har du bf? Är det nära? :)



    Ja, det har ni rätt i! Jag får engagera min sambo i detta så får han vara the bad Guy om det inte känns bra :P Egentligen tror jag nog att de kommer vara bra, men det är många tankar som snurrar.. Tänk om man blir lämnad ensam, jag vet ju hur det är med personalbrist. Tänk om man får föda i en skrubb nånstans?, och varför får inte mannen stanna kvar över natten!? Man blir ju en familj tillsammans, då lämnar man väl inte någon utanför? När allt ska vara så jämlikt annars! Oj, lite of topic kanske.

    Jag har hälften kvar så det finns gott om tid att oroa sig :P
  • Lindsey Egot the only one

    Du får säga till bm du får lära mig allt du kan och/eller vad som händer eftersom jag bara är på medicin och inte har en susning av vad ni gör här på förlossningen. Se mig inte bara som en patient utan som en elev.

  • Lizzy 488

    Jag tog med mig en doola som var världens raraste hon var glad och stöttade mig hela tiden hon är en ängel. Jag kan rekomendera det.
     

  • Lucy Pevensie
    saltgurkan skrev 2014-01-13 18:59:16 följande:
    Jag är rädd att de ska tycka jag är för oförberedd eller att de ska tycka att jag inte fattar nånting. Då jobbar jag ändå som sjuksköterska själv, men då på en medicinavdelning och har inte en jäkla aning om vad som händer på förlossningen. Är orolig att de ska "hoppa över" information bara för att jag är ssk. Det är klart att man kan byta barnmorska, men jag är dendär snälla typen som inte så ofta säger ifrån på det sättet :/
    Är bm själv och har inte träffat en enda bm som inte är fullt införstådd med att det spelar någon som helst roll om man är ssk, förlossningsläkare eller bm när man föder, då är man bara kvinna/föderska och är så uppe i det att man inte kan använda sig av sin kunskap ändå :)

    Ang. personalbrist o.s.v. så har i.a.f. vi hos oss lite patienterna emot oss, för de är så nöjda och fyller i att de fått bra stöd o.s.v. i enkäterna vi skickar ut att det är svårt att få gehör när vi hävdar att vi inte kan ge det stödet vi vill. Men om du är orolig skulle du ju kunna se efter om du kan anlita en doula?

    Ang. att partnern inte kan stanna kvar så brukar det bero på antingen platsbrist (man måste "göra om" enkelrum till dubbelrum) eller lokaler som inte är anpassade för det (förr fick ju inte partnern vara kvar så då hade man mest flersalar, inte alla sjukhus har haft plats/pengar att göra om). Även om alla är överens om att det bästa är om partnern stannar så måste man ibland göra så. Det handlar egentligen inte om jämställdhet utan om att föderskan är ju ändå den som är patient, är allt bra med barnet och föderskan inte ska amma så skulle åtminstone teoretiskt partnern kunna ta med sig barnet hem när det är redo för hemgång även om föderskan stannar kvar. Precis som föderskan kan bli utskriven även om barnet måste fortsätta vårdas. Men ja, det är vidrigt att behöva separera en nybliven familj, så håller tummarna för att ni slipper det!
  • saltgurkan
    Lucy Pevensie skrev 2014-01-15 11:58:59 följande:
    Är bm själv och har inte träffat en enda bm som inte är fullt införstådd med att det spelar någon som helst roll om man är ssk, förlossningsläkare eller bm när man föder, då är man bara kvinna/föderska och är så uppe i det att man inte kan använda sig av sin kunskap ändå :) Ang. personalbrist o.s.v. så har i.a.f. vi hos oss lite patienterna emot oss, för de är så nöjda och fyller i att de fått bra stöd o.s.v. i enkäterna vi skickar ut att det är svårt att få gehör när vi hävdar att vi inte kan ge det stödet vi vill. Men om du är orolig skulle du ju kunna se efter om du kan anlita en doula? Ang. att partnern inte kan stanna kvar så brukar det bero på antingen platsbrist (man måste "göra om" enkelrum till dubbelrum) eller lokaler som inte är anpassade för det (förr fick ju inte partnern vara kvar så då hade man mest flersalar, inte alla sjukhus har haft plats/pengar att göra om). Även om alla är överens om att det bästa är om partnern stannar så måste man ibland göra så. Det handlar egentligen inte om jämställdhet utan om att föderskan är ju ändå den som är patient, är allt bra med barnet och föderskan inte ska amma så skulle åtminstone teoretiskt partnern kunna ta med sig barnet hem när det är redo för hemgång även om föderskan stannar kvar. Precis som föderskan kan bli utskriven även om barnet måste fortsätta vårdas. Men ja, det är vidrigt att behöva separera en nybliven familj, så håller tummarna för att ni slipper det!

    Jag förstår att det inte handlar om jämställdhet i det läget utan om platsbrist, men jag tycker att det är konstigt ändå. Vad är en doula!?
  • Lindsey Egot the only one

    TS jag har fött fem barn och min man har aldrig stannat kvar på BB efter förlossningen när vi väl kommit upp till BB utan har gått hem efter några timmar. Och jag kan ärligt säga att jag hellre vill ha en utvilad man när jag kommer hem än en man som sover dåligt precis som jag på BB. För då har han ork att hjälpa mig hemma. För på BB kan jag alltid få hjälp av en barnmorska eller en undersköterska om jag behöver hjälp. Och en gång har de hjälpt mig på natten med en bebis som inte ville sova för han ville snutta pga att han kände lukten av mig/mjölk hela tiden och blev frustrerad. Han sov 4 timmar hos en undersköterska som hade tid just då. Och visst det är inte säkert de har tid men ibland kan man ha tur.

  • Lucy Pevensie
    saltgurkan skrev 2014-01-20 09:24:34 följande:

    Jag förstår att det inte handlar om jämställdhet i det läget utan om platsbrist, men jag tycker att det är konstigt ändå. Vad är en doula!?
    Saxar från www.doula.nu

    En doula är en kvinna som har erfarenhet av förlossningar och är tränad i att ge stöd och information till den födande kvinnan och hennes närmaste under graviditet, förlossning och den första tiden efteråt.
    En doula har inget medicinskt ansvar, ger inga medicinska råd och hennes roll är tydligt avgränsad i förhållande till personalen på förlossningsavdelningen.

    Ordet doula kommer från grekiskan och betyder fritt översatt "kvinna som ger omvårdnad". Att kvinnor med erfarenhet från barnafödande hjälper andra kvinnor som föder barn är en urgammal företeelse.


    I nästan alla tidsepoker och kulturer har det varit såhär. Mycket länge var det självklart att andra kvinnor, förutom barnmorskan, skulle samlas runt den födande kvinnan - för att dela med sig av sin erfarenhet, sin styrka, sitt lugn och sina praktiska kunskaper. Att föda med stöd av en doula är ett sätt att återknyta till den urgamla kvinnotraditionen.


    Positiv förlossningsupplevelse

    Doulan har en stark tilltro till kvinnans egen förmåga att föda. Hon vet att en positiv förlossningsupplevelse är av största betydelse, inte bara för barn och förälder utan också för samhället i stort. Om förlossningsupplevelsen blir positiv eller ej beror inte så mycket på var man föder, hur lång tid förlossningen tar eller hur mycket smärtlindring man använder. Det beror istället på vilket stöd man får, om man upplever att man blir sedd och respekterad och hur trygg man känner sig i förlossningssituationen.
    Alla blivande föräldrar har rätt att under förlossningen behandlas med värme och respekt. Detta är förutsättningarna för en god start på föräldraskapet. Doulans mål är att bidra till en förlossningsupplevelse som föräldrarna kan minnas med glädje.


    Kontinuitet

    Doulans främsta tillgångar och hjälp i hennes roll är hennes lugn, erfarenhet, hennes händer och röst samt den lyhördhet och ständiga närvaro hon har. Doulan försöker skapa en lugn och varm atmosfär som gör de blivande föräldrarna trygga i förlossningssituationen. Doulan finns för föräldrarna - hela tiden.


    www.doula.nu/page.php
  • supersötasilversara

    När fösta barnet kom så åkte mannen hem på kvällen när vi kommit upp på bb, jag tänkte att bättre att han sover ut skönt hemma än att båda ska sova risigt på bb. Familj och att bonda det gjorde vi ändå, dagen innan och sen när vi kpm hem dagen efter. När andra barnet kom blev han kvar av praktiska skäl, det var mitt i natten och långt att åka hem denna gång. Nu när trean kommer så gör det inte mig något om msnnen åker hem, det är ju bara nån natt. 
    Vi har haft bra och mysiga barnmorskor hittills

Svar på tråden Otrevlig barnmorska!?