• Anonym (fast?)

Kronofogden - försvinner skulden?

Ska börja med att säga att jag vet skillnaden mellan betalningsanmärkning och skuld hos KFM. Så jag vet att "pricken" syns i tre år efter skulden uppkom oavsett om skulden är reglerad hos KFM. Det jag däremot undrar är, när jag kommer överens med den jag har skuld till, att betala av skulden, försvinner den från KFM då, eller ligger den kvar till dess den är helt betald? Alltså, KFM har inget med uppgörelsen att göra, utan jag och den andra parten gör upp. Så om någon ringer till KFM och frågar om jag har några skulder, finns de kvar då, eller säger de att det inga aktuella skulder finns?

• Svar på tråden Kronofogden - försvinner skulden?
  • Nyfikna72

Fråga den du är skyldig pengar istället, det är upp till dem att dra tillbaks det från kronofogden eller inte.

• Anonym (xx)

Om parten du gjort upp med tar tillbaka sitt ärende hos KFM så kommer det inte finns någon skuld hos dom. Du kan dock behöva betala KFM avgifter (om sådana finns)

• Anonym (fast?)

Men även om företaget inte drar tillbaka skulden, försvinner den inte efter ett tag då om KFM inte får info om att den ska kvarstå eller hur jag ska säga? Menar, jag kan ju inte ha en högre skuld hos KFM än vad jag har i verkligheten för då vill KFM kräva in mer pengar än vad jag är skyldig.

• Mangbg
    Anonym (fast?) skrev 2014-01-13 18:59:38 följande:
    Men även om företaget inte drar tillbaka skulden, försvinner den inte efter ett tag då om KFM inte får info om att den ska kvarstå eller hur jag ska säga? Menar, jag kan ju inte ha en högre skuld hos KFM än vad jag har i verkligheten för då vill KFM kräva in mer pengar än vad jag är skyldig.

Om företaget inte drar tillbaka skulden så får du betala den till KFM+deras avgifter och får en betanm.
  • Anonym (xx)
    Anonym (fast?) skrev 2014-01-13 18:59:38 följande:
    Nej, dom kommer behålla skulden och du kommer tvingas betala skulden dubbelt upp.

Anledningen till att den är högre är just för att parten som du har skuld hos gett över ansvaret på KFM och dom har sina avgifter och räntor.
  • Anonym (ll)

Om du betalar direkt till den du är skyldig ska de meddela Kronofogden att betalning skett och att skulden ska nedsättas med motsvarande belopp. Om du gör en avbetalningsplan direkt med den du är skyldig så brukar de återkalla målet från Kronofogden så snart de ser att betalningsplanen hålls. Du blir aldrig skyldig att betala 2 gånger. Skulle du ha betalat både till sökanden och Kronofogden så har du naturligtvis rätt att få tillbaka en del av pengarna.

• Anonym (fast?)
    Anonym (ll) skrev 2014-01-13 19:34:07 följande:
    Om du betalar direkt till den du är skyldig ska de meddela Kronofogden att betalning skett och att skulden ska nedsättas med motsvarande belopp. Om du gör en avbetalningsplan direkt med den du är skyldig så brukar de återkalla målet från Kronofogden så snart de ser att betalningsplanen hålls. Du blir aldrig skyldig att betala 2 gånger. Skulle du ha betalat både till sökanden och Kronofogden så har du naturligtvis rätt att få tillbaka en del av pengarna.
    Tack för vettigt svar! Precis det jag menade. Sa satsa på att betala av skulderna, men var lite nyfiken på hur det fungerar hos KFM. Lättare att få hjälp med tex hyra bostad etc. när jag kommer tillbaka till Sverige om det inte finns några aktuella skulder hos KFM, även om betalningsanmärkningen fortfarande finns kvar.
  • Anonym (Värd)
    Anonym (fast?) skrev 2014-01-13 19:36:30 följande:
    Tack för vettigt svar! Precis det jag menade. Sa satsa på att betala av skulderna, men var lite nyfiken på hur det fungerar hos KFM. Lättare att få hjälp med tex hyra bostad etc. när jag kommer tillbaka till Sverige om det inte finns några aktuella skulder hos KFM, även om betalningsanmärkningen fortfarande finns kvar.

Hyra lägenhet när betalningsanm fortfarande finns lär du inte få förutom hos mindre privata värdar.
  • Anonym (fast?)
    Anonym (Värd) skrev 2014-01-13 19:40:22 följande:

Hyra lägenhet när betalningsanm fortfarande finns lär du inte få förutom hos mindre privata värdar.
    Självklart vet jag det, men hyra privat kan man göra också. Vill ändå inte bo i något stort lägenhetskomplex. Då bor jag hellre kvar här till dess att skulderna är betalda och anmärkningarna borta.
  • Anonym (gäst)
    Anonym (Värd) skrev 2014-01-13 19:40:22 följande:

Jodå. Kommunala värdar tillåter ofta enstaka anmärkningar bara de inte gäller hyran.
Svar på tråden Kronofogden - försvinner skulden?