• hiron

Spa själv med bebis? Eller annan semester. Går det??

Hej!

Jag har en månad kvar på min föräldraledighet och känner att jag vill utnyttja tiden till något mer än att sitta hemma innan ekorrhjulet drar igång igen. Ingen annan har dock tid att följa med, så det är jag och bebis.

Har kikat på sista minuten, men känns lite jobbigt med all logistik, och sen blir man ju väldigt bunden med bebis, kommer ju inte ens kunna ta en simtur i poolen, så frågan är om det är värt det. Jag funderar på om det finns något bra alternativ i Sverige.

Några dagar på skönt hotell med mat och spa skulle vara perfekt. Jag vet att det finns mamma-bebis spa i andra länder. Har även kollat lite länkar för Sverige, men det enda jag hittar är span där bebis får följa med några timmar (inte ett alternativ om man reser) eller äventyrsbad för barnfamiljer. En bebis behöver ju inte underhållas, men måste få följa med in och bo över, vara med i poolen, och allra helst kunna vara med på en filt bredvid om man tar en massage. Jag hittade lite på google om sånt i Sverige, till och med att det skulle vara någon typ av trend, men när jag kollade websidorna så fanna där inget :(.

Finns det möjligtvis någon som har erfarenhet av detta och kan ge lite tips? Det måste väl finnas fler i liknande sits? Resa utomlands med flyg skulle ju också funka om det är till ett bra ställe där det funkar just med bebis.

• Svar på tråden Spa själv med bebis? Eller annan semester. Går det??
  • klarabella87

Jag skulle aldrig kunna koppla av med en bebis på ett spa. Inte resa med en bebis heller. Mysigt, men avkopplande nej. 

• Kira2

Vi var på kosta Boda hotellet, art Hotel! Då hade vi med vår dotter som var typ 1år då! Men när det gäller behandlingar vet jag inte, eftersom vi var två tänkte jag inte på det. Jättefint hotell och trevlig personal!

Frumariah.blogg.se

• M i l l a n

Du kan inte resa tillsammans med någon så du kan få lite avlastning med bebis? Skulle inte kunna koppla av ett dugg om min bebis låg bredvid på golvet medan jag fick massage.

Hittade en länk iallafall med spa anläggningar som tillåter barn hela tiden eller på vissa tider.

www.spa-sverige.se/spa_barn.htm

• M i l l a n

Kom på att i Åbo (Finland) finns hotell Caribia som har spa och som riktar sig till barnfamiljer. Tror Viking Line brukar ha paketpriser med resan och boende på Caribia.

• hiron
    M i l l a n skrev 2014-01-13 22:20:16 följande:
    Du kan inte resa tillsammans med någon så du kan få lite avlastning med bebis? Skulle inte kunna koppla av ett dugg om min bebis låg bredvid på golvet medan jag fick massage.
    Hittade en länk iallafall med spa anläggningar som tillåter barn hela tiden eller på vissa tider.
    www.spa-sverige.se/spa_barn.htm

nej, det är ju just det...bara jag som är ledig som det ser ut...

tack för länken, dock är det inget som funkar med bebis:(
  • hiron
    Kira2 skrev 2014-01-13 22:16:38 följande:
    Vi var på kosta Boda hotellet, art Hotel! Då hade vi med vår dotter som var typ 1år då! Men när det gäller behandlingar vet jag inte, eftersom vi var två tänkte jag inte på det. Jättefint hotell och trevlig personal!

Frumariah.blogg.se
    tack för tipset! hade ni med dottern in alltså utan restriktioner? (förutom kanske behandlingar då)
  • hiron
    M i l l a n skrev 2014-01-13 22:27:08 följande:
    Kom på att i Åbo (Finland) finns hotell Caribia som har spa och som riktar sig till barnfamiljer. Tror Viking Line brukar ha paketpriser med resan och boende på Caribia.
    ah, tack, det ska jag kolla upp!

vilken tur att ni finns här i cyberrymden!
  • honeydew

Skulle nog inte heller kunna slappna av på ett spa med en bebis. Men finns det ingen storstad du alltid velat åka till? Typ London eller Paris? Det tror jag funkar bättre ta med en bärsele som komplement till vagnen.

• Dixie

Jag hade inte åkt själv med baby på spa, känns ju som bortkastade pengar, du kommer ju att ha svårt att göra behandlingar etc.... Då hade jag hellre åkt till en storstad, finns ju många trevliga i närheten tex Köpenhamn.

• Maddiogora

Men hur gammalt är barnet om du bara har en månad kvarn? Borde vara runt året ? I så fall funkar väll bad bra , men att förvänta sig att barnet vill vara still under någon pågående behandling känns ju inte aktuellt , tycker nog också någon stor stad där man kan göra lite av varje :)

• Kira2

Jag läste på deras hemsida nu, där står att barn under 13 år ska va med målsman!
    Mysigt att göra nåt, bara du och bebis!

Frumariah.blogg.se

• hysteria

Hur gammalt är barnet? Helt ärligt så låter det i mina öron som en galen idé. Flyga själv med bebis är rätt jobbigt, men om man inte är så bekväm som jag är så funkar det kanske :)

• mia maria

Resa utomlands med bebis/litet barn på sol- o badresa är inga problem i mina ögon - att bara ta det lugnt vid en pool eller på en strand i en vecka eller två är guld värt, o jag tycker att det är avkopplande - man behöver ju iaf inte tänka på städ, disk, matlagning, snö, mörker o en massa vinterkläder!

Jag har rest (ensam vuxen) med min lillkille (plus hans storebror) från det att han var åtta månader o han har ju både när han var 8 månader o ett år o två år sovit middag i vagnen som vi har haft med - så simma lite i poolen borde du väl kunna göra, eller läsa en bok ifred en stund eller vad du nu vill göra.

Eller res till något större badhus i Sverige, som har vattenland osv, om ni gillar sådant? Eller till någon europeisk storstad som någon skrev?

Spa hade jag nog gett upp, men det är jag det!

• hiron

Tack alla för tips och tankar och idéer!! Det blev en charter till slut, det funkar bra tycker jag, betydligt mycket mer avkopplande än att vara hemma!

Men om jag får göra ett inlägg i debatten, om det finns en sådan, så tycker jag att det här med ensamsemester med bebis/barn är kraftigt unundervärderat. I England finns det mamma och bebis spa tex. Borde finnas efterfrågan med tanke på vad många det är som är föräldralediga länge och med tanke på att vi har den högsta andelen ensamhushåll i världen vad jag förstår. Där bjuder jag på en affärsidé:)!

• Eklinan

Härligt att höra att andra reser ensam med mindre barn, jag väntar första men har redan planer på att utnyttja mammaledigheten maximalt  inte första halvåret kanske men sen =)

• Maddiogora
    hiron skrev 2014-01-18 10:45:39 följande:
    Tack alla för tips och tankar och idéer!! Det blev en charter till slut, det funkar bra tycker jag, betydligt mycket mer avkopplande än att vara hemma! Men om jag får göra ett inlägg i debatten, om det finns en sådan, så tycker jag att det här med ensamsemester med bebis/barn är kraftigt unundervärderat. I England finns det mamma och bebis spa tex. Borde finnas efterfrågan med tanke på vad många det är som är föräldralediga länge och med tanke på att vi har den högsta andelen ensamhushåll i världen vad jag förstår. Där bjuder jag på en affärsidé:)!

Kul , trevlig resa !
  • ViVäntarLois

Härligt med charter!

Om andra är intresserade av spa i Sverige så kan jag ändå flika in att jag tycker det fungerar utmärkt! Jag har också varit på Kosta med vår (då) 1-åring och det var inga problem. Då åkte vi båda föräldrarna så hon var inte med på behandlingar men personalen var väldigt positiv. Om vi hade bett om att få ta med en barnvagn in på behandlingsrummet så kan jag inte tänka mig att de skulle säga nej, det är ju jag som betalar för behandlingen och jag som får acceptera att kanske bli avbruten under behandlingens gång. Under förutsättningar att det inte är ett äldre barn som tar sig ur vagnen och "ränner runt".

Nu åker vi snart till Varbergs kurort med snart 3-åring och 5-månaders. Hörde mig för när vi bokade och barn var varmt välkomna, till och med gratis :) Enda restriktionen var att barn inte var tillåtna i poolen mellan 19-07, helt okej för min del. Den här gången åker inte pappan med men det gör mormor så helt själv är jag ju inte. Hade jag åkt själv och velat gå på behandlingar och dylikt hade jag kanske lämnat 3-åringen hemma hos pappa, hon har slutat sova middag och då finns det inget direkt utrymme för planerat lugn :p

• mia maria

Jag tycker också att det är kul att höra att det är fler som reser ensamma med mindre barn, jag har rest med min äldsta sedan han var tre år, o sedan har lillebror varit med sen han var åtta månader.

Jag får ofta höra att det måste vara jobbigt att resa ensam vuxen med (mindre) barn, men jag tycker verkligen inte det (men alla är ju olika såklart!)!

• hiron

Vad härligt att höra! Ska hålla kosta och Varberg i åtanke för framtiden! De flesta spa i Sverige verkar vara upplagda så att man stannar en natt, vill man stanna längre känns det som det blir väldigt dyrt. Lite upp och ner kan man tycka att det är billigare att åka långt bort med lång flygresa än att semestra hemma! Inte minst om man tänker miljöpåverkan...

Håller helt med om att det är roligt och mysigt att resa själv med liten!

Svar på tråden Spa själv med bebis? Eller annan semester. Går det??