• Smulan 89

2 eller 3 barn?

Hej allihopa
    Jag och min man har tillsammans två söner, som är 3 år, resp 19 mån.  Min man har aldrig velat ha fler än två barn. Han tycker att det är precis lagom. Jag har innan vi skaffade barn tänkte att jag ville ha tre barn. Jag har själv två syskon, så vi har alltid varit tre barn i familjen. Han är uppvuxen med en halvsyster som är 7 år yngre. Han har därför varit själv stora delar av uppväxten. Efter barn nr två så kände jag mig till en början nöjd, men nu har det verkligen kommit smygande en längtan efter ett tredje och sista barn. Vid tre barn har jag satt stopp.

Min syster är fyra år yngre än mig och har nyss slutat med p-piller. Hon och hennes sambo, ska nu börja skaffa barn. När jag väntade mitt och min mans första barn var även mina två väninnor gravida samtidigt. Vi fick våra barn inom 7 veckor alla tre.

Andra barnet var jag och ena väninnan gravida samtidigt och fick barn med 8 veckors mellanrum. Det var så roligt att få barn och gå gravid med någon annan. Jag skulle nu vilja ha ett tredje barn och gå gravid samtidigt som min syster (hon skulle också vilja det). Jag känner att jag inte är helt färdig med graviditet och en ny bebis. Jag skulle vilja ha ett sista barn.
    Jag vill inte ha ett barn till för att gå gravid med min syster, utan jag vill verkligen ha ett barn till. Det skulle bara vara extra roligt att vara gravid samtidigt som henne eftersom vi båda är sugna på bebis just nu.

Min man säger dock stopp. Han vill inte ha fler barn. Vi är 24 och 25 år, så vi har gott om tid att skaffa ett till senare, men jag känner att jag vill passa på nu när de andra två är små.

Finns det någon mer som skulle vilja ha ett barn till men er partner (kvinnan eller mannen) säger nej? Finns det fler som har två barn, men är sugen på ett tredje? Som skaffade ett tredje? Är det stor skillnad på två och tre barn? Ni som inte var överrens om ett barn till, hur gjorde ni? Vem fick bestämma till sist?

• Svar på tråden 2 eller 3 barn?
  • L1ndah3

Låter som du får lägga planerna om ett tredje barn på hyllan och acceptera att din man inte vill.. ingen ska behöva vi tvingad eller övertalad till något de inte vill.. det slutar aldrig bra.

• Dixie

låter ju inte som en god idé att planera in barn för att du vill vara gravid samtidigt som någon annan - fundera på hur du skulle reagera om du inte blir gravid!?

vi har tre barn, de stora var 4 och 6 år när lillasyster föddes - och det tycker jag var mycket bra - att de hann bli lite större innan 3an kom, för det är en del skillnad att ha 2 eller 3 barn - att då ha tre barn som behöver "ständig uppsikt" blir ju svårt - min 6 åring klarade ju sig ganska bra själv, kunde klä på sig själv, fixa lättare mellanmål etc!

Svar på tråden 2 eller 3 barn?