• Aniiee

Internetberoende

Jag är aningens osäker på vad du vill ha för slags diskussion egentligen... kansk är jag för trött, klockan är ju ändå... 02:46 och jag borde kanske sova. 

Så jag tog fasta på de sista styckena du skev, och svarar på de.

Citat 
    1. Vad anser du att internet gör med oss och samhället?
    2. Har du, eller har haft, problem med att logga ut efter si o så många timmar
    som du ev. tänkt från start?
    3. Har du alltså märkt att annat blivit lidande?
    Relationer?
    Fysisk motion?
    Arbete/skola?

4. Jag har under de senaste åren funderat på att rodda ihop ett gäng 
    på typ 5-10 pers, som "skiter i detta samhället" och flyttar ut till något hus/stuga
    och lär sig leva på det naturen ger, och UMGÅS på ett mer närvarande sätt,
    som man gjorde mer förr - för det fanns inget annat som distraherade våra hjärnor
    så till den milda grad som nätet gör.

Min tanke är lite åt 70s-hållet, fast minus drogerna.
    Men den grejen kan bli en annan tråd.
    Denna tråden är menad att handla om nätets "för o nackdelar".
    Är tex våra hjärnor gjorda för att klara av att hantera nätet på ett - tillräckligt - bra sätt?

Slut Citat

(Orkade inte citera och klippa och ha mig.)

1: Jag anser att den frågen är alldeles för komplex att svara på i ett kort inlägg på ett forum. Ge mig en vecka så får du en doktorsavhandling. 

2: Jag planerar aldrig min "nätvistelse" på något antal timmar. Jag är klar när jag är klar, eller när jag är helt färdig och inte orkar längre.

3: Ingenting blir lidande i mitt liv. Jag kan göra både två och tre och fyra saker samtidigt. Det enda som möjligtvis blir lidande är mina matvanor, men det blir de om jag läser en bok eller gör "ingenting" också. Så det gills knappt.

4: Gör det! Fast varför så många? Det är svårt att "leva på det naturen ger", särskillt när man inte har en aning. Jag lever så varje år sen jag var 20, jag och hundarna. Men det handlar inte om att "slippa internet". Men ut i skogen och se om du skulle överleva en vecka! Ta en vecka i slutet av juli, då är det troligast att du klarar dig. Gå "all out" och ta med dig en pilbåge, inga skjutvapen. En bra kniv, en pilbåge och en nål, så kommer du lågt. En bit flinta...... (OBS! Jag är INTE på något sätt ironisk, utan menar stört allvar.)

Internet är den bästa uppfinningen sedan tryckpressen. Utan internet skulle kunskapen och engagemanget gemene man har fått för sina medmänniskor och sin miljö inte funnits. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Internetberoende