• sashatasha

Ni som är vegeterianer/veganer !

Hej!

Jag har inga problem att undvika kött, men vill ändå inte bli vegetarian föralltid. Äter förtillfället bara kött en gång i veckan ungefär.

Tänkte i alla fall prova på en vegetarisk månad nu. Då det är så otroligt hälsosamt för en!

Så nu till mina frågor till er:

* Hur länge har ni varit vegetarianer?
    * Fördelar/nackdelar?
    * Har ni fått finare hy?
    * Ser ni yngre ut än eran riktiga ålder?

Tack för svar! :)

• Svar på tråden Ni som är vegeterianer/veganer !
  • exceptionell

Jag har varit vegan i 9 år, och blev vegetarian för 14 år sedan. 

Fördel: Mår bra av det! 
    Nackdel: Det kan vara svårt att få folk på restauranger att förstå vad "vegan" innebär ibland, främst i vissa andra länder. 

Jag har fin hy ja. Och jag ser ut att vara ca 6-7 år yngre än vad jag är. 

• Mintast

Jag är vegeterian, äter veganskt större delen av tiden men är just nu i en intensiv träningsperiod (ska springa en halvmara) så äter mest vegetariskt.

Fördelarna är att man mår bra, blir inte så slö (matkoma) efter maten. Blodsockret ligger väldigt jämnt och jag har massor av energi.

Nackdelar är att man måste lägga ner lite tid på att lära sig hur man sätter ihop måltider och se till att man får i sig tillräckligt med näring. Jag har i flera omgångar fått järnbrist (fy mig) när jag i stressiga perioder ätit dåligt.

Det är svårt att äta på restauranger (menar du att mjölk i dressingen gör att det inte är veganskt? Kan du inte äta den ändå, annars får jag ju göra om hela salladen!) och när jag blir bortbjuden dubbelkollar jag alltid vad som kommer serveras så jag kan ta med alternativ som passar mig om det behövs.

Jag hade jättevacker hy, men började sen med en sorts mini-piller som ger finnar. Ska byta nu dock så förhoppningsvis blir min hy bättre efter bytet.

Mitt tips är att vara hjälpsam mot de runt omkring dig! Förklara vad det innebär, vad du äter och inte osv. Förvänta dig aldrig att någon lagar specialmat åt dig utan erbjud dig att ta med en alternativ-rätt som passar med det som serveras när du blir bortbjuden.

Jag känner att jag får mycket stöd i mitt beslut att utesluta kött (och att äta veganskt när jag gör det), men man får vara öppen med att svara på frågor osv. för alla vet inte vad det innebär.

• sashatasha

Tack för era svar! Kul att läsa andras erfarenheter :)

Just att man lever längre, får mer energi och får bättre hy lockar med denna livsstil!

• guinevere

Jag har varit vegetarian i snart 17 år.

Fördelarna är att det är gott, nyttigt och känns för mig rätt på det moraliska planet. Nackdelen är att det begränsar och försvårar när man vill äta ute.

Jag har fin hy men kan inte svara på om den är finare eftersom jag blev vego när jag var 14.

Ja, jag ser betydligt yngre ut än mina 30 år, fast jag tror att det mest beror på att jag har förhållandevis stora ögon och rund ansiktsform.

• Jennie med ie

Kan svara mer senare men måste snabbt påpeka att vegetariskt inte tvunget är nyttigt och hälsosamt. Många tror felaktigt att äta vegetariskt = äta nyttigt och så är det tyvärr inte. Det går bra att äta både mediokert och dåligt även som vegetarian

• snedtak
    Jennie med ie skrev 2014-01-14 14:14:42 följande:
    Kan svara mer senare men måste snabbt påpeka att vegetariskt inte tvunget är nyttigt och hälsosamt. Många tror felaktigt att äta vegetariskt = äta nyttigt och så är det tyvärr inte. Det går bra att äta både mediokert och dåligt även som vegetarian
    Absolut, att äta fryst falafel och pommes är knappast nyttigt även om det är vegetariskt. Däremot måste man ju vara mer medveten vilket ofta får bieffekten att det blir lite nyttigare. En del saker slipper man helt tänka på, såsom charkprodukter som man verkligen inte ska äta för mkt av.
  • guinevere
    Jennie med ie skrev 2014-01-14 14:14:42 följande:
    Får mig att tänka på när Anna Skipper kallade Ronny Svensson (filmrecensenten) för "bull-vegetarian"  
  • sashatasha

Helt rätt! Inne på 4de dagen och tycker det är lite svårt att hitta mättande mat. Någon som har tips på vegetarisk mat som mättar och är nyttig? :)

• snedtak
    sashatasha skrev 2014-01-15 12:45:11 följande:
    Helt rätt! Inne på 4de dagen och tycker det är lite svårt att hitta mättande mat. Någon som har tips på vegetarisk mat som mättar och är nyttig? :)
    Vegetarisk lasagne, tex med tomatsås, oliver och mozzarella.  Eller spenat och fetaost.
    Olika pajer, tex. broccoli och ädelost, soltorkade tomater och rostad paprika.
Svar på tråden Ni som är vegeterianer/veganer !