• Snapelicious

Köpa förlovningsring och fria!

Hejsan! Är ny på det här forumet men jag förstår att det är hit jag borde vända mig för att va diskret! I vilket fall så tänkte jag fria till min Sambo nu i Sommar när vi åker till London men jag funderar lite på det här med ringar och har förstått att det finns tusen sätt att göra det på så jag ville kolla hur ni tycker det här låter! Jag har ett bra hum om hennes ringmått så min plan var att köpa henne en ring med en liten diamant på och en slät ring åt mig själv, när det blir dags att gifta så tänker jag mig att hon får en liknande slät ring som vi kan gravera in datum! Låter det här vettigt? Det som låter mest konstigt i mina öron är att hennes förlovningsring kommer vara väldigt mycket finare än hennes vigselring i såna fall! Förresten kan jag flika in är att hon är en tjej som älskar romantiska överraskningar så att slita med henne på nån butik och välja kommer nog inte på fråga! Tack på förhand för svar och jag hoppas ni kan ge mig någon hjälp i frågan!

• Svar på tråden Köpa förlovningsring och fria!
  • mem

Traditionen i Sverige har väl varit att man gör tvärtom: man köper en "enkel" förlovningsring och en "finare" vigselring? I USA t ex tror jag att det är tvärtom - då är förlovningsringen "finare" än vigselringen.

Man gör ju givetvis som man vill. Jag tycker man ska köra på det som känns bäst för en själv. Min man och jag var aldrig förlovade. Vi hade ett hemligt bröllop med två släta, helt identiska ringar. När vi "kommer ut" ska vi köpa två till ringar och smälta ihop dem till en enda.

Annars kan väl de ringar som är till henne vara lika fina? Du kanske ska spara kvittot (oromantiskt, ja) om det nu blir så att hon tänkt sig något annat?

• snedtak

Kan du inte fria utan ring? Det kan ju vara en romantisk överraskning ändå, men med blommor eller ett symboliskt smycke kanske? Eftersom du tänkte göra det i London känns det synd att hon inte ska få välja ring själv eftersom där finns ett sånt otroligt utbud.

• Matlat

Alltså jag skulle för min del inte kunna tänka mig att inte ha valt mina ringar själv, i butiken. Det finns ju tusentals modeller, kan lätt bli "fel".

• Matlat

Menar du förresten en sten som sticker ut från ringen då, som gör att man nu och då fastnar med den i handskar osv, eller en där stenarna är infällda i själva ringen?

• Snapelicious

Åhh tack så mycket för svar ok men då hade jag ju nästan planerat traditionsenligt fast bakvänt! Och jag tror lite av grejen att hon inte får välja ring är att jag vet hon inte kommer våga ta någon lite finare ring som kostar lite mer (hon är min lilla snålfia även då jag betalar)! Men spara kvittot är ju inte så dumt sen ta diskussionen med henne efteråt om hur man vill gå till väga! Så att säga "låna" en ring till frieriet?

• Snapelicious

Planen var väl inte nån sten som fastnar i hanskar utan snarare några infällda ja! Har hört att hon tyckte det skulle vara jättefint när man hört hennes kommentarer om andras o s v!

• snedtak
    Snapelicious skrev 2014-01-14 18:46:50 följande:
    Åhh tack så mycket för svar ok men då hade jag ju nästan planerat traditionsenligt fast bakvänt! Och jag tror lite av grejen att hon inte får välja ring är att jag vet hon inte kommer våga ta någon lite finare ring som kostar lite mer (hon är min lilla snålfia även då jag betalar)! Men spara kvittot är ju inte så dumt sen ta diskussionen med henne efteråt om hur man vill gå till väga! Så att säga "låna" en ring till frieriet?
    Jag vet inte hur det funkar när man åker utomlands, men en del guldaffärer har låneringar man kan låna till frierier och köpa egna sen.
  • Snapelicious

Det låter ju toppen! Kanske får göra något sådant om det finns annars har dom säkert nån sorts bytesgaranti eller liknande kan jag tro som man kan utnyttja det kanske är säkrast att göra än om jag vet hon blir nog salig än om jag skulle komma med ett avsågat kopparrör! Nu är det en bra bit dit men man kan aldrig vara ute i för god tid!

Svar på tråden Köpa förlovningsring och fria!