Anonym (hjälp) skrev 2014-01-14 12:09:38 följande:
har fått beslut om att jag inte får någon akassa och nu är alla besparingar slut. har försökt få tag på min handläggare på arbetsförmedlingen och kollat runt på deras hemsida för att få svar, men blir inte klokare av det. Undrar nu vad jag ska göra? har jag rätt till aktivitetsstödet från försäkringskassan?
Hur gammal är du? Är du gift?
När jag hamnade i en liknande sits. Att Arbetsförmedlingen "inte kunde göra något" rådde de mig att sälja min bil och söka försörjningsstöd, f.d. socialbidrag. Eftersom att jag är under 25 år gammal kunde jag efter 3 månader som heltidsarbetslös bli erbjuden praktik via ungdomsgarantin, som ger ca 1500 kr i månaden, efter skatt, om du arbetar heltid. Men då jag inte bor hemma hos mina föräldrar längre skulle det inneburit att jag skulle behövt söka försörjningsstöd utöver det, alltså. Försörjningsstöd söker man via sin hemkommun.
Det bästa du kan göra IDAG är att ringa till Arbetsförmedlingens växel och fråga vad de tycker att du ska göra. De kan också koppla dig vidare till din handläggare. Du kan också mejla din Arbetsförmedling direkt och be dem att din handläggare ringer upp så fort som möjligt.
AF kan ha Sveriges sämsta hemsida, så du kommer inte att bli klok på den. Ring och prata med någon som jobbar där och be dem förklara, ställ alla frågor du har och se till att du får svar som du begriper.
Nu löste det sig för mig på annan väg. Så jag har inte genomfört detta på riktigt. Men det var den här informationen jag fick. Jag är inte helt säker på hur det ser ut om man är över 25 år.
Lycka till, och skriv gärna hur det går för dig.